PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikace s osobami se specifickými potřebami - PZTV253
Anglický název: Communication with people with special needs
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Klára Daďová, Ph.D.
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
Vyučující: PhDr. Klára Daďová, Ph.D.
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
Neslučitelnost : PZTV253K
Záměnnost : PZTV253K
Je záměnnost pro: PZTV253K
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)
Předmět představuje základní východiska komunikace, edukace a pohybových aktivit u osob se specifickými potřebami (OSP). Zabývá se různými aspekty jednotlivých typů zdravotních postižení a sociokulturního znevýhodnění, přičemž klade důraz na správnou komunikaci s OSP. Pro pedagogy všech stupňů škol je důležitým základem pro porozumění jinakosti žáků se speciálními potřebami.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou výchovy a pohybových aktivit u osob se specifickými potřebami a porozumět specifikům komunikace s osobami s různým typem jinakosti ve vzdělávacích institucích.

Výstupy z učení / learning outcomes:

Absolvent předmětu:

- dokáže vysvětlit pojmy segregace, integrace, inkluze

- definuje hlavní druhy zdravotního postižení (tělesné, zrakové, sluchové, intelektové, kombinované) a jejich specifika ve vztahu ke vzdělávání a provozování pohybvých aktivit

- vyjmenuje specifické poruchy učení, jejich příčiny a potřebnou podporu ve vzdělávání

- dokáže popsat psychosociální aspekty vrozeného a získaného postižení, vliv na osobnost jedince a identitu rodiče

- je schopen přizpůsobit komunikaci v kontaktu s OSP

- dokáže navrhnout adaptace pohybových aktivit ve školní TV pro osoby s různým typem postižení

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Povinná literatura ke zkoušce:

SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál. 2010. 168 s.

VÁLKOVÁ, H. Teorie aplikovaných pohybových aktivit pro užití v praxi 1. Olomouc: FTK UP. 2012. 92 s.

VAŘEKOVÁ, J., DAĎOVÁ, K., NOVÁKOVÁ, P. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami v tělesné výchově. Praha: Karolinum. 2022. ISBN 978-80-246-5281-8

Doporučená literatura:

DAĎOVÁ, K. Sport osob se zdravotním postižením. In MÁČEK, M., RADVANSKÝ, J., et al. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivit. Praha: Galén, 2011. s. 233-237.

KUDLÁČEK, M., JEŠINA, O. Integrovaná tělesná výchova, rekreace a sport. Olomouc: FTK UP. 2013. 184 s.

VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z, ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. 1999. 230 s.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Přednášky probíhají prezenčně.
MS Teams předmětu slouží k ukládání přednášek a textů ke studiu a plnění úkolů k jednotlivým lekcím.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Prezentace v rámci přednášek na zvolené téma.

Ústní zkouška (znalosti viz sylabus a výstupy z učení).

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Klára Daďová, Ph.D. (10.08.2023)

Přednášky:
1. Úvod do problematiky. Základní terminologie. Definice a rozdělení zdravotních postižení.
2. Psychosociální aspekty zdravotního postižení a aplikovaných pohybových aktivit.
3. Problematika integrace a inkluze v tělovýchově a sportu.
4. Adaptace pohybových aktivit pro osoby se specifickými potřebami.
5. Důležitost komunikace v práci s osobami se specifickými potřebami. Augmentativní a alternativní formy komunikace.
6. Základní principy komunikace s osobami zrakově jinak disponovanými. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
7. Základní principy komunikace s osobami nedoslýchavými a neslyšícími. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
8. Základní principy komunikace s osobami na invalidním vozíku. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
9. Základní principy komunikace s osobami s postižením intelektu. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
10. Základní principy komunikace s osobami s poruchou autistického spektra. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
11. Základní principy komunikace s osobami s poruchami učení. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
12. Základní principy komunikace s osobami s poruchami řeči. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
13. Základní principy komunikace s osobami se sociokulturním znevýhodněním. Specifika ve vzdělávání a vedení pohybových aktivit.
14. Základní principy komunikace s osobami seniorského věku. Specifika pohybových aktivit pro seniory.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK