PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
STPV1-Systematická teologie 1 - RETN4031
Anglický název: Systematic Theology 1: Eschatology
Zajišťuje: Katedra systematické teologie (27-SYST)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: prof. Jan Štefan, Dr.
Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: prof. Jan Štefan, Dr. (13.02.2024)
Hlavní přednáška z oboru Systematická teologie (=ST) na bakalářské úrovni, základní kurs dogmatiky / věrouky.

Nově koncipovana přednáška Eschatologie bude z poloviny historicko-theologická, z poloviny systematicko-theologická, okrajově zabrousíme i do praktické theologie.
Do Velikonoc se budeme zabývat biblickou eschatologií, eschatologií patristiky, scholastiky a reformace a eschatologickými koncepty a programy evangelické a katolické theologie 20. století. Po Velikonocích přijdou na řadu tradiční eschatologická témata, jako je smrt a vzkříšení; Kristův příchod, Poslední soud a konec dějin; nebe, peklo a očistec; spása všech?; Boží království a Bůh všechno ve všem.
Dojde i na eschatologickou patologii: vymezení vůči učení o převtělování, postoj ke zprávám o klinické smrti a odmítnutí apokalyptické horečky některých křesťanských komunit.
Hlavní důrazy:
- Křesťanská existence v napětí mezi eschatologickým JIŽ ANO a JEŠTĚ NE: mezi již uskutečněnou a nyní zakoušenou spásou a očekáváným budoucím vykoupením.
- Hermeneutika eschatologických výpovědí Bible a církevní tradice.
- Rozlišování futurologie a eschatologie, (existenciální) eschatologie a (informativní) apokalyptiky. Theologická eschatologie jako odmítnutí alternativy radikálního Ne ke statu quo a fatalistického přijímání statu quo: ani utopie, ani rezignace.
- Eschatologické konstanty: eschatologický kvietismus (spása v důsledku Božího zásahu) a/nebo eschatologický aktivismus (spása v důsledku našeho snažení); eschatologie immanentní (spása zde na zemi) a/nebo eschatologie transcendentí (spása tam v nebi); eschatologie prézentní (= soteriologie), perfektní (= christologie) a futurální (eschatologie v užším slova smyslu).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Immanuel Kant tvrdil, že náboženství neodpovídá na na otázky "Co můžeme poznat?" nebo "Co máme dělat?", nýbrž na otázku "Co smíme doufat?".
"Co smíme doufat, smíme-li doufat?", nazval svou třísvazkovou Eschatologii v 90tých letech F.-W. Marquardt.
"Křesťanství, které není zcela a beze zbytku eschatologií, nemá zhola a vůbec nic do činění s Kristem." (Karl Barth, Römerbrief 1922)
Těmito proslulými slovy protestoval před sto lety Karl Barth proti skutečnosti, že se z eschatologie stala poslední neškodná kapitolka na konci dogmatiky. Ježíšovo vystoupení a život první církve dýchají vědomím blízkého konce. 20. století znovu otevřelo po staletí zavřenou "eschatologickou kancelář". Co pro nás dnes znamenají výpovědi Kréda "Věřím, že Kristus znovu přijde soudit živé i mrtvé a jeho království bude bez konce" a "Očekávám vzkříšení mrtvých a život budoucího věku"?

Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. Jan Štefan, Dr. (09.02.2024)

V přednáškách Systematická theologie I jsou jsou studenti a studentky přehledové formě seznamováni vždy s jedním z tematických okruhů oboru:
0.Prolegomena
1.Theo-logie. Kosmologie. Antropologie.
2.Christologie. Soteriologie.
3. Pneumatologie. Eklesiologie. Sakramentologie. Eschatologie.
Těžištěm jsou systematicko-theologické koncepty reprezentativních evangelických a katolických theologů 20. století.

Na jedné kapitole systematické theologie (dogmatiky) se učit (systematicko-) theologicky myslet.

Literatura
Poslední úprava: prof. Jan Štefan, Dr. (12.02.2024)

Joseph RATZINGER (Benedikt XVI.), Eschatologie. Smrt a věčný život, Brno 1996, 22008. (Ř.k.) 

Herbert VORGRIMLER, Hoffnung auf Vollendung. Augfriss der Eschatologie, Quaestiones disputatae 90, Freiburg-Basel-Wien 1980. (Ř.k.)

Franz-Josef NOCKE, Eschatologie, Düsseldorf 1982, 31988. (Ř.k.)

Medard KEHL, Eschatologie, Würzburg 1986, 21988. (Ř.k.)

TÝŽ, Dein Reich komme. Eschatologie als Rechenschaft über unsere Hoffnung, Topos plus Taschenbücher 498, Würzburg 2003. (Ř.k.)

TÝŽ, Und was kommt nach dem Ende? Von Weltuntergang und Vollendung, Wiedergeburt und Auferstehung, Topos plus Taschenbücher 571, 1999, Würzburg 2005. (Ř.k.)

Hans SCHWARZ, Die christliche Hoffnung. Grundkurs Eschatologie, Göttingen 2002. (Ev.)

Friedrich BEISSER, Hoffnung auf Vollendung, HST 15, Gütersloh 1993. (Ev.)

Markus MÜHLING, Grundinformation Eschatologie. Systematische Theologie aus der Perspektive der Hoffnung, UTB 2918, Göttingen 2007. (Ev.)  

Gunter WENZ, Vollendung. Eschatologische Perspektivern, SST 10, Göttingen 2015. (Ev.)

Herbert VORGRIMLER, Wir werden auferstehen,herderbücherei 888, Freiburg-Basel-Wien 1981. (Ř.k.) 

Gisbert GRESHAKE, Stärker als der Tod. Zukunft-Tod-Auferstehung-Himmel-Hölle,Fegfeuer, Topos-Taschenbücher 50, 1976, 71983. (Ř.k.) 

Herbert VORGRIMLER, Und das ewige Lebe. Amen, Münster 2007. (Ř.k.)

Gisbert GRESHAKE - Gerhard LOHFINK, Naherwartung-Auferstehung-Unsterblichkeit. Untersuchungen zur christlichen Eschatologie, Quaestiones disputatae 71, Freiburg-Basel-Wien 1974, 31978. (Ř.k.)

Karl RAHNER, Theologische Prinzipien der Hermeneutik eschatologischer Aussagen (1960), in: Schriften zur Theologie IV, Einsiedeln-Zürich-Bern, 1964, 401-428

Hans Urs VON BALTHASAR, Eschatologie (1958), in: J. Feiner et al. (Hrsg.), Fragen der Theologie heute, Einsiedeln/Zürich/Köln, 1958, 403-421. (Ř.k.)

TÝŽ, Eschatologie in unserer Zeit / Die letzten Dinge des Menschen und das Christentum, Studienausgabe 6, Einsiedeln/Freiburg 2005, 22010. (Ř.k.) 

TÝŽ, Kleiner Diskurs über die Hölle - Apokatastasis, Einsiedeln - Freiburg 62020. (Ř.k.)

TÝŽ, Teológia troch dní, Trnava 2009. (Ř.k.)

 

Paul ALTHAUS, Die letzten Dinge. Lehrbuch der Eschatologie, 1922, Gütersloh 91964.

Walter KRECK, Die Zukunft des Gekommenen. Grundprobleme der Eschatologie, München 1961.

Emil BRUNNER, Das Ewige als Zukunft und Gegenwart, Zürich 1953. ET: Eternal Hope, London 1954.

Jürgen MOLTMANN, Das Kommen Gottes. Christliche Eschatologie, München 1995. ET: The Coming of God. Christian Eschatology, Minneapolis 1996.

Gerhard SAUTER, Einführung in die Eschatologie, Darmstadt 1995. ET: What Dare We Hope? Reconsidering Eschatology, Harrisburg 1999.

 

Romano GUARDINI, Die letzten Dinge. Die christliche Lehre vom Tode, der Läuterung nach dem Tode, Auferstehung, Gericht und Ewigkeit, 1940, 2Würzburg 1952. 

Karl RAHNER, Zur Theologie des Todes, Freiburg-Basel-Wien 1958.

Eberhard JÜNGEL, Der Tod, Berlin 1971. ET: Death. The Riddle and the Mystery, Philadelphia 1975.

Metody výuky
Poslední úprava: prof. Jan Štefan, Dr. (06.09.2022)

V prezenční výuce přednášky.

V případě přechodu na distanční výuku se bude výuka odedhrávat prostřednictvím online konzultací přes Zoom. Připojit se je možné zde:

https://

cesnet.zoom.us/j/94690333096

Individuální konzultace prostřednictvím e-mailu.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: prof. Jan Štefan, Dr. (06.09.2022)

Zápočet budu udělovat za 75% účast v přednáškách a absolvování závěrečného kolokvia nebo vypracování krátké (3 stránky) vlastní úvahy na eschatologická témata.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK