PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Animální modely ve výzkumu kognice - YMPV009
Anglický název: Animal models in cognition research
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
Vyučující: doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
Korekvizity : YMPP011
Neslučitelnost : YTVP107
Záměnnost : YTVP107
Je neslučitelnost pro: YTVP107
Je záměnnost pro: YTVP107
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)
Srovnávací výzkum kognice a chování má v psychologii nezpochybnitelný význam. Cílem kurzu je představit studentům hlavní témata a hlavní animální modely v současnosti studované v oblasti srovnávací kognice. Studenti budou mít možnost se seznámit s hlavními metodami, benefity a limity srovnávacího výzkumu. Důraz bude kladen na ovládnutí principů výzkumné práce s animálními modely, ale také na kriticky pojatý teoretický rozměr mezidruhového srovnání v oblasti kognice. Teoretická část kurzu bude propojena s praktickým cvičením v laboratoři Národního ústavu duševního zdraví a v Laboratoři kognitivních schopností ptáků při FHS UK.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)

Výuka bude probíhat nepravidelně, po předchozí domluvě, a to primárně v Laboratoři výzkumu kognitivních schopností ptáků na adrese Drtinova 1a.

Studijní opory naleznete v sekci "Studijní opory" níže.

 

  • Modelové druhy zvířat, fylogeneze, ekologie a etologie (JL)
    • základní fylogenetické skupiny, základní ekologické faktory a jejich vlivy, prostředí/habitat, způsob pohybu, smysly, způsob příjmu potravy, socialita, sociální kognice, neurobiologie, fyziologie a morfologie – základní podobnosti a odlišnosti
  • Metodologie výzkumu chování u potkanů (LMN)
    • Jací jsou potkani – stručná charakteristika behaviorálních projevů (2. vyd., str. 5 – 7)
    • Co se sleduje a měří, když zkoumáme chování potkanů (str. 201 – 208): jak a kam se pohybují, „zručnost“ při manipulaci s objekty, chůze po břevně, chování typické pro daný druh
    • Jak se to testuje: Senzomotorické testy (str. 197 – 199), Znehybnění, nehybnost a související reflexy (str. 199 – 201)
  • Paměť a učení (LMN)
    • Jaké druhy paměti a učení se u potkanů zkoumají (str. 210 – 211)
    • Pasivní vyhýbání se a co se pomocí něj dá měřit (str. 211)
    • Zahrabávání objektů a co se pomocí něj dá měřit (str. 211)
    • Rozpoznávání objektů (str. 211 – 212)
    • Preference pro určité místo jako důsledek podmiňování (str. 212)
    • Orientace v prostoru (str. 212 – 213)
    • Analýza navozeného chování (str. 213 – 214)
    • Limity a úskalí analýz chování (str. 214)
  • Sexualita potkanů, páření, reprodukční chování (LMN) (str. 148 – 152 + 209, 769)
    • Co je to sexuální chování u potkanů a typické projevy u samic a samců (str. 209)
    • str. 148 - 152:
    • Určování pohlaví u potkanů; Puberta a role gonadotropinů
    • Estrální cyklus – co to je, jak se identifikuje, synchronizace
    • Páření a reprodukční chování
    • Březost a jak se zjišťuje, změny v chování před vrhem, laktace
    • Reprodukční stárnutí (str. 769)
  • Emoce a sociální chování potkanů (LMN)
    • Emoce a emoční stres u potkanů a jaké faktory jej ovlivňují (zmínky napříč knihou)
    • Jak (de)motivovat potkana (ditto)
    • Jaké sociální chování se u potkanů objevuje (str. 208 – 209)
    • Neuroendokrinologie sociálního chování u potkanů – relevantní studie z přehledového článku McCall and Singer (2012)
    • Péče o mláďata (str. 209 – 210)
    • Agresivní chování (str. 209)
    • Hra (str. 210)
  • Vybrané speciální výzkumné techniky, výběr animálního modelu, konkrétní aplikace: výzkum neurodegenerativních chorob potkanů (LMN)
    • Neurofyziologické techniky (EEG, evokované potenciály, zobrazovací metody) (str. 614 – 615)
    • Jak se vybírá vhodný animální model (str. 616 – 617)
    • Příklad využití animálních modelů – výzkum neurodegenerativních chorob (str. 766 – 768)
  • Metodologie výzkumu chování u ptáků a primátů (JL)
    • Jací jsou holubi, slepice, papoušci, makaci, šimpanzi… – stručná charakteristika behaviorálních projevů; Co se sleduje a měří, když zkoumáme chování: Sociální chování, komunikace, Senzomotorická koordinace, paměť, učení, Řešení problémů, sociální kognice; Jak se to testuje: Matching to sample, go no go tasks, Puzzle boxes, Skinner boxes, Social settings atd.; Rušivé vlivy: motivace ke spolupráci-vztah k člověku, zdravotní stav, sociální postavení ve skupině
  • Paměť a učení u ptáků a primátů (JL)
    • Jaké druhy paměti a učení se zkoumají u ptáků a primátů (Shettleworth 2012, str. 210-256); Schovávání potravy a epizodická paměť (250-256); Rozpoznávání objektů, rozpoznávání subjektů (161-166); Diskriminace, klasifikace, koncepty (167-208); Permanence objektu (187)
  • Emoce a sociální chování u ptáků a primátů (JL)
    • Deprivace, deprese (Comparative Psychology for Clinical Psychologists and Therapists: What ... Marston, Maple, str 52-77); Spolupráce (Shettleworth 2012, str. 455-463); Sexualita, intimita, doteky; Péče o mláďata, attachment (Lindová 2023 in Frynta, Havlíček Špinka 2023; Dominance, agresivní chování (Comparative Psychology for Clinical Psychologists and Therapists: What ... Marston, Maple, str 78-104); Návykové látky a gambling (Comparative Psychology for Clinical Psychologists and Therapists: What ... Marston, Maple, str 105-150); Hra (Špinka 2023); Osobnost u zvířat (Landová 2023); Umění u zvířat
  • Komunikace a jazyk u ptáků a primátů (JL)
    • Včelí tance (Shettleworth 2012, str. 516-531); Poplašná volání (ibid); Referenční komunikace (ibid); Gesta (516-531); Mezidruhová komunikace (532-545)
  • Sociální kognice a řešení problémů u ptáků a primátů (JL)
    • Teorie mysli (Shettleworth 2012, str. 441-454); Nápodoba a další sociální učení (468-502, Lindová 2017); Vyvozování kauzality (394-413); Počítání, odhadování času (340-370); Abstraktní myšlení, plánování (Chap. 3 – Shettleworth 2012); Používání nástrojů (Lindová 2017)

 

Povinná literatura – jen vybrané pasáže viz výše (pozn. kniha je ke stažení třeba z libgenu)

Povinná literatura:

Koch, M. A. (2006). Chapter 18 - Experimental Modeling and Research Methodology. In M. A. Suckow, S. H. Weisbroth, & C. L. Franklin (Eds.), The Laboratory Rat (Second Edition) (pp. 587-625). Burlington: Academic Press.

LINDOVÁ, J. (2017). Kultura - lidské unikum? In: L. OVČÁČKOVÁ (ed.) O původu kultury: Biologické, antropologické a historické koncepce kulturní evoluce. (280-318), Academia. Praha. ISBN 978-80-200-2751-1

Lindsey, J. R., & Baker, H. J. (2006). Chapter 1 - Historical Foundations. In M. A. Suckow, S. H. Weisbroth, & C. L. Franklin (Eds.), The Laboratory Rat (Second Edition) (pp. 1-52). Burlington: Academic Press.

Lohmiller, J. J., & Swing, S. P. (2006). Chapter 6 - Reproduction and Breeding. In M. A. Suckow, S. H. Weisbroth, & C. L. Franklin (Eds.), The Laboratory Rat (Second Edition) (pp. 147-164). Burlington: Academic Press.

McCall, C., & Singer, T. (2012). The animal and human neuroendocrinology of social cognition, motivation and behavior. Nature Neuroscience, 15(5), 681-688. doi:10.1038/nn.3084

Nadon, N. L. (2006). Chapter 25 - Gerontology and Age-Associated Lesions. In M. A. Suckow, S. H. Weisbroth, & C. L. Franklin (Eds.), The Laboratory Rat (Second Edition) (pp. 761-772). Burlington: Academic Press.

Shettleworth, S J (2012). Cognition, Evolution, and Behavior. Oxford University Press. (210-257 paměť).

Whishaw, I. Q., Berg dall, V., & Kolb, B. (2006). Chapter 8 - Analysis of Behavior in Laboratory Rats. In M. A. Suckow, S. H. Weisbroth, & C. L. Franklin (Eds.), The Laboratory Rat (Second Edition) (pp. 191-218). Burlington: Academic Press.


Doporučená literatura:
PETR, J. (2020) Desatero smyslů: Jak lidé a zvířata vnímají okolní svět, Argo, Praha

HILLIX, W.A., RUMBAUGH, D. (2004). Animal bodies, human mind: Ape, Dolphin and Parrot language skills. Springer Science+Bussiness Media, New York. ISBN 978-1-4757-4512-2.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK