PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ucelená rehabilitace - PZTV259K
Anglický název: Complex Rehabilitation
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:16/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA
Záměnnost : PZTV259
Je neslučitelnost pro: PZTV259
Je záměnnost pro: PZTV259
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)
Předmět seznamuje studenty s problematikou propojení složky léčebné, sociální, pracovní a pedagogické v rámci ucelené (komprehensivní) rehabilitace. U jednotlivých složek se budeme věnovat jejich postupům, metodám, formám i legislativním aspektům. Cílem je, aby studenti získali orientaci v šíři problematiky ucelené rehabilitace osob se speciálními potřebami. Předmět by měl propojovat znalosti z dalších předmětů z oblasti medicínské, sociální, psychologické a pedagogické.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jitka Vařeková, Ph.D., MBA (08.11.2023)

Cíl: seznámení s cíli, formami a nástroji ucelené rehabilitace osob se zdravotním postižením. Student získává kompetence orientace v českém systému následné péče, která je v gesci MŠMT, MZ a MPSV. Tato orientace je nezbytná pro zajištění interdisciplinární spolupráce v kontextu podpory jedinců se speciálními potřebami.

Výstupy z učení/learning outcomes:

Absolvent předmětu:

-       definuje koncept ucelené rehabilitace, vyjmenuje její složky, popíše historický vývoj oboru

-       definuje systémy mezinárodní klasifikace nemocí MKN (ICD) a klasifikace funkcí MKF (ICF), disabilit a zdraví

-       nakreslí mentální mapu popisující základní oblasti ucelené rehabilitace, jejich dílčí složky (léčebná rehabilitace, pracovní rehabilitace, sociální rehabilitace, psychologická rehabilitace)

-       v rámci léčebné rehabilitace definuje obory fyziatrie, fyzikální terapie, fyzioterapie, ergoterapie a porozumí rozdílům

-       popíše náplň běžně používaných metod, technik a konceptů fyzioterapie (Vojtova reflexní lokomoce, Bobath koncept, Kabat koncept, Brugger koncept, Feldenkreisova metoda, McKenzie metoda, Metoda L. Mojžíšové, SM systém, Klappovo lezení, apod.)

-       uvede odborníky, kteří pracují v různých oblastech ucelené rehabilitace, u vybraných osobností ucelené rehabilitace uvede jejich základní zaměření

-       uvede příklady konkrétních institucí v ucelené rehabilitaci a přehled jejich poskytovaných služeb

-       vyjmenuje alternativní pedagogické metody a definuje jejich využití u osob se speciálními potřebami

-       vyjmenuje relevantní legislativní normy ve vztahu k základním oblastem ucelené rehabilitace

-       je schopen vysvětlit různé odborné pojmy z oblasti ucelené rehabilitace (snoezelen, paliativní péče, respitní péče, penitenciární a postpenitenciární péče, příspěvek na péči, alternativní a augmentativní komunikace, kompenzační pomůcky aj.)

-       je schopen odebrat anamnézu klienta a orientačně vyšetřit jeho pohybový systém

-       principy ucelené rehabilitace je schopen aplikovat na vybrané typy postižení

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

CAPKO, Ján. Základy fyziatrické léčby. vyd. 1. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-7169-341-3.

JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením: somatopedická a psychologická hlediska. vyd. 2., dopl. Praha: Triton, 2006. ISBN 80-7254-730-5.

KOLÁŘ, Pavel a kolektiv. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.

NEUBAUEROVÁ, Lenka, Miroslava JAVORSKÁ a Karel NEUBAUER. Ucelená rehabilitace osob s postižením centrální nervové soustavy. vyd. 2., upr. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-174-7.

ŠVESTKOVÁ, Olga a Kateřina SVĚCENÁ. Ergoterapie: skripta pro studenty bakalářského oboru Ergoterapie na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Univerzita Karlova, 1. lékařská fakulta, 2013. ISBN 978-80-260-4101-6.

TEPLÁ, Marta a Lenka FELCMANOVÁ. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2016. ISBN 978-80-87963-33-3.

VOTAVA, Jiří. Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0708-5.

VODÁKOVÁ, Jitka. Speciální pracovní výchova a ergoterapie: pro studenty pedagogických fakult. vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-322-1.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (16.05.2019)

Zápočet: Aktivní účast na projektech. Písemný test.

Zkouška: Ústní.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (01.02.2019)

Přednášky:

1. Úvod do předmětu, historie oboru, základní pojmy.

2. Komprehensivní neboli ucelená rehabilitace. Definice. Klasifikace.

3. Léčebná rehabilitace I. Fyziatrie. Fyzikální terapie. Fyzioterapie.

4. Léčebná rehabilitace II. Fyzioterapeutické metody, techniky a koncepty.

5. Léčebná rehabilitace III. Ergoterapie. Funkce pohybového systému (jemná a hrubá motorika, postura a lokomoce) a její poruchy.

6. Tvorba edukačních programů pro různé skupiny pacientů, technické předpoklady, motivace. Animoterapie.

7. Technická rehabilitace.

8. Psychologická rehabilitace. Syndrom vyhoření u pečujících osob. Reakce na stres. Přístupy rodičů k dítěti se zdravotním postižením.

9. Pracovní rehabilitace - pracovní rehabilitace osob se zdravotním postižením, organizace a řízení pracovní rehabilitace. Poradenství pro volbu povolání, vyhledávání vhodného zaměstnání na trhu práce.

10. Sociální rehabilitace - zdravotně postižení v naší společnosti. Problematika minoritního postavení ve společnosti. Problematika bydlení.

11. Osobní asistence. Dobrovolnictví. Pacientské organizace. Respitní péče. Úloha sportu v sociální rehabilitaci osob se speciálními potřebami.

12. Pedagogická rehabilitace. Problematika integrace - výhody a nevýhody. Speciální školství.

13. Alternativní pedagogické metody a jejich využití u osob se speciálními potřebami (waldorfská pedagogika, Montessori).

14. Paliativní péče. Hospic. Další složky ucelené rehabilitace: penitenciární a postpenitenciární péče.

Semináře:

1. Zařízení poskytující ucelenou rehabilitaci.

2. Projekt: Vyšetření pohybového systému a odebrání anamnézy.

3. Práce asistenta pedagoga.

4. Projekt: Vytvoření edukačního výstupu (kurz, letáček apod.) pro vybranou skupinu jedinců.

5. Projekt: Tvorba individuálního plánu rehabilitace u vybraného postižení.

6. Práce fyzioterapeuta a práce ergoterapeuta - rozdíly, vymezení kompetencí.

7. Trh práce a zdravotně postižení - prezentace seminárních prací.

8. Pracovní výchova ve vzdělávání, vedení projektu pracovní výchovy - metodická příprava.

9. Příprava praktických cvičení pro rozvoj grafomotoriky.

10. Pracovní výchova a její pojetí v rámci alternativních pedagogických směrů.

11. Příprava pracovního úkolu pro zvolenou skupinu žáků (klientů) - prezentace seminárních prací.

12. Příprava pomůcek pro žáky se zrakovým postižením.

13. a 14. Hospitace do zařízení poskytujícího některou ze složek ucelené rehabilitace.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK