PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Obecná psychologie - YMPP002
Anglický název: General Psychology
Zajišťuje: Program Teoreticko výzkumná psychologie (24-TVP)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023 do 2024
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Lukáš Hejtmánek, Ph.D.
Mgr. et Mgr. Jan Jaroš, Ph.D.
Mgr. Juraj Jonáš, Ph.D.
doc. Mgr. Jitka Lindová, Ph.D.
Mgr. Lenka Martinec Nováková, Ph.D.
Korekvizity : YMPP001
Neslučitelnost : YTVP002
Záměnnost : YTVP002
Je korekvizitou pro: YMPP003, YMPC005, YMPC013, YMPC007, YMPC002, YMPP001, YMPV005, YMPV006, YMPV007, YMPV008, YMPC003, YMPC006, YMPP004, YMPP005, YMPV001, YMPV017
Je neslučitelnost pro: YTVP002
Je prerekvizitou pro: YMPC011, YMPC010
Je záměnnost pro: YTVP002
Ve slož. prerekvizitě: YBSB043
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (29.11.2023)
Cílem kurzu je seznámit studenty se základními pojmy a principy z oblasti studia psychických procesů. Kurz připravuje pojmovou základnu pro porozumění dalším tematicky specializovaným povinně volitelným kurzům, se zaměřením na kognitivní procesy či chování.
Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

1.Úvod – Vymezení psychických procesů; experimentální psychologie, kognitivní psychologie, neurovědy, kybernetika; metody studia psychických procesů;

2. Pozornost - základní pojmy, teorie a modely pozornosti, nástin neuroanatomických a neurochemických pozornostních korelátů; teorie integrace znaků, poruchy prostorové pozornosti, neglect, zaměření, selektivní pozornost;

3. Paměť - druhy paměti, senzorická a krátkodobá paměť, pracovní paměť, procedurální paměť, epizodická a sémantická paměť, paměťové procesy, zapomínání, koncepty, teorie prototypů, sémantická síť;

4 . Učení - habituace, senzitizace. Klasické a operantní podmiňování. Asociační učení. Sociální učení – učení o podnětu, o prostředí, emulace, imitace. Imprinting. „Vhled". Vyučování, zprostředkované učení;

5. Vědomí, cirkadiánní rytmy, spánek;

6. Zraková percepce – historie zkoumání zrakové percepce, vnímání hloubky, rozpoznávání objektů, vnímání pohybu, vnímání obličeje;

7. Sluch a jazyk – zpracování zvuku, akustická vodítka, funkce a vlastnosti jazyka, učení jazyka, čtení, bilingvismus; lexikální slovník, rozpoznání slov, porozumění mluvené řeči, rozpoznání psaného textu, zpracování vět, produkce řeči, poruchy řeči;

8. Reprezentace poznatků – mentální reprezentace; pojmy a význam, představy, abstrakce, kategorizace, kognitivní mapa; přenesení významu, generalizace; schopnost porovnávání, rozpoznávání vztahů, tvorba asociací;

9. Myšlení – myšlení, řešení problémů, rozhodování; dobře a špatně definované problémy, expertní řešení problémů, heuristiky při řešení problémů, tvořivost, talent, mentální modely, teorie subjektivní očekávané hodnoty - normativní model, teorie vyhlídek, heuristiky rozhodování, dedukce, indukce; vyvozování kauzality; folková fyzika, psychologie;

10. Motivace – instinkty, pudy, evoluční motivy; vnitřní a vnější, implicitní a explicitní motivy, podnět, pobídka, cíl, posílení a trest; základní psychické potřeby; inhibice, vyhledávání nového, bažení, závislost; tělesná regulace, homeostáze, zpětná vazba, vybuzení a valence; stres, zvládání, podpora;

11. Emoce – evoluční, kognitivní a konstruktivistické přístupy; klasické teorie emocí; funkce emocí; afektivní procesy; evaluační procesy, emoční zkušenost; „základní emoce"; vybuzení a valence; nálada, emoční stav; priming; emoce spojené se sebeuvědoměním, rozpoznávání emocí; štěstí; regulace emocí; emoční paměť;

12. Prostorová paměť a navigace – vodítka, orientace, mapy, referenční rámce, kognitivní mapa; kódování prostoru, plánování cesty, kotvení;

13. Plánování, výkonné funkce – preference, plánování sekvence, inhibice chování, zaměření pozornosti (mentální zaměření), distraktory, přepínání mezi cíli, vyhledávání relevantních informací; seberegulace.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno úspěšným složením písemného testu sestávajícího z otevřených otázek a otázek s výběrem ze 4 možností:

  • 48 otázek (4 otázky/téma) s výběrem z možností, každá za 1 b.
  • 4 otázky s volnou odpovědí (každá týkající se jiného tématu), max. 3 b. za každou
  • dosažitelné maximum: 60 b.

Klasifikace:

  • 30 a méně bodů = neprospěl/a
  • 31 - 40 b. = dobře
  • 41 - 50 b. = velmi dobře
  • 51 - 60 b. = výborně
Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Katarína Prikrylová (01.01.2024)

Kurz je určen výhradně studujícím 1. ročníku studijního programu TVP, a není proto možné si jej zapsat po webu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK