|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)
V rámci předmětu student připravuje, realizuje a prezentuje specificky komunitní projekt, jehož tématem je provázení společenství (organizace) na cestě možné změny. Student vhodně propojuje poznatky z dílčích disciplín, které jsou součástí studia programu Komunitní krizová a pastorační péče – Diakonika s praktickými zkušenostmi, získanými na základě setkání s konkrétní křesťanskou (křesťansky orientovanou) organizací. Předmět podporuje sebereflexi studenta – tj. reflexi své role a svého působení v organizaci, svých silných a slabých stránek, zastávaných hodnot a postojů, vzdělávacích potřeb aj., s ohledem na budoucí profesi komunitního pracovníka a jeho kompetence. Součástí výuky předmětu je důraz na týmovou a participativní spolupráci, uplatnění vícestranného kontraktování, porozumění danému společenství (organizace), silám a zdrojům jeho odolnosti v procesu (ne)očekávaných změn, facilitovaná schůzka se zástupci daného společenství a místní komunity pro přípravu komunitní intervence a podporu dané komunity. Výsledkem předmětu je portfolio zachycující jednotlivé kroky a jejich reflexi, které prezentuje při závěrečné mezioborové konferenci. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (28.06.2022)
Doporučená literatura Management: HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace - Software lidské mysli. Praha: Linde. LUKÁŠOVÁ, Růžena (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada. HAVRDOVÁ Zuzana, ŠMÍDOVÁ Olga, ŠAFR Jiří, ŠTEGMANNOVÁI Ingrid a kol. (2011): Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, FHS UK. Krizová spolupráce BAŠTECKÁ,Bohumila a kol. (2013). Psychosociální krizová spolupráce, Praha: Grada,. 200 s Ulrichová, M. Hledání smyslu ve smrti a umírání. Ostrava. Moravapress, 2014. Komunita GOJOVÁ Alice (2006). Teorie a modely komunitní práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně-sociální fakulta VÁNĚ, Jan (2012). Komunita jako nová naděje? Náboženské (ne)institucionalizované komunity z pohledu sociologie náboženství. Plzeň: Západočeská univerzita. Str. 6 - 56 JAHODA Marie, Paul F. LAZARSFELD a Hans ZEISEL (2013). Marienthal. Sociografie komunity nezaměstnaných,. Masarykova univerzita Brno,182 s. Rituál Van GENNEP, Arnold (1996). Přechodové rituály: Systematické studium rituálů. Praha: Nakladatelství Lidové noviny KUNETKA František (2001). Úvod do liturgie svátostí. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství, 351 str., ISBN 80-7192-618-3. RICOEUR, P. (1993). Život, pravda, symbol. Oikoymenh. Stran: 255: ISBN: 80-85241-32- NOBLE Ivana: Symbolické prostředkování celistvosti v západním pravoslaví. Grantový projekt GAP401/11/1688 GUARDINI Roman (1993). O duchu liturgie (kap. Liturgie jako hra). Praha: Česká křesťanská Akademie. Teologie Doc. Sláma - 10 textů - jak Bible zachází s rituály KŘIVOHLAVÝ, Jaro (2000). Pastorální péče. Praha: Oliva. MARTINEK, Michael (2008). Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha: Jabok. RICHTER, Klement (1996). Liturgie a život. Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie. Praha: Vyšehrad. RÖMER,Thomas (2006). Skrytý Bůh: Sex, krutost a násilí ve SZ. Jihlava: Mlýn. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Zdenko Širka, Th.D. (02.10.2022)
Kurz v Moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=920 Klíč k zápisu obdržíte od vyučujícího. |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)
Student je hodnocen uspěl, neuspěl- tj. zápočtem. Součástí výuky je závěrečná prezentace výsledků při společném setkání, jehož datum bude účastníky stanoveno během semestru.
K zápočtu je třeba během výuky předložit (jednotlivá témata se mohou lišit dle zaměření organizace, ve které student koná praxi): 1) Krok nultý: POROZUMĚNÍ HODNOTÁM předmětu
A) Krok první: KONTAKT a VYTVÁŘENÍ realizačních DOHOD (kontraktování) pro týmovou spolupráci a PLÁN ROZVOJE pro osobní růst = max. 2 strany B) Krok druhý: KONTAKT a VYTVÁŘENÍ DOHODY (kontraktování) S ORGANIZACÍ/SPOLEČENSTVÍM = max. 2 strany
C) Krok třetí: POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy organizační kultury; organizace na cestě = max. 2 stránky D) Krok čtvrtý: dynamické POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy ODOLNOSTI; organizace v akci = max. 1 stránka
2) První zastavení: REFLEXE vlastního působení, POSOUZENÍ vzdělávacích potřeb, ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka
E) Krok pátý: PŘÍPRAVA facilitované schůzky pro vytváření kulturně a situačně přiměřeného rituálu v kontextu dvojího přikázání lásky = max. 2 stránky F) Krok šestý: FACILITOVANÁ SCHŮZKA pro vytváření KULTURNĚ A SITUAČNĚ PŘIMĚŘENÉHO RITUÁLU a ZÁPIS z ní, navržení RITUÁLU = max. 2 stránky
G) Krok sedmý: NÁVRH navrženého RITUÁLU = max. 2 stránky
3) Druhé zastavení: REFLEXE vlastního působení, POSOUZENÍ vzdělávacích potřeb, ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka
H) Krok devátý: PŘÍPRAVA pro PREZENTACI výsledků praxí = max. výše uvedených 17 stránek CH) Krok desátý: PREZENTACE výsledků PRAXÍ I) Krok jedenáctý: závěrečná SEBE/REFLEXE a závěrečné SEBE/HODNOCENÍ studentských PRAXÍ = max. 3 stránky
Celkem bude mít práce max. 17 stran.
|