PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy oftalmopedie a surdopedie - PZTV243
Anglický název: Basics of Pedagogy for persons with visual and aural handicap
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:12/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petr Kopřiva, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty biomedicínského základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Jiří Krasilov (18.04.2016)
Základní termíny oboru, základní informace o osobnosti zrakově postiženého člověka, charakteristika jeho vnímání a důsledků plynoucích ze zrakového postižení, vývoj a stav vzdělávání, pracovního a sociálního uplatnění zrakově postižených u nás i ve světě.
Literatura
Poslední úprava: Jiří Krasilov (18.04.2016)

Literatura:

BAREŠOVÁ, J., HRUBÝ, J. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha : Septima, 1999.

HUDÁKOVÁ, A. (Ed.). Ve světě sluchového postižení: informační a vzdělávací publikace (nejen) pro zdravotnický personál o životě a potřebách neslyšících, nedoslýchavých a ohluchlých lidí a lidí s kochleárním implantátem. Praha : Středisko rané péče Tamtam, 2005.

KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Praha : Septima, 1999.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha : Karolinum, 2001.

KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L. Oftalmopedie. Brno : Paido, 2001.

ŠTRÉBLOVÁ, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem : Univerzita J. E. Purkyně. Pedagogická fakulta, 2002.

WIENER, P. Prostorová orientace zrakově postižených. Praha : Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006.

BALUNOVÁ, K., HEŘMÁNKOVÁ, D., LUDÍKOVÁ, L. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc : Univerzita Palackého, 2001.

BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007.

LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie III. Olomouc : Univerzita Palackého, 1991.

RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L., aj. Speciální pedagogika. Olomouc : Univerzita Palackého, 2004.

VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004.

VÍTKOVÁ, M. (Ed.) Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno : Paido, 1999.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (23.05.2019)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • 100% docházka
  • vypracování 1 odborného referátu
  • zápočtový test
  • zkouška ústní

Sylabus
Poslední úprava: Jiří Krasilov (18.04.2016)

Obsah výuky

1. Vymezení a charakteristika oftalmopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se zrakovým postižením u nás a v zahraničí.

2. Zrakové vady - klasifikace, etiologie, projevy. Osobnost jedince se zrakovým postižením. Možnosti reedukace a kompenzace zraku. Rehabilitační a kompenzační pomůcky pro jedince se zrakovým postižením.

3. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v České republice. Edukace v běžné a speciální škole. Adolescence jedinců se zrakovým postižením, možnosti středoškolského studia; vysokoškolská profesní příprava na zaměstnání.

4. Vymezení a charakteristika surdopedie jako vědního oboru. Terminologie. Historie péče o jedince se sluchovým postižením u nás a v zahraničí.

5. Etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru. Klasifikace sluchových vad a poruch. Důsledky a prevence sluchových vad. Korekce sluchových vad a užití sluchové protetiky.

6. Komunikace osob se sluchovým postižením.

7. Raná péče, speciálně pedagogická centra a formy spolupráce s rodinou. Rodina jedince se sluchovým postižením. Včasná sluchově řečová výchova. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Pomůcky pro výchovu a vzdělávání jedinců se sluchovým postižením.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK