PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
TEPV1-Teologická etika 1 - RETK5031
Anglický název: Theological Ethics 1
Zajišťuje: Katedra teologické etiky (27-TE)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 2
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:4/0, --- [HS]
letní s.:4/0, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je zajišťováno předmětem: RETKN5031
Poznámka: předmět lze zapsat opakovaně
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Jindřich Halama, Dr.
Třída: povinně volitelný
Rozvrh ZS   Rozvrh LS   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (02.09.2020)
V kurzu obecného úvodu do etiky si studující osvojují základní znalosti o etice, její metodě a předmětu, o
historickém vývoji morálního myšlení, základních pojmech, důležitých směrech a školách etického myšlení.
Sylabus kurzu:
I: co je etika; oblasti a typy etické reflexe; základní etické kategorie; typy deskriptivní etiky;
II: hlavní podoby normativní etiky (metafyzická etika a etika založená na smlouvě; anglická etika 18. století; Kant a
novokantovci; utilitarismus a empiricky založené etiky; německý idealismus 19. století; etika založená na vůli;
nábožensky orientovaná etika; etika odpovědnosti; etika sociálního bytí a etika diskurzivní).
Cílem je poskytnout frekventantům základní přehled o dějinách a podobách morálního myšlení, který jim bude
sloužit jako kostra k dalšímu osvojování morální filosofie a teologické etiky.


Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (08.06.2020)

ANZENBACHER, Arno: Úvod do etiky. Praha 1994.

KOHÁK, Erazim: Svoboda, svědomí, soužití.Kapitoly z mezilidské etiky. Sociologické nakladatelství, Praha 2004.

THOMPSON, Mel: Přehled etiky. Praha, Portál 2004.

RICH, Arthur: Etika hospodářství I (Theologická perspektiva). Praha 1994.

FUCHS, Eric: Co dělá naše jednání dobrým? Jihlava: Mlýn 2003.

WEBER, Helmut.: Všeobecná morální teologie. Praha: Zvon 1998.

LOCHMAN, J. M.: Desatero. Směrovky ke svobodě. (Nástin etiky pod zorným úhlem Desatera.) Praha: Kalich 1994.

BARTON, John: Etika a SZ. Jihlava: Mlýn 2006.

LOHSE, Eduard: Teologická etika Nového zákona. Bratislava: Serafín, 2008.

WOGAMAN, Philip: Christian Ethics. A Historical Introduction. John Knox Press, Louisville 1993.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. Petr Gallus, Ph.D. (24.09.2020)

Studium je koncipováno tak, aby mohlo probíhat s podporou fakultního výukového portálu Moodle.

Při distančním studiu je možné se připojit zde:

https://cesnet.zoom.us/j/92228614132

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Ladislav Beneš, Dr. (07.07.2020)

Vedle základních stránek kurzu https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=16 (klíč et1-2018)

jsou tu kurzy s testy:

https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=106 (klíč et-fuchs-18)

https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=101 (klíč et-kohak-18)

https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=90 (klíč et-rich-18)

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Petr Gallus, Ph.D. (15.08.2019)

Omluvenky

Očekává se, že studenti se budou pravidelně účastnit všech vypsaných hodin. Studenti, kteří se nemohou zúčastnit některého ze setkání, se předem omluví (ústně, telefonicky, mailem). Za neomluvené absence může student dostat za úkol vypracovat dodatečnou práci. Předpokládá se, že student prostuduje a bude znát i podklady z hodin, z nichž se omluvil.

 

Požadavky na práci v kurzu a na seminární práce

Každý pracuje sám za sebe. Každý může svobodně rozvíjet myšlenky druhých, reagovat na ně, kritizovat a analyzovat je, ale pokud tak činí, musí vždy uvést, s čí myšlenkou pracuje. Je nutné explicitně uvádět zdroje myšlenek, s nimiž student pracuje, a to nejen v případě tištěných textů, ale také v případě myšlenek kolegů a kolegyň či vyučujících. Budete-li mít jakékoli pochybnosti, jak správně odlišit vlastní práci od cizích myšlenek či jak správně citovat, obraťte se o radu na vyučujícího.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK