PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a základy didaktiky tělesné výchovy a sportu, sportovní specializace - atletika - PSZZ162
Anglický název: Theory and basics of didactics of physical education and sport, sports specialization - athletics
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Je záměnnost pro: PSZZ161
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)

Bačáková, R., Bílý, M., Novotný, P. Kanoistika. Technika a taktika jízdy na tekoucí vodě. DVD přenosné médium. Praha: FTVS UK, 2014.

Bílý, M., Kračmar, B., Novotný, P. Kanoistika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-247-9050-5.

Bílý, M., Kračmar, B., Novotný, P. Kanoistika - technika a taktika jízdy. In Svoboda, D. et al. Vodácká příručka ke kapitánské zkoušce vodních skautů. Praha: Junák - český skaut, z. s., 2017.

Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.

BALÁŠ, J., VOMÁČKO, L., FRAINŠIC, M., ŠAFRÁNEK, J. Multimediální učebnice Turistika a sporty v přírodě. [online]. Praha : UK FTVS, 2013. Dostupné z: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/turistika.

BUCHTEL J. a kol. Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Nakladatelství Karolinum. 2005, ISBN 80-246-1011-6

DOBRÝ, L. Co víme o spektru didaktických stylů? Těl. Vých. Mlád. 1992, roč. 58, č.8, s. 1-8.

DOSTÁL, E., VELEBIL, V. a kol. Didaktika školní atletiky. Praha: SPN 1991..

Fořterová, P., Gnad, T., Chrástková, M. Vybrané kapitoly z teorie lyžování. Praha: UK FTVS, 2022

CHRUDIMSKÝ, J., KRIŠTOFIČ, J., MAREK, J., VORÁLKOVÁ, J. Gymnastika v obrazech. Praha: UK FTVS, 2012. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-86317-91-5.

CHRUDIMSKÝ, J., ŠIMŮNKOVÁ, I., NOVOTNÁ, V. a kol. Gymnastická terminologie. Praha: UK FTVS, 2013. Multimediální učební text. CD. ISBN 978-80-87647-00-4.

Jebavý R., Hojka V., Kaplan A. Kondiční trénink ve sportovních hrách. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-4072-0.

Jebavý R., Hojka V., Kaplan, A. Rozcvičení ve sportu . Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4525-1.

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.

KRIŠTOFIČ, J. Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Praha : UK FTVS, 2020, elektronická publikace. ISBN 978-80-87647-51-6. dostupné z: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-149-version1- ppc_orig.pdf

Matošková, P., Gnad, T., Polášková, M., Bílý, M. Lyžování - průpravná cvičení pro zatáčení a pro běh na lyžích. Praha: UK FTVS, 2012. Dostupné z: http://web.ftvs.cuni.cz/eknihy/lyzovanipc/index.html

Matošková, P., Polášková, M., Chrástková, M., Gnad, T., Jindra, M., Bílý, M. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/ucebnice-lyzovani

MOSSTON, M. and ASHWORTH, S. The spektrum of teaching styles. New York: 1990. 212 s.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě. Praha : Portál, 2000.

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. 7. vyd. Praha : Portál, 2014.

NEUMAN, J., VOMÁČKO, L. a VOMÁČKOVÁ, S. Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha : Portál, 1999.

NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).

NOVOTNÁ, V. PANSKÁ, Š., ŠIMŮNKOVÁ, I. Rytmická gymnastika a pohybová skladba. Praha: UK FTVS, 2011. ISBN 978-80-86317-83-0. multimediální učební text (část textu RG a PS je vystavena na www stránkách fakulty)

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Karolinum 2009.

TÁBORSKÝ, F. a kol. Základy teorie sportovních her. Praha : Univerzita Karlova, 2007.

Reguli, Z., Ďurech, M., Vít, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. 2. přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1998. 171 s. ISBN 8071846597.

SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.

ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti i jejich rodiče. 1.vyd. Praha : Portál, 2000.

TÁBORSKÝ F., Sportovní hry II. Praha: Grada, 2005, ISBN80-247-1330-6

TÁBORSKÝ F., Sportovní hry. Praha: Grada, 2004, ISBN80-247-0875-2

TÁBORSKÝ F., Základy sportovních her. UK Praha, 2007, ISBN 808631748X

TZD atletiky - PATL114

VILÁŠEK J., FUS J., Krizové řízení v ČR na počátku 21. století, Praha: Karolinum, 2012, 265 s. ISBN 978-80-246-2170-8 (1. vydání); v roce 2021 2. vydání.

VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha: UK FTVS, 2006.

VINDUŠKOVÁ, Jitka, et al. Abeceda atletického trenéra. Praha: Olympia, 2003, 1: 2005-2006.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (31.03.2022)
I. část - společný základ

1. Didaktické styly

definice, význam, aplikace, specifika ve školní TV, kognitivní práh

2. Vyučovací jednotka

Skladby jednotky, rozcvičení, hlavní část, příprava jednotky, efektivita jednotky, klíčové činnosti učitele

3. Osvojování pohybových dovedností

Představení, ukázka a vysvětlení, nácvik, transfer, interference, oprava chyb

4. Didaktické formy a didaktické metody ve sportovních hrách

využití, aplikace a význam ve sportovních hrách; didaktické aspekty učení herním dovednostem - pojetí ve školní TV;

5. Teorie individuálního a týmového herního výkonu

determinanty, deformační faktory, základy diagnostiky

6. Systém gymnastiky

historické systémy a jejich vliv na vývoj gymnastiky (dělení gymnastiky - gymnastické druhy a sporty, jejich charakteristika, cíle, úkoly a pohybový obsah).

7. Tvorba gymnastických programů

charakteristika gymnastického pohybu, zásady tvorby gymnastických programů dle jejich zaměření na zdravotně orientovanou nebo výkonově orientovanou zdatnost, cíle a zaměření, specifické úkoly, intervenční programy

8. Technika a taktika jízdy na kajaku a kanoi

didaktický postup výuky na K1 a C2, vyjmenovat a popsat základní záběry, technika a taktika jízdy v proudící vodě, záchrana a sebezáchrana na tekoucí vodě

9. Didaktika základních plaveckých dovedností

adaptace na vodní prostředí, základní plavecké dovednosti, nácvik a rozvoj plaveckých dovedností

10. Didaktika plaveckých způsobů v jednotlivých etapách plaveckého vzdělávání

didaktika plaveckého způsobu kraul, znak, prsa, motýlek, pohybové učení ve vodě, didaktické metody

11. Zatěžování ve vodě pro podporu tělesné zdatnosti

pohybový trénink ve vodě - specifika, principy; nepřerušované a přerušované metody zatěžování ve vodě pro podporu aerobní zdatnosti; rozvoj vytrvalostní svalové síly ve vodě; využití plaveckých pomůcek

12. Úpolové aktivity

Charakteristika, význam a přínos úpolových aktivit; zařazení ve školní TV, zařazení v tréninku ostatních sportů

13. Technika atletických disciplín

společné základy techniky běžeckých, skokanských a vrhačských disciplín, biomechanický rozbor vybrané disciplíny

14. Didaktika atletických disciplín

Metodika nácviku jednotlivých (a skupin) atletických disciplín, komplexní vs. analyticko-syntetický postup

15. Sjíždění a zatáčení na lyžích

Technika oblouků (paralelní, smýkaný, carvingový), metodika nácviku oblouků, bezpečnost při sjezdovém výcviku, sjezdový výcvik ve školní TV

16. Běh na lyžích

Technika běhu na lyžích (klasická technika, bruslení), metodika nácviku jednotlivých způsobů běhu na lyžích, bezpečnost při běžeckém výcviku, běžecký výcvik ve školní TV

17. Sporty a aktivity v přírodě ve výchovně-vzdělávacích programech

Charakteristika sportů a aktivit v přírodě, výchovný a rozvojový potenciál těchto aktivit, bezpečnostní a legislativní rámec aktivit v přírodě. Turistika a její místo v moderní společnosti

II. část - sportovní specializace: atletika
Část I.

1. Struktura sportovního výkonu v hladkých a překážkových sprintech

2. Struktura sportovního výkonu v horizontálních a vertikálních skocích

3. Struktura sportovního výkonu ve vrhu a hodech

4. Metodika rozvoje silových schopností - charakterizujte pro skupinu disciplín užší specializace

5. Metodika rozvoje rychlostních schopností - charakterizujte pro skupinu disciplín užší specializace

6. Metodika rozvoje vytrvalostních schopností - charakterizujte pro skupinu disciplín specializace

7. Metodika rozvoje pohyblivosti - charakterizujte pro skupinu disciplín užší specializace

8. Metodika rozvoje koordinace - charakterizujte pro skupinu disciplín užší specializace

Část II.

1. Didaktika hladkých sprintů - charakterizujte z hlediska užší specializace

2. Didaktika překážkových běhů - charakterizujte z hlediska užší specializace

3. Didaktika skoků - charakterizujte z hlediska užší specializace

4. Didaktika vrhu a hodů - charakterizujte z hlediska užší specializace

5. Nácvik a zdokonalování atletických dovedností v tréninku disciplín užší specializace

6. Kondiční příprava v tréninku disciplín užší specializace

7. Cvičení dětí v atletických přípravkách a trénink nejmladšího žactva

8. Trénink žactva

9. Trénink mládeže v disciplínách užší specializace

10. Výkonnostní trénink v disciplínách užší specializace

11. Plánování, evidence, kontrola, vyhodnocování atletického tréninku

12. Organizace a pořádání atletických závodů

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK