PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychopedie a etopedie - PZTV023N
Anglický název: Psychopaedy and etopaedy
Zajišťuje: Zdravotní TV a tělovýchovné lékařství (51-500300)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 56 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Anna Majerová
Mgr. Ilona Pavlová, MBA
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty biomedicínského základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.10.2010)
Charakteristika: Předmět se zabývá vybranými tématy z oblasti psychopedie a etopedie, prohlubuje znalosti posluchačů z oblasti platné legislativy vztahující se k osobám s mentální retardací a poruchami chování, hlouběji proniká do problematiky zejména péče, výchovy a vzdělávání jedinců s mentální retardací.
Literatura
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.10.2010)

JEDLIČKA, R. et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování: cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. Praha: Portál, 2001.

KYNCLOVÁ, Z. et al. Co je dobré vědět nejen o mediaci a probaci. Praha: LexisNexis CZ s. r. o., 2007.

MAŘÁDEK, V. Vězeňství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.

PEETERS, T. Autismus od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998.

POKORNÝ, V, et al. Patologické závislosti. Brno: Nakladatelství a vydavatelství Ústavu psychologického poradenství a diagnostiky, 2001.

SELIKOWITZ, M. Downův syndrom: Definice a příčiny. Vývoj dítěte. Výchova a vzdělání. Dospělost. Praha: Portál, 2005.

ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost: edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: Karolinum, 2005.

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice: my a oni v multikulturní společnosti 21. století. Praha: Portál, 2001.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.10.2010)

Požadavky na zápočet a zkoušku:

  • Zápočet: 100% docházka na semináře. Vypracování 1 odborného referátu. Zápočtový test.
  • Zkouška: ústní.

Sylabus
Poslední úprava: MUDr. Simona Majorová (29.10.2010)

Přednášky:

1. Autismus - pojetí, etiologie, znaky autistického chování, diagnostická kritéria, cíle výchovy a vzdělávání

žáků s autismem, program TEACCH). Specifika práce s autisty.

2. Demence. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy.

3. Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s mentální retardací.

4. Současné trendy psychopedie. Celoživotní vzdělávání. Mezinárodní a národní dokumenty týkající se práv

osob s mentální retardací.

5. Předškolní výchova dítěte s mentální retardací.

6. Dospělost jedinců s mentální retardací.

7. Teorie edukace osob s mentální retardací. Didaktické zásady, metody a formy používané při edukaci žáků s

mentální retardací. Základy metodiky jednotlivých předmětů s důrazem na tělesnou výchovu.

8. Agrese, agresivita. Šikana. Preventivní programy. Peer-programy.

9. Probace a mediace a alternativní tresty u mladistvých a mladých dospělých. Legislativa.

10. Role nevládních organizací při edukaci jedinců s dispozicí k poruše chování (CESOP, Podané ruce, Dům na

půli cesty?).

11. Osoby ohrožené prostředím (psychická deprivace a subdeprivace, zanedbávání, týrání a sexuální zneužívání).

12. Alkoholismus, tabakismus, gamblerismus.

13. Vězeňství. Programy zacházení. Systém alternativních trestů. Viktimologie.

14. Menšiny, migranti, problematika uprchlictví. Interkulturní výchova a vzdělávání.

Semináře:

1. - 2. Návštěva ?auti-třídy?.

3. - 4. Rozvoj osobnosti mentálně postiženého dítěte předškolního věku - praktická cvičení.

5. - 6. Videoprojekce (problematika integrace dětí s Downovým syndromem do běžných škol, Camphillské

hnutí).

7. - 8. Návštěva Prevcentra.

9. - 10.Beseda s odborníkem na téma šikany.

11. - 12. Videoprojekce (problematika alkoholismu).

13. - 14. Interkulturní výchova - praktická cvičení.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK