PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy somatopedie a inkluzivní pedagogiky - PZTV260
Anglický název: Basics of Somatopaedy and Inclusive Pedagogy
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
Vyučující: PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D.
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Neslučitelnost : PZTV260K
Záměnnost : PZTV260K
Je záměnnost pro: PZTV260K
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)
Předmět je zaměřen na problematiku výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným postižením, na jejich začlenění do společnosti a pracovního procesu. Vede k uvědomění si souvislostí s ostatními speciálně pedagogickými disciplínami. Somatopedie zahrnuje úvod do typů tělesných postižení (postižení pohybového systému, vnitřní onemocnění, onkologická onemocnění) a zkoumá jejich vliv na kvalitu života jedince a zejména pak na vzdělávací proces. Sleduje vzdělání jedinců ve všech fázích života (raná péče, školní vzdělávání, andragogika, gerontagogika). Zvláštní pozornost je věnovaná školnímu vzdělávání, které může být realizováno ve specializovaných institucích (Jedličkův ústav, Kociánka) nebo v běžných školách. Zohledněny jsou i postupy inkluze do hodin tělesné výchovy. Z hlediska somatopedie se studenti učí hodnotit funkce jedince a zaměřovat se následně na jeho individuální schopnosti tak, aby mohly být efektivně rozvíjeny.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (19.10.2023)

Cílem předmětu je nabytí stěžejních teoretických znalostí a praktických dovedností v podoboru speciální pedagogiky (= somatopedie), zaměřených na jedince s tělesným postižením. Student, který úspěšně zakončí tento předmět by měl disponovat kompetencemi, které mu umožní plynulý přechod do praxe.

Absolvent předmětu: 

- jasně definuje principy náplň oboru somatopedie a její začlenění v kontextu ucelené rehabilitace, 

- je schopen popsat historii somatopedie 

- uvede příklady konkrétních institucí, které vzdělávají osoby s tělesným postižením v ČR 

- vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

 - uvede odborníky, kteří spolupracují na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 

- je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti somatopedie (snoezelen, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.) 

- u vybraných osobností somatopedie uvede jejich základní zaměření. 

- principy somatopedie je schopen aplikovat na vybrané typy postižení. 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)

BENDOVÁ, Petra. Základy somatopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2620-4.

Integrace a inkluze ve školní praxi: speciální vzdělávací potřeby dětí, žáků a studentů. Praha: Forum, 2013. ISSN 2336-1212.

NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Asistent pedagoga v inkluzivní škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-712-0.

PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od inkluze ve školním prostředí k sociální inkluzi a participaci ve společnosti: From school inclusion to social inclusion and participation in society. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7530-6.

RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedické minimum. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0532-6.

RENOTIÉROVÁ, Marie a Petra BENDOVÁ. Somatopedie pro výchovné pracovníky I. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1097-4.

ŠMELOVÁ, Eva, Eva SOURALOVÁ a Alena PETROVÁ. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-4911-1.

VYHLÍDAL, Tomáš a Ondřej JEŠINA, a kol. Pohybové aktivity v dětské onkologii. Olomouc: Powerprint, 2015. ISBN 8087994159.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Ilona Pavlová, MBA (01.01.2023)

Zápočet + Zkouška:
- Účast na 2 projektech, 2 seminární práce, docházka (85 %)
- Průběžný test , zápočtový test a ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Ilona Pavlová, MBA (02.01.2023)

Tematické okruhy:


1. Úvod do předmětu. Somatopedie v kontextu ucelené rehabilitace. Definice oboru.


2. Historická východiska v českém a světovém kontextu.


3. Významné osobnosti somatopedie.


4. Speciálně pedagogická terminologie ve vztahu k oboru somatopedie. Výchova a vzdělávání jedinců s tělesným postižením v různých fázích života.


5. Klasifikace dle WHO (Světová zdravotnická organizace). Klasifikace dle MKN-10 (Mezinárodní klasifikace nemocí - 10. revize) a ostatní klasifikace. Klasifikace tělesných postižení. Úvod do různých typů postižení a znevýhodnění v somatopedii.                                                                                                                                                      

6. Nervosvalová onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport.

7. Vrozené vývojové vady. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti.    

8. Deformace, malformace, amputace. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV a sport.     

9. Míšní léze. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na TV proces a sport.           

10. Onkologická onemocnění. Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------                                                                                                                                                                                                                                   
1. Vnitřní onemocnění (kardiologická, plicní, metabolická). Typy, charakteristika, léčba. Speciálně pedagogické souvislosti. Vliv na tělovýchovný proces a sport. Obezita v dětském věku. Příčiny, léčba. Pedagogické souvislosti. 


2. Léčebná rehabilitace pro děti s tělesným postižením. Vojtův princip. Provázanost léčebné rehabilitace a pedagogického procesu.


3. Legislativní souvislosti vzdělávání dětí s tělesným postižením. Pracovní a sociální rehabilitace v kontextu somatopedie.


4. Vzdělávání v běžných školách versus speciálně pedagogické instituce. Výhody (benefity), nevýhody (rizika).SPC, PPP


5. Rehabilitační třídy; školské instituce pro děti s tělesným postižením. Výchova a vzdělávání při hospitalizaci a lázeňské léčbě dětí.


6. Základy inkluzivní pedagogiky. Aplikace tělesné výchovy pro děti s tělesným postižením.


7. Technická rehabilitace v somatopedii. Kompenzační pomůcky, IT technologie. Polohování a polohovací pomůcky.


8. Psychické zvláštnosti dětí s onemocněním či zdravotním postižením. Psychologická práce s dítětem s rodinou. Akceptace handicapu.


9. Workshop - metodologický seminář APA   + BP prezentace studentů + otázky na pozvané vedoucí prací   

10.Workshop - Já jsem APA konzultant.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11. Návštěva Chocerady

12. Návštěva SPC nebo OSPOD 

13. Návštěva lázní       

                                                                                                                                                 

Seminární úkoly - 3

-"Jedem v tom taky s Parapletem" - doprovázení klientů na sportovní aktivity

- aktivní účast na paralympijském školním dni   

- téma - Dg. -  písemně zpracovat zvolenou diagnózu s orientací PA- modifikace                                                                                                                                                                          

- BP- obhajoba projektu -anotace, literatura, vlastní zájem, výzkumné otázky, vedoucí práce

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. David Půlpán (22.01.2021)

Studijní opory na Moodlu: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=11542

Distanční výuka bude probíhat formou videokonferencí přes MS Teams ve dnech/časech dle rozvrhu. Studentům bude v pondělí 15.2.2021 zaslán společný informativní email ohledně docházky, obsahu výuky a způsobu zakončení předmětu + odkaz na virtuální "učebnu" předmětu, ve které proběhnou ve čtvrtek 18.2.2021 (9:15-12:30) první dva bloky přednášek.

Odkaz na virtuální "učebnu" předmětu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3e453cf7887b4c9da31e2a26f375d859%40thread.tacv2/conversations?groupId=0273b554-0633-4f9b-98e1-dca26b5c11fe&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2. Pokud by výše uvedený přímý odkaz nefungoval, zkuste virtuální "učebnu" najít v MS Teams pomocí kódu týmu: sn14zg6

Rozpis datumový
Den Datum Popis Učitel Soubory Poznámka
Čtvrtek22.02.2024Teoretická výuka - FTVSPhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Čtvrtek29.02.2024Jedličkův ústav 
Čtvrtek07.03.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
Čtvrtek14.03.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
Čtvrtek21.03.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Čtvrtek04.04.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Čtvrtek11.04.2024Seminář pohybové terapie P1 
Čtvrtek18.04.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
Čtvrtek25.04.2024Olivova léčebna Říčany 
Čtvrtek02.05.2024Centrum Carolina 
Čtvrtek09.05.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Čtvrtek16.05.2024PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA 
Čtvrtek23.05.2024PhDr. Andrea Mahrová, Ph.D. 
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK