PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PTP-Reflektovaná mezioborová praxe - RDIK0800
Anglický název: Practical Training to Support Interdisciplinary Awareness
Zajišťuje: Katedra praktické teologie (27-PT)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 8
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
letní s.:
Počet nekontaktních hodin: 160 [hodiny/semestr]
Rozsah, examinace: zimní s.:0/10, --- [HS]
letní s.:0/20, Z [HS]
Počet míst: zimní:neurčen / neomezen (neurčen)
letní:neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D.
Neslučitelnost : RDI0800
Prerekvizity : RDIK0301, RDIK0302, RDIK0701, RDIK0702
Záměnnost : RDI0800
Je neslučitelnost pro: RDI0800
Je záměnnost pro: RDI0800
Rozvrh ZS   Rozvrh LS   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)

V rámci předmětu student připravuje, realizuje a prezentuje specificky komunitní projekt, jehož tématem je provázení společenství (organizace)
na cestě možné změny. Student vhodně propojuje poznatky z dílčích disciplín, které jsou součástí studia programu Komunitní krizová a pastorační péče – Diakonika s praktickými zkušenostmi, získanými na základě setkání s konkrétní křesťanskou (křesťansky orientovanou) organizací. Předmět podporuje sebereflexi studenta – tj. reflexi své role a svého působení v organizaci, svých silných a slabých stránek, zastávaných hodnot a postojů, vzdělávacích potřeb aj., s ohledem na budoucí profesi komunitního pracovníka a jeho kompetence. Součástí výuky předmětu je důraz na týmovou a participativní spolupráci, uplatnění vícestranného kontraktování, porozumění danému společenství (organizace), silám a zdrojům jeho odolnosti v procesu (ne)očekávaných změn, facilitovaná schůzka se zástupci daného společenství a místní komunity pro přípravu komunitní intervence a podporu dané komunity.

Výsledkem předmětu je portfolio zachycující jednotlivé kroky a jejich reflexi, které prezentuje při závěrečné mezioborové konferenci.


Literatura
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (28.06.2022)

Doporučená literatura

Management:

HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace - Software lidské mysli. Praha: Linde.

LUKÁŠOVÁ, Růžena (2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.

HAVRDOVÁ Zuzana, ŠMÍDOVÁ Olga, ŠAFR Jiří, ŠTEGMANNOVÁI Ingrid a kol. (2011): Organizační kultura v sociálních službách jako předmět výzkumu. Katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, FHS UK.

Krizová spolupráce

BAŠTECKÁ,Bohumila a kol. (2013). Psychosociální krizová spolupráce, Praha: Grada,. 200 s

Ulrichová, M. Hledání smyslu ve smrti a umírání. Ostrava. Moravapress, 2014.

Komunita

GOJOVÁ Alice (2006). Teorie a modely komunitní práce. Ostrava: Ostravská univerzita, Zdravotně-sociální fakulta

VÁNĚ, Jan (2012). Komunita jako nová naděje? Náboženské (ne)institucionalizované komunity z pohledu sociologie náboženství. Plzeň: Západočeská univerzita. Str. 6 - 56

JAHODA Marie, Paul F. LAZARSFELD a Hans ZEISEL (2013). Marienthal. Sociografie komunity nezaměstnaných,. Masarykova univerzita Brno,182 s.

Rituál Van GENNEP, Arnold (1996). Přechodové rituály: Systematické studium rituálů. Praha: Nakladatelství Lidové noviny

KUNETKA František (2001). Úvod do liturgie svátostí. Kostelní Vydří, Karmelitánské nakladatelství, 351 str., ISBN 80-7192-618-3.

RICOEUR, P. (1993). Život, pravda, symbol. Oikoymenh. Stran: 255: ISBN: 80-85241-32-

NOBLE Ivana: Symbolické prostředkování celistvosti v západním pravoslaví. Grantový projekt

GAP401/11/1688

GUARDINI Roman (1993). O duchu liturgie (kap. Liturgie jako hra). Praha: Česká křesťanská Akademie.

Teologie

Doc. Sláma - 10 textů - jak Bible zachází s rituály

KŘIVOHLAVÝ, Jaro (2000). Pastorální péče. Praha: Oliva.

MARTINEK, Michael (2008). Praktická teologie pro sociální pracovníky. Praha: Jabok.

RICHTER, Klement (1996). Liturgie a život. Co bychom měli vědět o mši, o církevním roku a smyslu liturgie. Praha: Vyšehrad.

RÖMER,Thomas (2006). Skrytý Bůh: Sex, krutost a násilí ve SZ. Jihlava: Mlýn.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zdenko Širka, Th.D. (02.10.2022)

Kurz v Moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=920

Klíč k zápisu obdržíte od vyučujícího.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)

Student je hodnocen uspěl, neuspěl- tj. zápočtem.

Součástí výuky je závěrečná prezentace výsledků při společném setkání, jehož datum bude účastníky stanoveno během semestru.

 

K zápočtu je třeba během výuky předložit (jednotlivá témata se mohou lišit dle zaměření organizace, ve které student koná praxi):

 1) Krok nultý: POROZUMĚNÍ HODNOTÁM předmětu

 

A) Krok první:  KONTAKT a VYTVÁŘENÍ realizačních DOHOD (kontraktování) pro týmovou spolupráci a PLÁN ROZVOJE pro osobní růst = max. 2 strany

B) Krok druhý: KONTAKT a VYTVÁŘENÍ DOHODY (kontraktování) S ORGANIZACÍ/SPOLEČENSTVÍM = max. 2 strany

 

C) Krok třetí: POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy organizační kultury; organizace na cestě = max. 2 stránky 

D) Krok čtvrtý: dynamické POROZUMĚNÍ ORGANIZACI z perspektivy ODOLNOSTI; organizace v akci = max. 1 stránka

 

2) První zastavení: REFLEXE vlastního působení, POSOUZENÍ vzdělávacích potřeb, ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka

 

E) Krok pátý: PŘÍPRAVA facilitované schůzky pro vytváření kulturně a situačně přiměřeného rituálu v kontextu dvojího přikázání lásky = max. 2 stránky

F) Krok šestý: FACILITOVANÁ SCHŮZKA pro vytváření KULTURNĚ A SITUAČNĚ PŘIMĚŘENÉHO RITUÁLU a ZÁPIS z ní, navržení RITUÁLU = max. 2 stránky

 

G) Krok sedmý: NÁVRH navrženého RITUÁLU = max. 2 stránky

 

 

3) Druhé zastavení: REFLEXE vlastního působení, POSOUZENÍ vzdělávacích potřeb, ZPŘESNĚNÍ individuálních rozvojových cílů = max. 1 stránka 

 

H) Krok devátý: PŘÍPRAVA pro PREZENTACI výsledků praxí = max. výše uvedených 17 stránek

CH) Krok desátý: PREZENTACE výsledků PRAXÍ

I) Krok jedenáctý: závěrečná SEBE/REFLEXE  a závěrečné SEBE/HODNOCENÍ studentských PRAXÍ = max. 3 stránky

 

Celkem bude mít práce max. 17 stran.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK