PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika výchovy v přírodě - PSZZ152
Anglický název: Didactics of Education in Nature
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (11.01.2021)
Výchova a učení v aktivitách v přírodě, Pohybové aktivity v městském prostředí, Filozofie přírody, Aplikace aktivit v přírodě
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (07.02.2024)

Okruhy otázek k SSZK Nmgr. specializace Výchova v přírodě

1.       Trendy společnosti a jejich význam pro pěstování aktivit v přírodě – zdraví, volný čas, životní styl, odolnost, životní spokojenost, přírodní vs. umělé prostředí, udržitelnost, příklady nově vznikajících aktivit a sportů, 

2.      Green exercise“ – benefity pohybových aktivit v přírodním prostředí

3.      Filosofie přírody – návraty k přírodě, rozvoj osobnosti, prožívání, výzva, dobrodružství, etické otázky.

4.      Významní pedagogové, pedagogické směry a jejich vliv na výchovu v přírodě – J. A. Komenský, J. Dewey, E. T. Seton, K. Hahn, E. Štorch, J. Foglar a další..

5.      Hnutí a směry podněcující rozvoj výchovy v přírodě  - Erlebnistherapie, Outward Bound, Project Adventure, Friluftsliv, Experiential education, Erlebnispädagogik, Zážitková pedagogika, Turistika, sporty a výchova v přírodě (přístup KSP).

6.      Tělesná výchova, výchova v přírodě (Outdoor education), dobrodružná výchova v přírodě (Outdoor adventure education) a učení v přírodě (Outdoor learning) – osvětlení koncepcí, vzájemná návaznost, didaktické přístupy, faktory ovlivňující sílu působení na žáky, studenty, klienty.

7.      Teorie vysvětlující průběh učení, výchovnou sílu prožitků a zkušeností, změny chování v procesu výchovy v přírodě – např. gradienty učení či Daleova pyramida, Bloomova taxonomie výchovných cílů, cyklus  zkušenostního učení, teorie Flow, hraniční zážitek, osvětlení příkladu tzv. komfortní zóny, reflexe nových teorií aj..

8.      Přehled a rozbor didaktických přístupů v programech výchovy v přírodě – kvalifikace instruktorů, úprava a využití přírodního prostředí, vybavení, práce se skupinou, způsoby motivace, výběr týmu, bezpečnostní pravidla, učení, výkonnostní nároky, vlastní prožívání, pravidla pro průběh kurzu a jejich dodržování.

9.      Úvaha o výběru aktivit v přírodě s ohledem na jejich působení na účastníky - předpoklady aplikace v rekreaci, v učení, ve výchově, v rozvoji i v nápravě - terapii; v kondičních programech; detailní rozbor jedné vybrané aplikace.

10.  Komerční programy a směry využívající aktivit v přírodě – možnosti uplatnění absolventů oborů výchovy v přírodě, situace v ČR a ve vybraných vyspělých zemích, ekonomické úvahy při organizaci programů aktivit v přírodě.

11.  Ekonomické  a environmentální aspekty aktivit v přírodě – aktivní cestovní ruch, negativní dopady na životní prostředí, udržitelnost sportů a aktivit v přírodě, outdoorový průmysl, lokální a regionální rozvoj.

12.  Skladba programu výchovy v přírodě (dramaturgický přístup)- obsahová struktura a zařazení aktivit v různých typech programů (výchovné, rozvojové,..), vedení reflexe s ohledem na způsob uvedení (zarámování) programových bodů, příklady otázek.

 

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK