PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Jóga - PZTV041
Anglický název: Yoga
Zajišťuje: Katedra zdravotní TV a tělovýchovného lékařství (51-300300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 22 (23)
Minimální obsazenost: 10
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Vyučující: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty biomedicínského základu
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (21.06.2019)
Jógou, jako vyučovacím předmětem, seznamujeme studenty s jedním z nejstarších zdravotně tělovýchovných systémů. Tisícileté zkušenosti se cvičením a s promýšlením studijních textů, nám dokazují její pozitivní působení jak na tělesné tak i na duševní funkce lidského organismu. V průběhu vyučování se nám jóga projevuje, jako integrální disciplína, která nahlíží na člověka jako na celek. V knihách indických autorů je právem označována uměním, vědou a filosofií.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavel Strnad, CSc. (28.08.2023)

vÝSTUPY Z UČENÍ:

1. Prokázat základní znalosti o zdravotně-tělovýchovném systému, který je v modifikaci aplikovatelný, jako dílčí součást ve školní i mimoškolní tělovýchově.

2. Prokázat schopnost co nejépe předvést cvičební polohy, které byly součástí výuky spolu s teoretickým, anatomicko-fyziologickým zdůvodněním,

3. Vědět, že základem, od něhož se odvíjí pohybová výchova v józe, je jama a nijama.

4. Znát základní cesty jógové praxe, které vycházejí z tradiční jógy. 

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (23.08.2019)

ČUMPELÍK, J., VÉLE, F. Yoga-Based Training for Spinal Stability. In Liebenson, C. Rehabilition of the Spine. Lippincott Williams and Wilkins. 2005. ISBN 0781729971.

GÍTANANDA, G. Jóga - krok za krokem. Praha : Dobra & Fontána, 1999. 364 s. ISBN 80-86179-38-9.

KREJČÍ, M. Setkání s jógou. České Budějovice : EM Grafika, 2003. 115. s. ISBN 80-239-2052-9.

KUVALAYANANDA, S., VINEKAR, S., L. Jógová terapie. 1. vyd. Bratislava : Cad press,1990. 160 s. ISBN 80-85349-04-3.

LYSEBETH, A. V. Jóga - I. Učím se jógu. Přel. J. Keliš. 4. vyd. Praha : Argo, 1998. 271 s. ISBN 80-7203-073-6.

LYSEBETH, A. V. Jóga - II. Zdokonaluji se v józe. Přel. M. Hermannová, V. Knížetová. 2. vyd. Praha : Argo, 1999. 303 s. ISBN 80-7203-100-7.

LYSEBETH, A. V. Jóga - III. Technika dechu. Přel. J Vízner. 1. vyd. Praha : Argo, 1999. 304 s. ISBN. 80-7203-172-4.

MAHÉŠVARÁNANDA, P. S. Jóga v denním životě. Přel. R. Barfussová. 1. vyd. Vídeň : Ibera Verlag, 2000. 448 s. ISBN 3-85052-003-X.

MALLINSON, J., SINGLETON, M. Roots of Yoga. Penguin Books, 2017. 541 s. ISBN 978-0-241-25304-5.

MEHTA, S., METHA, M., METHA, S. Jóga podle Iyengara. Bratislava : Šport, 1992. 192 s. ISBN 80-7096-218-6.

NEŠPOR, K. Jóga pro děti - relaxace, příběhy, cvičení. 1 vyd. Praha : Velryba, 1998. 85 s. ISBN 80-85860-09-0.

SATYANANDA, S. Asana, Pranayama, Mudra, Bandha. Joga Publication Trust, Ganga Darshan, Munger, Bojar, India 2002. 553 s. ISBN 81-86336-14-1.

SUNIL, V. J. Ayurveda a Panchakarma: The Science of Healing and Rejuvenation. Wisconsin: Lotus Press, 1997. 291 s. ISBN 0-914955-37-3.

VIVEKANANDA, S. Čtyři knihy o józe. Olomouc : Fontána, 2006. 344 s. ISBN 80-7336-287-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (05.06.2019)

Požadavky k zápočtu:

80 % účast ve výuce

Zpracování seminární práce dle vlastního výběru, případně po konzultaci s vyučujícím.

Sylabus
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (05.06.2019)

Přednášky a semináře:

1. - 2. Setkání s jógou. Přehled doporučené studijní literatury a rozbor hlavních myšlenek, na jejichž základech se rozvíjí teorie i praxe jógy. Pohybová průprava a teorie k procvičování cvičebních vzorů.

3. - 4. Dr. svámí Gítananda a jeho učebnice jógy. Hlavní myšlenky a didaktika pohybové výchovy. Dechová a relaxační cvičení v pojetí zmíněné učebnice.

5. - 6. Lisebeth a jeho místo mezi evropskými autory, píšící o józe. Ásany. Předpoklady za kterých je vhodné ásany procvičovat, jeho shrnutí v deseti bodech. Devět doporučovaných ásan s pokyny pro jejich správné procvičování.

7. - 8. Jóga v denním životě a autoři, kteří ji propagují v České republice. Deset setkání s jógou podle Milady Krejčí. Frekventované jógové sestavy, jejich návaznost a koordinace s dýcháním.

9. - 10. Jóga pro děti, relaxace, cvičení a příběhy podle Karla Nešpora. Důvody, které je třeba brát v úvahu při aplikaci jógových cvičení pro děti. Jaká cvičení lze cvičit při některých onemocněních, bolestech bez prokázané příčiny, poruchách pozornosti spojených s hyperaktivitou apod.

11. - 12. Kursy a cvičební postupy podle Iyengara. Cvičební programy, které zmírňují některé zdravotní problémy. Např. bolesti zad, bolesti hlavy, nohou, nespavost, apod.

13. - 14. Význam indické vzdělanosti pro světovou kulturu očima našich lékařů, Dostálka, Votavy, Šedivého, Lepičovské, Doležalové a dalších. Závěrečný seminář s udílením zápočtů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK