PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogika a pedagogická psychologie - PSZZ133
Anglický název: Pedagogy and educational psychology
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)
Pedagogika a pedagogická psychologie (Didaktika školní TV, Teorie a aplikace motorického učení, Pedagogická diagnostika v TV, Pedagogická psychologie a psychologie sportu)
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)

FIALOVÁ, Ludmila. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.

FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

RYCHTECKÝ, Antonín et al. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12 (1), s. 11-28.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 6. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.

SVOZIL, Zbyněk. Motorické učení. In: Jansa, Petr. Pedagogika sportu. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3986-4. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://cas.cuni.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/pedagogika-sportu-5841/

RYCHTECKÝ, Antonín. Proces vzdělávání ve školní tělesné výchově. In: RYCHTECKÝ, Antonín a FIALOVÁ, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-659-7.

Schmidt, Richard A. a LEE, Timothy D. Motorické učení a výkon: od principů k aplikaci. Překlad Michal Barda. Páté vydání. Praha: Mladá fronta, 2019. Edice Českého olympijského výboru. Modrá řada. ISBN 978-80-204-4716-6.

FIALOVÁ, Ludmila. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8.

JANSA, Petr. Pedagogika sportu. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3986-4. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://cas.cuni.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/pedagogika-sportu-5841/

JEDLIČKA, Richard, KOŤA, Jaroslav a SLAVÍK, Jan. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché. ISBN 978-80-271-0586-1.

HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2004. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0319-5.

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném

vzdělávání (školský zákon).

Zákon č. 563/2004Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů

Vyhláška o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu..

Vyhláška vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.

DANDOVÁ, Eva. Alfa a omega ředitele školy: školská legislativa pro rok 2020. Praha: Raabe, 2020. Dobrá škola. Legislativa a management školy. ISBN 978-80-7496-451-0.

ČÁP, Jan, MAREŠ, David. Psychologie pro učitele. Vydání druhé. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273-7.

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.

SLEPIČKA, Pavel, HOŠEK, David, HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie sportu. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-1602-5.

TOD, David, THATCHER Joanne, RAHMAN, Rachel, HOLT, Nigel a LEWIS Rob, (ed) Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6. Pohyb a psychika

SLEPIČKA, Pavel, HOŠEK, David, HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie sportu. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-1602-5.

TOD, David, THATCHER Joanne, RAHMAN, Rachel, HOLT, Nigel a LEWIS Rob, (ed) Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. Z pohledu psychologie. ISBN 978-80-247-3923-6.

SLEPIČKA, Pavel, SLEPIČKOVÁ, Irena a MUDRÁK, Jiří. Rizikové chování ve sportu dětí a mládeže. Praha: Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3995-6. Dostupné také z: https://ebookcentral.proquest.com/lib/cuni/detail.action?docID=5569306

SLEPIČKA, Pavel, SLEPIČKOVÁ, Irena a MUDRÁK, Jiří. Sport a pohyb v životě seniorů. Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3110-3. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/AccountSaml/SignIn/?idp=https://cas.cuni.cz/idp/shibboleth&returnUrl=/kniha/sport-a-pohyb-v-zivote-senioru-7066/

SLEPIČKA, Pavel a SLEPIČKOVÁ, Irena. Divácká reflexe sportu. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1838-8.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (21.04.2021)

1. TV v rámcových vzdělávacích programech středních škol - výstupy, standardy, indikátory, plánování

tělesné výchovy a její obsah

2. Hodnocení a klasifikace v TV - typy hodnocení, doporučení pro klasifikaci, význam klasifikace, hodnocení

pohybových schopností a dovedností

3. Efektivita vyučovací jednotky a hodnocení v TV - základní kritéria efektivity, prostředky zvyšování efektivity,

fyzické a psychické zatížení ve VJ, chronografická analýza, typy hodnocení, doporučení pro klasifikaci, význam

klasifikace, hodnocení pohybových schopností a dovedností

4. Průběh motorického učení - motorický program, fáze, křivka učení, zefektivnění procesu učení, podmínky

učení

5. Metody pedagogické diagnostiky a možnosti jejich využití v edukačním procesu - pravidla a cíle

pedagogické diagnostiky, kvantitativní metody, kvalitativní metody, aktéři pedagogické diagnostiky

6. Legislativa ve školství - školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, Vyhláška o zdravotní

způsobilosti k tělesné výchově a sportu, inkluze, práva a povinnosti učitele, pracovní pozice ve škole, zřizovatelé

škol a kontrolní orgány

7. Psychologické podmínky vzdělávacího rozvoje - učení a vyučování, schopnosti/inteligence, osobnost,

výkonová motivace, kognitivní procesy, emoce a výkon, zvládání stresu a zátěže, fáze vývoje v kontextu vzdělávání,

sociální kontext vzdělávacího rozvoje (rodina, škola, vrstevníci)

8. Pohyb a psychika- emocionalita pohybu, pohyb a ontogeneze psychiky, aspirace, úspěch a neúspěch v

tělesné výchově a sportu, rizikové chování ve sportu mládeže, agresivita ve sportu, socializace a sport, sociální

facilitace a koheze ve sportu, pasivní konzumace sportu, psychika a sport seniorů, vedení dětí ve sportu

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK