PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Prevence vertebrogenních poruch - PZTV245N
Anglický název: Prevention of vertebrogen ailments
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: 16 / 16 (16)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty biomedicínského základu
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (15.11.2019)
Páteř (columna vertebralis) tím, že je v ní uložena mícha, si zaslouží v pohybové výchově mimořádnou pozornost. Spolu s mozkem je součástí centrální nervové soustavy (CNS). V odborné literatuře se o pohybu páteře hovoří jednak jako o motorice osového orgánu, (osového proto, že páteř tvoří osu pohybové soustavy), jednak jako o motorice axiálního systému (axiální – ve směru osy). A tím, že lidé více sedí, než se přirozeně pohybují, dochází k četným poruchám axiálního systému. Vertebrogenní poruchou se pak označuje porucha, jejíž příčina tkví v páteři, nebo v onemocnění páteře. Proto se hledají cvičební vzory, které by procvičováním zpevnily a zpružnily axiální systém tak, aby nervové dráhy v něm uložené, měly pro svoji funkci co nejlepší podmínky. Torzní cvičení jsou založena právě na vzájemném protirotačním pohybu hlavy a pánve podobně jako je tomu u chůze, avšak v nízkých polohách, v lezích a v důsledném, těsném sepětí s dýchací funkcí a soustředěnou pozorností; a to je z hlediska pohybového učení třeba ve výuce akceptovat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. (28.08.2023)

vÝSTUPY Z UČENÍ:

1. Prostřednictvím semestrální výuky je třeba porozumět smyslu protisměrného poohybu osy pánevní a ramenní pro pružnou a pevnou funkci páteře.

2. Prokázat kvalitu pohybového provedení v jednotlivých modifikacích spinálních cvičení - v lehu na zádech, v lehu na břiše, případně i v lehu na boku.

3. V didaktice pohybového učení podpořit kvalitu provedení spinálních cvičení modifikacemi dechu a uvědomělým řízením cvičebních vzorů.

4. Prokázat znalost i dovednost v rozvíjení mechaniky dýchání v jednotlivých sektorech trupu.

5. Naučit se různé způsoby, jimiž se procvičuje tzv. dechová vlna.

6. Pochopit smysl spinálních cvičení pro kvalitu základní lidské lokomoce chůze a v jejím, mohli bychom říci přímém pokračování, i běhu.

Literatura
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (15.11.2019)

1. GÍTANANDA, G. Jóga - krok za krokem. Praha: Dobra & Fontána, 1999. 364 s. ISBN

80-86179-38-9.

2. VÉLE, F. Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Grada, 1997, 272 s. ISBN 807169-256-5.

3. LEWIT, K. Bolesti v zádech a rady nemocným. Praha: Avicenum, 1972.

4. ČUMPELÍK, J. Zkoumání vztahu mezi držení těla a dechovými pohyby. Praha: UK FTVS, Disertační práce 2006, 119 s.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (15.11.2019)

80 % účast ve výuce.

Prezentace kvalitou procvičovaných cvičebních tvarů a jejich teoretické zdůvodnění.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. (28.08.2023)

1. Význam polohy, pohybu a trakce ve vyrovnávacím cvičebním vzoru. O koordinaci pohybu s dýcháním a o prociťování svalového napětí. Koncové částí těla a jejich vliv na posturální funkci.
2. Diagnostika dechových pohybů. Dg. dechových pohybů na zádech a na břiše v oblasti břišní, dolní hrudní a horní hrudní. Práce s představou koordinované práce bránice s břišní stěnou.
3. Cvičení pro abdominální typ dýchání. Tři části bránice, tři části břišní stěny ve cvičebních vzorech, které napomáhají uvědomovat si dechové pohyby v břišní oblasti.
4. Autotrakční cvičení. Úvod do torzních, spinálních cvičení v lehu na zádech. Uvědomělé řízení pohybu v koordinaci se základním způsobem dýchání. V závěru koordinační cvičení pro dolní končetiny, paže a hlavu v lehu na zádech.
5. Diagnostika dechových pohybů v sedu klečmo, nebo jiném sedu, který umožní vzpřímené držení páteře.
6. Procvičování dechové vlny v různých výchozích polohách. První polovina spinálních cvičení v lehu na zádech.
7. Speciální cvičení pro facilitaci abdominálního dýchání. Druhá polovina spinálních cvičení v lehu na zádech.
8. Speciální cvičení pro facilitaci dolního hrudního dýchání. Procvičování individuální i ve dvojicích k osvojení dopomoci cvičícímu. Průpravné cvičení pro IAP. Koordinační cvičení pro dolní končetiny, paže a hlavu v lehu na zádech, jako relaxační cvičení.
9. Spinální cvičení v lehu na zádech, opakovací lekce.
10. Speciální cvičení pro facilitaci horního hrudního dýchání. Spinální cvičení v lehu na břiše, první část.
11. Procvičování senzibility jednotlivých částí těla v kontaktu s podložkou na začátku i konci cvičební hodiny. Spinální cvičení v lehu na břiše.
12. Opakování teorie i všech cvičebních tvarů, které napomáhají k uvědomění dechové mechaniky v jednotlivých částech trupu. Relaxační cvičení.
13. Speciální dechová cvičení pro facilitaci celkového dechu. Opakování dechové vlny v různých základních cvičebních polohách.
14. Spinální cvičení v lehu na břiše, opakovací lekce. Závěrečná relaxační cvičení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK