PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Společensko-vědní a biomedicínské aspekty tělesné výchovy - PSZZ142
Anglický název: Sociosciential Rudiments of Sport
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2020
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)
Etika a etika sportu, Politologie, Filozofie výchovy, Biomechanika pohybového systému, Vývojová antropomotorika, Zdravotní tělesná výchova, Tělovýchovné lékařství, Sociologie sportu a volného času, Ekonomie a ekonomika sportu
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)

MARTÍNKOVÁ, Irena. Open Categories in Sport: One way to decrease discrimination. Sport, Ethics and Philosophy, 2020, 14 (4), 461-477.

MARTÍNKOVÁ, Irena., PARRY, Jim. Coaching and the Ethics of Performance Enhancement. In: HARDMAN, Alun R & JONES Carwyn (ed.). The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, s. 165-171. ISBN 978-0-415-55775-7.

RADA EVROPY. Kodex sportovní etiky [online text]. MŠMT, 2013 - 2021. Dostupné z:

https://www.msmt.cz/sport/kodex-sportovni-etiky

SANDEL, Michael. Co si za peníze nekoupíte. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-265-0060-5.

MARTÍNKOVÁ, Irena. Open Categories in Sport: One way to decrease discrimination. Sport, Ethics and Philosophy, 2020, 14 (4), 461-477.

MARTÍNKOVÁ, Irena., PARRY, Jim. Coaching and the Ethics of Performance Enhancement. In: HARDMAN, Alun R & JONES Carwyn (ed.). The Ethics of Sports Coaching. London: Routledge, 2011, s. 165-171. ISBN 978-0-415-55775-7.

RADA EVROPY. Kodex sportovní etiky [online text]. MŠMT, 2013 - 2021. Dostupné z:

https://www.msmt.cz/sport/kodex-sportovni-etiky

SANDEL, Michael. Co si za peníze nekoupíte. Brno: BizBooks, 2013. ISBN 978-265-0060-5.

PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. ISBN 80-04-25415-2. Dostupné také z: http://alephuk.cuni.cz/CKIS-28.html

PATOČKA, Jan a SCHIFFEROVÁ, Věra. Komeniologické studie: soubor textů o J. A. Komenském. Praha: Oikoymenh, 1998. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 80-86005-03-4.

PATOČKA, Jan, POLÍVKA, Jiří, ed. Platónova péče o duši a spravedlivý stát: přednášky k antické filosofii IV. Praha: OIKOYMENH, 2012. ISBN 978-80-7298-476-3.

SCHICKER, David. Křesťanské educatio v životě a díle vybraných historických osobností. Praha, 2007. Diplomová práce. UK FF. Vedoucí práce Jitka Lorencová Dostupné také z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/27738

CAMERON, Noël a BOGIN, Barry, (ed). Human growth and development. Second edition. Amsterdam: Academic Press, 2012. ISBN 978-0-12-383882-7. HAYWOOD, Kathleen a GETCHELL, Nancy. Life span motor development. 6th ed. Champaign, Ill.: Human Kinetics, c2014. ISBN 978-1-4504-5699-9. PAŘIZKOVÁ, Jana. Nutrition, physical activity, and health in early life. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2010. ISBN 978-1-4200-8231-9 KRAČMAR, Bronislav. Fylogeneze lidské lokomoce. Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3379-4. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://cas.cuni.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/fylogeneze-lidske-lokomoce-5693/

ČELIKOVSKÝ, Stanislav. Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. Učebnice pro vysoké školy. ISBN (váz.):.

MALÁ, Lucia, František ZAHÁLKA a Tomáš MALÝ. Fitness Assessment. Body Composition. Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2560-7. Dostupné také z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=2057515

MĚKOTA, Karel, CHYTRÁČKOVÁ, Jitka, ed. UNIFITTEST (6-60): příručka pro manuální a počítačové hodnocení základní motorické výkonnosti a vybraných charakteristik tělesné stavby mládeže a dospělých v České republice. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2002. ISBN 80-86317-18-8.

DVOŘÁKOVÁ, Hana a Vendula KOPŘIVOVÁ. Růst a motorická výkonnost předškolních dětí v roce 2010 a v generačním posunu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-775-5.

PAŘIZKOVÁ, Jana. Nutrition, physical activity, and health in early life. 2nd ed. Boca Raton: CRC Press, 2010. ISBN 978-1-4200-8231-9.

NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání druhé, rozšířené a přepracované. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1679-9.

HEWSTONE, Miles, STROEBE, Wolfgang (ed.) Sociální psychologie: moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5.

KOMÁRKOVÁ, Růžena, SLAMĚNÍK, Ivan, VÝROST, Jozef, (ed )Aplikovaná sociální psychologie. III, sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada, 2001. Psyché. ISBN 80-247-0180-4.

JOWETT, Sophia, LAVALLEE, David (ed). Social psychology in sport. Champaign, Il.: Human Kinetics, 2007. ISBN 0-7360-5780-3.

SLEPIČKA, Pavel, HOŠEK, Václav a HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie sportu. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-1602-5.

KRAFT, Jiří. Ekonomie I: pro neekonomické studijní obory. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2018. ISBN 978-80-7494-402-4.

NOVOTNÝ, Jiří. Sport v ekonomice. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-666-0.

NOVÁ, Jana. a kolektiv. Management, marketing a ekonomika sportu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-8346-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)

1. Fair play a etické problémy spjaté s použitím dopingu- instituce podporující fair play, vymezení pojmu fair play a jeho základní principy, vztah k pravidlům, hodnoty ve sportu, respekt k soupeři a k ostatním účastníkům sportovních soutěží, kategorizace sportovců a problém diskriminace; argumenty proti dopingu (zvýšení nerovnosti mezi sportovci; poškozování zdraví; nátlak na ostatní sportovce; udržení pověsti a hodnot sportu); etické problémy v boji proti dopingu

2. Základní principy parlamentní demokracie a politický systém České republiky - Základy liberalismu a společenská smlouva (Thomas Hobbes, John Locke), tři pilíře politické moci, poměrný a většinový volební systém, zákonodárné sbory ČR, systém soudů v ČR, volba presidenta a jeho pravomoci

3. Tři edukační archetypy v dějinách - platónská paideia jako péče o duši, křesťanské educatio, výchovný projekt Komenského

4. Antinomie současné výchovy - pomoc vs. manipulace, moc vs. bezmoc, formování vs. svoboda, homo educans et educandus aj.

5. Pohybový systém člověka (subsystém kosterní, svalový a mezilehlé prvky) z hlediska reologie a jeho tolerance k intenzivní pohybové zátěži i k hypokinezi z pohledu biomechaniky

6. Vlivy působící na vývoj pohybového chování i struktury těla člověka z pohledu ontogenetických zákonitostí, vysvětlení principů působení těchto vlivů, dopady na fyzickou i mentální složku člověka - ontogeneze, prenatální vývoj, vývojová kineziologie, rudimentární pohyby, maturace CNS, pohybová aktivita, energetický metabolismus

7. Pohybová aktivita, tělesná zdatnost a základní motorické dovednosti v kontextu biologické maturace člověka do období adolescence, vysvětlení pojmů, vlivy které působí na modulaci všech zmíněných konstruktů motoriky člověka - pohybová aktivita, tělesná zdatnost, základní motorické dovednosti, biologický věk, socioekonomický status, pohybová gramotnost

8. 1. Charakter ZTV Cíle a úkoly ZTV (zdravotní, výchovný, vzdělávací). Druhy a kategorie oslabení. Specificky záměrné pohybové aktivity vzhledem ke zdravotnímu stavu a úrovni tělesné zdatnosti oslabeného jedince. Indikace a kontraindikace pohybové aktivity při určitém druhu oslabení. Základní vyrovnávací prostředky. Skladba cvičební jednotky.

9. 2. Funkční poruchy pohybového aparátu a jejich řešení v rámci ZTV Vadné držení těla, svalová nerovnováha její příčiny a důsledky. Diagnostika pohybového systému (hodnocení posturálního stereotypu, funkční svalové testy). Kompenzace svalové nerovnováhy, cvičení vyrovnávací (uvolňovací, protahovací a posilovací) a jejich zásady.

10. Poslání tělovýchovného lékařství (TVL) a zdravotní aspekty pohybové aktivity a sportu - Úkoly TVL (prevence, diagnostika, léčba); tělovýchovně lékařská prohlídka (základní vyšetření, zátěžové testy); zdravotní přínos a rizika pohybové aktivity a sportu; prevence civilizačních nemocí u mladistvých; první pomoc při tělesné výchově

11. Sport a volný čas dospělých, dětí a mládeže - vymezení pojmu, vztah k životnímu stylu a zdraví, charakteristika věkových skupin dětí a mládeže, proces socializace, vliv rodiny a školy, funkce sportu ve vztahu k volnému času

12. Vliv sportu na ekonomiku a finanční zdroje neziskových sportovních organizací - vliv sportu na makroekonomické výstupy státu, agregátní nabídka a poptávka ve sportu, vliv sportu na hrubý domácí produkt, sport a trh práce, právní forma neziskových sportovních organizací, finanční zdroje z hlavní a vedlejší činnosti neziskových sportovních organizací

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK