PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gender a školství - YMGS308
Anglický název: Gender and education
Zajišťuje: Program Genderová studia (24-KGS)
Fakulta: Fakulta humanitních studií
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:písemná
Rozsah, examinace: zimní s.:12/4, Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: Mgr. Jana Dvořáčková, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Hana Gabrielová (19.10.2020)
Škola je klíčovým socializačním činitelem, který se podílí na utváření femininit a maskulinit. Ačkoli je v ČR v posledních letech mírně vyšší podíl žen s vysokoškolským vzděláním a dívky statisticky vykazují lepší školní výsledky, výzkumy současně dlouhodobě potvrzují, že instituce školy přispívá k reprodukci odlišných poselství ohledně nadání dívek a chlapců a jejich optimálního budoucího uplatnění, čímž se podílí na utvrzování genderových nerovností ve společnosti. Cílem kurzu bude představit hlavní mechanismy, skrze které k tomuto formování jedinců dochází, přičemž pozornost bude soustředěna na všechny vzdělávací stupně – od předškolního vzdělávání až po vysoké školství. Vedle toho se kurz zaměří na vybrané problémové fenomény, které negativně ovlivňují participaci dětí a dospívajících ve výuce, jejich rozvoj, školní výsledky i klima třídy (homofobie, transfobie, šikana). Představeny budou také vybrané politiky na podporu genderové rovnosti v českém školství, existující iniciativy i základní perspektivy genderově citlivé pedagogiky coby nástroje eliminace vlivu genderových stereotypů ve školství a prevence jejich možných negativních důsledků.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK