PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkum jazyka a gramotnosti - YMPV007
Anglický název: Language and literacy research
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 20 / 20 (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
PhDr. Miroslava Nováková Schöffelová, Ph.D.
Korekvizity : YMPP002
Záměnnost : YTVP100
Je neslučitelnost pro: YTVP100
Je záměnnost pro: YTVP100
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (22.02.2024)
Předmět seznamuje studenta s teoretickými východisky a klíčovými směry v současném výzkumu jazyka a gramotnosti v psycholingvistické a vývojové perspektivě. Seznamuje s vývojem této oblasti psychologického výzkumu v českém prostředí, akcentuje ovšem tuto oblast výzkumu především jako oblast evropského mezinárodního výzkumu. Předmět umožňuje základní orientaci v teoretických konceptech, které jsou nezbytným předpokladem pro porozumění problematice studia jazyka a gramotnosti v současné psychologii. Cíleně pak vede studenta k identifikaci konkrétního problému/tématu pro zpracování vlastního návrhu výzkumu. Témata: 1. Studium jazyka a gramotnosti v psycholingvistické vývojové perspektivě – vývoj tématu a významná teoretická východiska. 2. Vývojové souvislosti jazykových schopností a gramotnostních dovedností – relevantní teoretické modely. 3. Vývoj jazykových schopností – aktuální témata ve výzkumu v česko-slovenském prostředí i v evropském kontextu 4. Struktura jazykových schopností. 5. Poruchy vývoje jazykových schopností. 6. Gramotnost jako téma výzkumu v psychologii- aktuální situace ve výzkumu v česko-slovenském prostředí i v evropském kontextu. 7. Psycholingvistický přístup ke studiu gramotnosti, jeho vývoj a charakteristické znaky. 8. Významné teoretické koncepty pro studium gramotnost v psycholingvistické perspektivě (Jednoduchý model čtení, teorie rozměru psycholingvistické členitosti, teorie dvojí cesty vývoje gramotnosti…) 9. Rozvoj počátečního čtení a porozumění čtenému – vývoj a aktuální témata česko-slovenského výzkumu. 10. Rizikové faktory ve vývoji gramotnosti – vývoj a aktuální témata česko-slovenského výzkumu. 11. Specifické otázky cross-lingvistického výzkumu gramotnosti. 12. Prezentace a diskuse seminárních projektů a jejich diskuse. 13. Prezentace a diskuse seminárních projektů. v LS 2024 předmět akcentuje praktickou výzkumnou zkušenost studujících a ve formě kombinace teoretické přípravy a realizace praktické zkušenosti se sběrem a zpracování výzkumných dat vede k osvojení základních postupů a metod získávání dat o vývoji jazykových a řačových schopností v předškoním věku.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)

Povinná:

  • Smolík, F. Seidlová Málková, G.. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku.. Praha: Grada, 2014, s. ISBN 978-80-247-4240-3.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (22.02.2024)

Předmět je vyučován jako série seminárních setkání i praktických cvičení realizovaných ve výzkumném terénu.

V průběhu semestru se studující postupně seznámí s jednotlivými rovinami popisu jazykových a řečových schopností a v rámci praktických cvičení si vyzkouší metody zjišťování rozsahu a kvalitx řečových a jazykových schopností.

Harmonogram a organizace letního semestru 2024

Přípravné období

22.2. Úvodní setkání – seznámení s problematikou vývoje jazykových schopností a s průběhem výuky v semestru (GM+MNS)

  • Seznámení s průběhem semestru
  • Základní principy administrace psychodiagnostických testů pro mapování jazykového vývoje, postupy pro zahájení práce ve výzkumném terénu (oslovení participantů, informované souhlasy, praktická příprava na testování)

29.2. První zkušenosti se sběrem dat a reflexe (GM+MNS)

  • Vyhodnocení pilotního testování (1-2 děti)
  • Četba

Vlastní sběr dat - březen 2024

Fáze zpracování výsledků

11.4. Základní principy a postupy pro zpracování záznamů řečové produkce  (MNS)

  • Způsob přepisu MAIN, seznámení s databázemi CLAN, CHAT, CHILDES

18.4. Vyhodnocení záznamů řečové produkce  (MNS)

  • Způsob vyhodnocení MAIN – makrostruktura a mikrostruktura, samostatná tvorba na datové matrici

25.4. Základní principy a postupy pro zpracování výsledků testů fonologických a jazykových schopností (GM)

  • Postupy pro vyhodnocení dat získaných administrací testů jazykových schopností
  • Elektronizace záznamů z administrace testů
  • Příprava datové matrice pro zpracování výsledků

16. 5. Prezentace výsledků seminární práce- minikonference (GM+MNS)

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (22.02.2024)

Studující prokazují v průběhu semestru aktivní účast v seminárních blocích výuky a průběžně plní zadané úkoly (praktická cvičení v terénu).

Pro ukončení předmětu studující připravují prrezentaci seminárního terénního  projektu -a to ve formě konferenčního příspěvku k tématu souvislosti naratovních a fonologických schopností v předškolním věku. KOnferenční příspěvek bude přednesen v rámci závěrečného semestrálního setkání.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (03.12.2023)

Přednášková a seminární témata:

1. Jazyk a řeč (co je jazyk a co je řeč, jazykové roviny a jejich vzájemný vztah, popis jazykových rovin) - 3/3  

 přednášková část 3/3, samostujiní týden 10/3

2. Fonologická jazyková rovina (vývoj fonologických schopností, fonematické povědomí)

přednášková část 17/3, samostudijní blok 24/3

3. Vývojový vztah jazyka a gramotnosti (vývojová souvislost jazykových a gramotnostních dovedností, jednoduchý model čtení, triarchický model rozpoznávání slov, model trojí cesty vývoje gramotnosti)

přednášková část 31/3, samostudijní blok 7/4

4. Metody diagnostiky jazykových a gramotnostních dovedností (principy diagnostiky jazyka a gramotnosti, testová baterie MABEL)

přednášková část 21/4, samostudijní blok 19/5

Literatura:
SNOWLING, M. J., HULME, C. (Eds.). (2008). The science of reading: A handbook (Vol. 9). John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly. ISBN 1405168110.
BRUNSWICK, N., McDOUGALL, S., de MORNAY DAVIES, P. (Eds.). (2012). Reading and dyslexia in different orthographies. Psychology Press. Vybrané kapitoly. ISBN 0415651336.
SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014). Vývoj jazykových schopností dítěte předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4240-3.

Doporučená literatura:
SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: Togga. ISBN 978-80-7476-093-8.
CARAVOLAS, M., LERVAG, A., MOUSIKOU, P., EFRIM, C., LITAVSKÝ, M., ONOCHIE-QUANTILLAS, E., SALAS, N., SCHOFFELOVA, M., DEFIOR, S., MIKULAJOVA, M., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., HULME, CH. Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science, 2012, 23(5). s. 678-686.
KUCHARSKÁ, A., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SOTÁKOVÁ, H., ŠPAČKOVÁ, K. PRESSLEROVÁ, P., RICHTEROVÁ, E. (2015). Porozumění čtenému III. - Typický vývoj porozumění čtenému - metodologie, výsledky a interpretace výzkumu. Praha: Pedagogická fakulta UK v Praze. 234 s.
CARAVOLAS, M., LERVAG, A., DEFIOR, S., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., HULME, CH. (2013). Different patterns, but equivalent predictors, of growth in reading in consistent and inconsistent orthographies. Psychological Science, 24(9). str. 1398-1407.
McBRIDE, C. (2019). Coping with Dyslexia, Dysgraphia and ADHD: A Global Perspective. Routledge.
KUČERA, M., VIKTOROVÁ, I. (1998). Čtení/psaní v první třídě. In: Pražská skupina školní etnografie (Ed.). První třída (s. 61-168). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. http://kps.pedf.cuni.cz/psse/pdf/tridy/1/kuc.pdf.

5. Blok individuálních konzultací seminárního projektu 

5. 5. - 19. 5. 2022

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK