PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Společensko-vědní a biomedicínské aspekty tělesné výchovy - PSZZ160
Anglický název: Social science and biomedical aspects of physical education
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)
Etika a etika sportu, Filozofie výchovy, Vývojová antropomotorika, Zdravotní tělesná výchova
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)

MARTÍNKOVÁ, Irena. Open Categories in Sport: One way to decrease discrimination. Sport, Ethics and Philosophy, 2020, 14 (4), 461-477.

MARTÍNKOVÁ, Irena., PARRY, Jim. Coaching and the Ethics of Performance Enhancement. In: HARDMAN, Alun R & JONES Carwyn (ed.). The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, s. 165-171. ISBN 978-0-415-55775-7.

RADA EVROPY. Kodex sportovní etiky [online text]. MŠMT, 2013 - 2021. Dostupné z:

https://www.msmt.cz/sport/kodex-sportovni-etiky

SANDEL, Michael. Co si za peníze nekoupíte. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-265-0060-5.

MARTÍNKOVÁ, Irena. Open Categories in Sport: One way to decrease discrimination. Sport, Ethics and Philosophy, 2020, 14 (4), 461-477.

MARTÍNKOVÁ, Irena., PARRY, Jim. Coaching and the Ethics of Performance Enhancement. In: HARDMAN, Alun R & JONES Carwyn (ed.). The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, s. 165-171. ISBN 978-0-415-55775-7.

RADA EVROPY. Kodex sportovní etiky [online text]. MŠMT, 2013 - 2021. Dostupné z:

https://www.msmt.cz/sport/kodex-sportovni-etiky

SANDEL, Michael. Co si za peníze nekoupíte. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-265-0060-5.

PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25415-2. Dostupné také z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html

PATOČKA, Jan a SCHIFFEROVÁ, Věra. Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském. Praha: Oikoymenh, 1998. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 80-86005-03-4.

PATOČKA, Jan, POLÍVKA, Jiří, ed. Platónova péče o duši a spravedlivý stát: přednášky k antické filosofii IV. Praha: OIKOYMENH, 2012. ISBN 978-80-7298-476-3.

SCHICKER, David. Křesťanské educatio v životě a díle vybraných historických osobností. Praha, 2007. Diplomová práce. UK FF. Vedoucí práce Jitka Lorencová Dostupné také z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/27738

MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka. Praha: Oikoymenh, 1996. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.

PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5. Dostupné také z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html

PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5. Dostupné také z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?authtype=shib&custid=s1240919&direct=true&db=nlebk&AN=1640025&site=eds-live&scope=site&lang=cs

CAMERON, Noël a BOGIN, Barry, (ed). Human growth and development. Second edition. Amsterdam: Academic Press, 2012. ISBN 978-0-12-383882-7. HAYWOOD, Kathleen a GETCHELL, Nancy. Life span motor development. 6th ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, c2014. ISBN 978-1-4504-5699-9. PAŘIZKOVÁ, Jana. Nutrition, physical activity, and health in early life. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2010. ISBN 978-1-4200-8231-9 KRAČMAR, Bronislav. Fylogeneze lidské lokomoce. Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3379-4. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://cas.cuni.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/fylogeneze-lidske-lokomoce-5693/

ČELIKOVSKÝ, Stanislav. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Učebnice pro vysoké školy. ISBN (váz.):.

MALÁ, Lucia, František ZAHÁLKA a Tomáš MALÝ. Fitness Assessment. Body Composition. Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2560-7. Dostupné také z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=2057515

MĚKOTA, Karel, CHYTRÁČKOVÁ, Jitka, ed. UNIFITTEST (6-60): příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2002. ISBN 80-86317-18-8.

DVOŘÁKOVÁ, Hana a Vendula KOPŘIVOVÁ. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-775-5.

PAŘIZKOVÁ, Jana. Nutrition, physical activity, and health in early life. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2010. ISBN 978-1-4200-8231-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)

1. Fair play a etické problémy spjaté s použitím dopingu- instituce podporující fair play, vymezení pojmu fair play a jeho základní principy, vztah k pravidlům, hodnoty ve sportu, respekt k soupeři a k ostatním účastníkům sportovních soutěží, kategorizace sportovců a problém diskriminace; argumenty proti dopingu (zvýšení nerovnosti mezi sportovci; poškozování zdraví; nátlak na ostatní sportovce; udržení pověsti a hodnot sportu); etické problémy v boji proti dopingu

2. Tři edukační archetypy v dějinách - platónská paideia jako péče o duši, křesťanské educatio, výchovný projekt Komenského

3. Antinomie současné výchovy - pomoc vs. manipulace, moc vs. bezmoc, formování vs. svoboda, homo educans et educandus aj.

4. Vlivy působící na vývoj pohybového chování i struktury těla člověka z pohledu ontogenetických zákonitostí, vysvětlení principů působení těchto vlivů, dopady na fyzickou i mentální složku člověka - ontogeneze, prenatální vývoj, vývojová kineziologie, rudimentární pohyby, maturace CNS, pohybová aktivita, energetický metabolismus

5. Pohybová aktivita, tělesná zdatnost a základní motorické dovednosti v kontextu biologické maturace člověka do období adolescence, vysvětlení pojmů, vlivy které působí na modulaci všech zmíněných konstruktů motoriky člověka - pohybová aktivita, tělesná zdatnost, základní motorické dovednosti, biologický věk, socioekonomický status, pohybová gramotnost

6. Charakter ZTV Cíle a úkoly ZTV (zdravotní, výchovný, vzdělávací). Druhy a kategorie oslabení. Specificky záměrné pohybové aktivity vzhledem ke zdravotnímu stavu a úrovni tělesné zdatnosti oslabeného jedince. Indikace a kontraindikace pohybové aktivity při určitém druhu oslabení. Základní vyrovnávací prostředky. Skladba cvičební jednotky.

7. Funkční poruchy pohybového aparátu a jejich řešení v rámci ZTV Vadné držení těla, svalová nerovnováha její příčiny a důsledky. Diagnostika pohybového systému (hodnocení posturálního stereotypu, funkční svalové testy). Kompenzace svalové nerovnováhy, cvičení vyrovnávací (uvolňovací, protahovací a posilovací) a jejich zásady.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK