PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
PTP-Organizace, sebeřízení a řízení lidí v hodnotové perspektivě 2 - RDIK0302
Anglický název: Organisation and Management from a Value Perspective 2
Zajišťuje: Katedra praktické teologie (27-PT)
Fakulta: Evangelická teologická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 5
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/10, KZ [HS]
Počet míst: neurčen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D.
Korekvizity : RDIK0301
Neslučitelnost : RDI0302
Záměnnost : RDI0302
Je korekvizitou pro: RDIK0301
Je prerekvizitou pro: RDIK0800, RDIK0701, RDIK0801
Je záměnnost pro: RDI0302
Rozvrh ZS   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)
VÝSLEDKEM PŘEDMĚTU je jeho absolvent/ka s nadhledem nad řízením organizací a především lidí včetně řízení sebe sama.

PROFIL ABSOLVUJÍCÍCH

Absolvent/ka rozumí, co v sebe/řízení znamenají
• Hodnoty a ctnosti zodpovědnosti – důvěry - otevřenosti – čestnosti – rozvoje
• Zásady služby/svobody - subsidiarity/solidarity – spolupráce/uznání/účasti
• Komunikační pozice „Já jsem v pořádku – ty jsi v pořádku“
• Perspektiva odolnosti, vzájemné závislosti a rozhodujících změn

Absolvent/ka má způsobilost
• u sebe i organizace rozpoznávat vliv hodnot na sebe/řízení;
• u sebe i organizace rozpoznávat způsoby užití moci;
• u sebe i organizace rozpoznávat způsoby zacházení se změnou;
• (kritického) nadhledu nad vedením a rozvojem lidí a řízením organizací prostřednictvím teorie a vnímání sebe;
• rozpoznávat vlastní silné a slabé stránky ve zvolené oblasti studia řízení;
• prohloubit vlastní rozhled a nadhled ve zvolené oblasti studia řízení;
• využívat (pro výše uvedené) též křesťanské zdroje;
• užívat výše uvedené při spolupráci s (církevními) společenstvími či organizacemi a při jejich podpoře (předmět je v této oblasti naplňován mezioborovou reflektovanou praxí.).
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)

Cílem předmětu je schopnost sebereflektivním způsobem mapovat své honoty, potřeby, vize, směrem k teoretickým kapitolám managmentu:

TEMATICKÉ OKRUHY PŘEDMĚTU  

 

  • ORGANIZACE / SPOLEČENSTVÍ / TÝM jako systém ve svém prostředí

Poslání, vize, hodnoty (včetně biblického pojetí dobrého hospodáře); oddanost vs. svoboda, cíle, procesy, vztahy, spolupráce, sítě, komunita. Schwartzova teorie hodnot; Higginsova teorie regulačního těžiště.

(Křesťanská) organizační kultura: historie organizace, ovlivňování kultury, vůdci, kulturní charakteristiky. Komunitní přístup a identita komunitního pastoračního pracovníka (manažer rozvoje, agent změny, sociální aktivista atp.) v občanské společnosti.

Vztahy s veřejností: včetně toho, jak se definuje veřejnost (stakeholders); budování pověsti a důvěry, zodpovědnost.

  • MOC, její podoby a užití 

Zodpovědnost ve vztahu k roli a úkolu leadera či manažera (řízení a vůdcovství; dobrý hospodář).

Základní procesy řízení: plánování – výkon/sebe-motivování – kontrola/hodnocení.

Strategické řízení, zavádění změny: změny, hrozby, rizika, krize; předcházení krizím,   

příprava na ně a jejich zvládání v každodenním chodu organizace; dosahování hodnotového konsensu; dohody „výhra – výhra“.

Participace: hierarchie vs. plochá struktura (pružné transdisciplinární týmy) ve vztahu k rozdělení zodpovědnosti a moci. spolupráce, realizační dohody. 

křesťanský management a jeho etická dilemata.

  • ÚČELNOST A ÚČINNOST

zisk, smysl, zdroje, rozvoj

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)

ARMSTRONG, M., TAYLOR, St. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada. Kapitoly: 

1. Podstata řízení lidských zdrojů; 

8. Etický rozměr řízení lidských zdrojů; 

10.5 Kultura organizace; 

24. Rozvoj lídrů a manažerů; 

31. Psychologická smlouva; 

40. Politiky lidských zdrojů; 

41.4 Vyřizování stížností; 

46. Dovednosti v řešení problémů + 57. Dovednosti v řešení problémů s lidmi;

47. Dovednosti v analýze a kritickém myšlení; 

48. Dovednosti v provádění výzkumů; 

49. Dovednosti ve využívání statistiky; 

54. Dovednosti ve vedení a usnadňování změn; 

55. Dovednosti ve vedení lidí;

58. Dovednosti v řešení konfliktů     

BĚLOHLÁVEK, F. KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. (2006). Management. Brno: Computer Press.  

BIBLE

DRUCKER, P. (1993). Management pro 21. století. Praha: Management Press. 

DRUCKER, P. (1994). Řízení neziskových organizací. Praha: Management Press.

HOFSTEDE, Geert, HOFSTEDE, Gert Jan (2006). Kultury a organizace. Software lidské mysli. Praha: Linde. 

KEŘKOVSKÝ, M., VYKYPĚL, O. (2006). Strategické řízení. Praha: C. H. Beck.

LUKÁŠOVÁ, R. 2010). Organizační kultura a její změna. Praha: Grada.   

TICHÝ, M. (2006). Ovládání rizika. Praha: C. H. Beck.  

VILÁŠEK, J. (2009). Krizové řízení. Praha: Karolinum. 

VILÁŠEK, Josef, FUS, Jan (2013). Krizové řízení v ČR na počátku 21. století. Praha: Karolinum.

COVEY, S. R. (2006). 7 návyků skutečně efektivních lidí. Praha: Management Press. 

HRONÍK, F. (2006). Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada.

SUCHÝ, J., NÁHLOVSKÝ, P. (2006). Koučování v manažerské praxi. Praha: Grada.

ŠIGUT, Z. (2004). Firemní kultura a lidské zdroje. Praha: Aspi. 

TWELVETREES, A. C. (2008). Community work. 4th ed. New York: Palgrave Macmillan. 

HAMEL, G., BREEN, B. (2008). Budoucnost managementu. Praha: Management Press. 

BAŠTECKÁ, B., ČERMÁKOVÁ, V., KINKOR, M. (2016). Týmová supervize. Praha: Portál.  Část první: Svět organizace.

Ulrichová, M. Hledání smyslu ve smrti a umírání. (2014). Ostrava: Moravapress.

Metody výuky
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)

Metody: 

  • Sebehodnocení, hodnocení
  • Reflexe, sebereflexe
  • Plán rozvoje (ve vztahu k teoretickým oporám a na základě dotazníků)  
  • Výklad + prezentace 
  • Rozbor časopiseckých rozhovorů s lídry a manažery
  • (Diskuse s manažery – hosty) 
  • Testy: Procesy a činnosti pro sdílený účel; Budování ctností; Řízení a vedení lidí, rozvoj lidských zdrojů 
  • Cvičení Dobrý hospodář
  • Sebeposouzení 
  • Prezentace referátu
  • Kolegiální recenzování

 

Předmět představuje 240 až 300 hodin práce, z toho u kombinovaných dvacet prezenčně. 

Metody: 

  • Sebehodnocení, hodnocení
  • Reflexe, sebereflexe
  • Plán rozvoje (ve vztahu k teoretickým oporám a na základě dotazníků)  
  • Výklad + prezentace 
  • Rozbor časopiseckých rozhovorů s lídry a manažery
  • (Diskuse s manažery – hosty) 
  • Testy: Procesy a činnosti pro sdílený účel; Budování ctností; Řízení a vedení lidí, rozvoj lidských zdrojů 
  • Cvičení Dobrý hospodář
  • Sebeposouzení 
  • Prezentace referátu
  • Kolegiální recenzování

 

Předmět představuje 240 až 300 hodin práce, z toho u kombinovaných dvacet prezenčně.   

Studenti vypracují referáty na zadaná témata vyučujícím.  Zaměří se mj. na zakotvení tématu v současném managementu; vlastní předporozumění; kritickou reflexi včetně etických dilemat, sebeposouzení o splnění zadání.

 

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Zdenko Širka, Th.D. (18.04.2024)

Kurz v Moodlu: https://moodle.etf.cuni.cz/moodle/course/view.php?id=1005

Klíč k zápisu: ODOLNOST

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Monika Ulrichová, Ph.D. (15.09.2022)

PODMÍNKY ÚSPĚŠNÉHO UKONČENÍ PŘEDMĚTU 

90% (u kombinovaných studentů 100%) prezence 

referát k vybranému  tématu "Mé poslání"

Seimnární práce manažerské téma (prohloubená znalost) 

zvládnutí testů 

znalost a pochopení předmětu v rozsahu tematických okruhů a profilu absolvujících    

 

Výstupy studentů:

 

 

  1. Cvičení Dobrý hospodář v Bibli 
  2. Dotazník sebe/řízení
  3. Dotazník Manažer a leader

   Dotazník Změna: chtěná, nechtěná, nevyhnutelná

   Referát se všemi náležitostmi 

   Závěrečné sebe/hodnocení 

   Plán profesního a osobního rozvoje pro roli studující/ho   

 

 Cvičení Dobrý hospodář v Bibli podrobněji: 

·      Student/ka si v Bibli vybere některé z podobenství o dobrém hospodáři. 

·      Poznamená si, jak podobenství rozumí = a) co chce podobenství v daných souvislostech říci; b) jak student/ka rozumí poslání, hodnotám a vizi hospodáře v daném podobenství; kdo má v daném podobenství moc a jak (ve jménu čeho) s ní zachází; pokud má student/ka již stanovenu osobní studentskou vizi, vztáhne podobenství též k ní - jaký vzkaz podobenství obsahuje pro její poslání, vizi, hodnoty v roli studentky/studenta  

 Vše sepíše na počítači na max. 2 strany A4 v odpovídající dokumentační kultuře a přinese na hodinu.  

 

 Referát podrobněji: 

Referát na manažerské téma (postup dle „diplomového projektu“)  

·       Výběr manažerského tématu s využitím křesťanských zdrojů či aplikací v křesťanském (či „faith-based“) prostředí

·       Osnova anotace (max. 1-2 normostrany)

Ø  téma a jeho historické zakotvení v současném managementu lidských zdrojů s citacemi ve správné citační formě včetně stránek  

Ø  předporozumění 

Ø  cíl referátu/(výzkumné) otázky

Ø  hlavní myšlenky s citacemi ve správné citační normě včetně stránek 

Ø  klíčová slova v češtině a angličtině 

Ø  kritická reflexe vyplývající ze srovnání zdrojů a nadhledu nad nimi (= stav poznání + co chci k tomu říct a proč, nad čím jsou otazníky, z čeho čerpám); jaká jsou etická dilemata, pokud jsou?   

Ø  zdroje ve správném citačním tvaru (mohou být už na druhé straně)

Ø  kolegiální recenze 

Ø  sebeposouzení o splnění zadání (může být už na druhé straně)

·       zdroje: kromě učebnic v češtině, jimiž je dobré začít, minimálně pět vědecky solidních zdrojů, z toho min. dva ze zahraničních renomovaných časopisů

·       první dvě strany s anotací budou rozeslány všem alespoň s denním předstihem 

·       referát bude přednesen na hodině (max. 10 minut!) a student/ka ho bude mít též založen v deskách včetně plného znění zahraničních článků, jimž bude rozumět; na zkoušce se budeme vztahovat zvláště ke kapitolám Diskuse z těchto článků

·       Dobře připravená anotace a odpřednášený referát je předpokladem pro to, aby student/ka mohl/a jít ke zkoušce.     

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK