PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychometrika - YMPP011
Anglický název: Psychometrics
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2022 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D.
Neslučitelnost : YTVP011
Záměnnost : YTVP011
Je korekvizitou pro: YMPV012, YMPV009, YMPV011, YMPV013
Je neslučitelnost pro: YTVP011
Je záměnnost pro: YTVP011
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)
Předmět představuje a vysvětluje teoretické metodologické i statistické koncepty pro porozumění měření v psychologii. Předmět je strukturován do tří tematických oddílů. První oddíl charakterizuje psychometriku jako pomocnou psychologickou disciplínu a zasazuje ji do historického rámce vývoje psychologického myšlení. Akcentuje v tomto vývoji podstatné i diskutabilní momenty a to prostřednictvím konkrétních příkladů z historie psychologického výzkumu. Druhý oddíl se věnuje obecným principům měření v psychologii, problémům měření v psychologii a psychodiagnostickým metodám. Výklad k psychodiagnostickým metodám je provázen vhodnými příklady z poradenské i klinické praxe v českém prostředí. Třetí oddíl se zaměřuje na objasnění postupů pro tvorbu psychodiagnostických nástrojů pro měření v psychologickém výzkumu. Vysvětluje způsoby posuzování reliability a validity v psychometrických nástrojích, objasňuje způsoby zacházení s normalitou a normami v psychodiagnostice. Přednáškový cyklus je provázen cvičením, které rozvíjí především dovednosti aplikace teoretických poznatků psychometriky pro potřeby vlastního výzkumného projektu.
Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

Předmět je  vyučován ve formě přednáškového cyklu doplněného o  cvičení zaměřené na přípravu semestrálního projektu. 

Studijní opory ke kurzu s detailním popisem četby a studijních materiálů jsou k dispozici v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=14280

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)

Témata:

1.     Uvedení do studia psychometriky (Psychometrika v historii a praxi)          

2.     Lidská individualita, variabilita a její projevy   

3.     Psychodiagnostika I.          

4.    Psychodiagnostika II.         

5.     Validita testu         

6.    Typy škál a principy měření, tvorba položek testu 

7.    Položková analýza   

8.     Faktorová analýza

9.     Reliabilita ps. testu - předpoklady pro r., operacionalizace r. v CTT  faktory ovlivňující reliabilitu      

10.   Reliabilita ps. testu - základní koncepty měření

11.   Standardizace a normy      

12.   Využití moderních technologií při tvorbě psychologických testů   

13.   Prezentace semestrálních projektů

Povinná literatura:
FURR, D.M. (2018) Psychometrics. An Initroduction. SAGE Publications  ISBN:9781506389875 

URBÁNEK, T., DENGLEROVÁ, D., ŠIRŮČEK, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-836-4.



Doporučená literatura:
GOULD, S. J. (1997). Jak neměřit člověka: Pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Vybrané kapitoly. ISBN 80-7106-168-9.

CRIPPS, B. (Ed.). (2017). Psychometric testing: Critical perspectives. John Wiley & Sons. Vybrané kapitoly: s. 1- 84; 185-266. ISBN 978-1-119-18301-3.

SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. (2014) Vývoj jazykových schopností. Praha: Grada, str. 177-217.
VOTAVOVÁ, K., SMOLÍK, F. (2010). Diagnostika rané slovní zásoby rodičovskými dotazníky: přehled a pilotní studie. Československá psychologie, 54(3), s. 301-313. ISSN 0009-062X.
ŠIRŮČEK, J., ŤÁPAL, A., LINHARTOVÁ, P. (2014). Potřeba poznávání: Studie psychometrických charakteristik zkrácené české verze škály potřeby poznávání. Československá Psychologie, 58(1). s. 52-61.
HŘEBÍČKOVÁ, M., JELÍNEK, M., BLATNÝ, M., BROM, C., BUREŠOVÁ, I., GRAF, S., ZÁBRODSKÁ, K. (2016). Big five inventory: základní psychometrické charakteristiky české verze BFI-44 A BFI-10. Československá psychologie, 60(6), s. 567-583. ISSN 0009-062X.
SALKIND N. J. (2016). Statistics for people who (think they) hate statistics. Sage Publications. Statistics for people who think they hate statistics. s. 101-123. ISBN 1506333834.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Gabriela Málková, Ph.D. (08.01.2024)

Psychometrika je předmět povinného studijního základu, proto je v kurzu sledována docházka.

Hodnocení studenta na konci semestru se odvíjí od jeho práce v kurzu na skupinovém projektu (váha 40%) a od výsledků závěrečného písemného testu (60%).

V průběhu semestru zpracovávají studující skupinový projekt zaměřený na praktické osvojení postupů pro konstrukci a prověření  psychometrického testu. Výsledky svého projektu na konci přednáškového cyklu (poslední týden přednáškového cyklu a první týden zk období) prezentují ostatním studujícím v kurzu a přednáěšejícím. Podmínkou pro zápis hodnocení studenta do SIS je odevzdání semestrálního projektu v písemné podobě. Jelikož je semestrální projekt koncipován jako skupinový, odevzdávají studenti z jedné skupiny projekt identický, ve kterém ale jasně vyznačí / pojmenují ty části, které sami zpracovávali. Projekt je možné po zpětné vazbě jednou přepracovat. Termín pro odevzdání skupinového projektu v ZS 2023 je 31.1.2024. Písemný projekt není možné po odevzdání opravovat. Případné revizi a úpravám projektu slouží konzultace a cvičení realizovaná v průběhu semestru. 

Pro písemný test jsou v průběhu zk období vypsány minimálně tři termíny

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Postup pro hodnocení kurzu Psychometrika:

Za test lze získat max. 36 bodů. Výsledek v testu vážíme v rámci kurzu  (60%)

Za projekt  lze získat max.40 bodů. Výsledek projektu vážíme v rámci kurzu   (40%)

 

Celkové vážené výsledky za test i projekt - přepočty vážených bodů na známky (max 38,4):

38,4 – 33 výborně

32-25 velmi dobře

24-19 dobře 

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)
Kurz je určen výhradně studujícím 2. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK