PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Milestones of European historical development in historical and sociological context - YMH549
Anglický název: Milestones of European historical development in historical and sociological context
Zajišťuje: Program Historická sociologie (24-HS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 26 [hodiny]
Počet míst: 20 / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. JUDr. PhDr. Jan Štemberk, Ph.D.
Mgr. Alena Marková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Karel Bauer
Mgr. Alena Marková, Ph.D.
doc. JUDr. PhDr. Jan Štemberk, Ph.D.
Třída: Courses available to incoming students
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (11.09.2022)
Přednáškový cyklus je věnován vysvětlení základních etap a mezníků dějin v historicko-sociologické perspektivě. Cílem je předestřít základní faktografický přehled dějinných mezníků a jejich vlivu na další vývoj společnosti a vysvětlit kauzální dějinné souvislosti. Výklad bude založen konceptu vývoje a vzájemného ovlivňování civilizací s důrazem na euroatlantickou oblast. Výklad bude koncipován podle jednotlivých ústředních problémů (revoluce, odkaz antiky a osvícenství, transformace společnosti, migrace, nacionalismus apod.) jejichž význam a intepretace budou sledovány v dlouhém časovém úseku. Ve výkladu bude sledován transformační proces (společenský, kulturní, náboženský, proměna kolektivních a individuálních identit) směřující od tradiční k moderní a postmoderní společnosti. Stranou nezůstane ani stále rostoucí dohlížitelská role státu, hypertrofie práva i omezující společenské stereotypy a předsudky.
Metody výuky - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (11.09.2022)

Structure:

lectures and discussions

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (08.10.2023)

Syllabus:

Lecture 1.

October 3rd, Introduction

Lecture 2.

October 10th, Antiquity and its modern heritage

Lecture 3.

October 17th, Religion and its role: European history

Lecture 4.

October 24th, Wars and conflicts

Lecture 5.

October 31, Ideology and its role

Lecture 6.

November 7th, Enlightenment and its heritage

Lecture 7.

November 14th, State and Law

Lecture 8.

November 21st, Migration

Lecture 9.

November 28th, Nationalism

Lecture 10.

December 5th, Society and its Transformation

Lecture 11.

December 12, Revolution

Lecture 12.

December 19th, presentations

Lecture 13.

January 2rd, 2024, presentations

Podmínky zakončení předmětu - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (15.10.2023)

Course Requirements:

Students are expected to take an active part in discussions during classes. Students have to attend classes regularly (one unexplained absence is tolerated).

Terms of passing the course: final essay or presentation (ppt, 15-20 min)

Deadline: Febrary 1st, 2024

Students have to choose a topic related to one of the key milestones of European history (i.e. ideology, religion, war, state, revolution and so on). The final essay could be based on student's national history and related examples.

Final essay (2 000 – 2 200 words long) on a pre-agreed topic needs to contain exact references and to state all their sources (including e-sources). The essay has to contain a bibliography.

Clear, precise, and comprehensive citations and references are absolutely essential.

Student’s critical observations, experience and critical reflections are very welcomed.

However, all pre-agreed topics have to be confirmed by a teacher.

OR:

Students can prepare and deliver a ppt. presentation (20-25 min) on a pre-agreed topic during semester instead of a final essay. The number of slots for presentation is limited!

Evaluation Method:

Grades will be based on active participation in discussions (25%), and a final essay (or presentation) (75%).

Studijní opory - angličtina
Poslední úprava: Mgr. Alena Marková, Ph.D. (02.10.2020)

Required reading:

Elias, N., The Civilizing Process: Sociogenetic and Psychogenetic Investigations, Oxford: Blackwell Publishing, 2000.
Dupré, L., K., The Enlightenment and the intellectual foundations of modern culture, New Haven: Yale University Press, 2005.
Geyer, M., Fitzpatrick, S. (eds.), Beyond totalitarianism: Stalinism and Nazism compared, New York: Cambridge University Press, 2009.
Hroch, M., European nations: explaining their formation, London, Brooklyn, NY: Verso, 2015.
Pánek, J. (eds.), A History of the Czech Lands, Prague: Carolinum Press, 2009.

Recommended reading:

Adorno, Th. W., Horkheimer, M., Dialectic of enlightenment, London: Verso, 1997.
Hroch, M., In the national interest: demands and goals of European national movements of the nineteenth century: a comparative perspective, Prague: Faculty of Arts, Charles University, 2000.
Le Goff, J., Time, work & culture in the Middle Ages, Chicago: University of Chicago Press, 1980.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK