PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a didaktika kondičního tréninku - PSZZ117
Anglický název: Theory and didactics of conditioning training
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (17.02.2022)
I. část: Základy kondičního tréninku
ANDERSON, M. K., PARR, G. P. Foundations of athletic training: Prevention, assessment, and management. Edtion ed.: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2013

BAHR, R., MÆHLUM, S. Clinical guide to sports injuries. Edtion ed.: Human Kinetics, 2004

BOUCHARD, C., SHEPHARD, RJ., STEPHENS, T.: Physical activity, Fitness, and Health. Champaign: Human Kinetics, 1994.

BROWN, S., P. Miller W., C., Eason, J. M. (2006) Exercise Physiology: Basis of Human Movement in Health and Disease: Revised Reprint, Lippincott Williams & Wilkins, 682 s., ISBN 10: 0781777305

COOK, G., Burton, L., Kiesel, K., Rose, G., Byrant, M. F., Torine, J. (2011). Movement Functional Movement Systems: Screening, Assessment, Corrective Strategies. On Target Publications, 408, ISBN 10: 1931046301

ČECHOVSKÁ, I., MILER, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.

DOSTÁLOVÁ, I., GAULALÁČOVÁ, P. Vyšetřování svalového aparátu. Svalové zkrácení a oslabení, pohybové stereotypy a hypermobilita. Olomouc : HANEX 2006. 86 s. ISBN 80-85783-51-7.

DYLEVSKÝ, I. Obecná kineziologie člověka. Edtion ed. Praha: Karolinum, 2005.

ENGEBRETSEN, L., BAHR, R. Why is injury prevention in sports important. Sports injury prevention. Hoboken, NJ: Wiley-Blackwell, 2009

ESTON, R., REILLY, T. (1996) KINANTHROPOMETRY AND EXERCISE PHYSIOLOGY LABORATORY MANUAL: Tests, procedures and data, 3rd Ed. Routledge, 353 s., ISBN 0-203-86874-9

HALADOVÁ, E., NECHVÁTALOVÁ, L. Vyšetřovací metody hybného systému. 3. vyd. Brno : Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví 2010. 135 s. ISBN 978-80-7013-516-7.

HOUGLUM, P. A., BERTOTI, D. B. Brunnstrom's Clinical Kinesiology. Philadelphia : F.A. Davis Company, 2012, 6th Edition ISBN-13: 978-0-8036-2352-1.

JANÁČKOVÁ, L., PAVELKA, K., LEVITOVÁ, A. Goodbye bolesti zad. Praha : Grifart, spol. s r. o. 2016. 175 s. ISBN 978-80-906185-5-8.

JEBAVÝ, R., HOJKA, V., KAPLAN, A. Rozcvičení ve sportu. Edtion ed. Praha: Grada, 2014.

JEBAVÝ, R., HOJKA, V., KAPLAN, A. Kondiční trénink ve sportovních hrách na příkladu fotbalu, ledního hokeje a basketbalu. Praha: Grada, 2017.

KOMI, P. V. The Encyclopaedia of Sports Medicine, Neuromuscular Aspects of Sports Performance. Edtion ed.: John Wiley & Sons, 2011.

KUČERA, M. AJ. Pohyb v prevenci a terapii : kapitoly z tělovýchovného lékařství pro studenty fyzioterapie. Praha: Karolinum, 1998. 196 s. ISBN 80-7184-042-4.

LARSEN, CH., LARSEN, C., HARTELT, O. Držení těla: analýza a způsoby zlepšení. Přel. M. Schwingerová. Olomouc: Poznání 2010. 143 s. ISBN 978-80-86606-93-4.

LARSEN, CH., MIESCHER, B., WICKIHALTER, G. Zdravé nohy pro vaše dítě. Olomouc : Poznání 2008. 94 s. ISBN 978-80-86606-82-8.

LARSEN, CH., ROSMANN-REIF, K. Skolióza - jak pomáhá pohyb. Olomouc : Poznání 2012. 118 s. ISBN 978-80-87419-20-5.

LAUPER, R. Dítě od hlavy až k patě v pohybu. Pohybové hry a práce s tělem pro předškoláky a školáky. Olomouc : Poznání 2007. 132 s. ISBN 978-80-86606-67-5.

LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha : Grada Publishing, a.s. 2015. 112 s. ISBN 978-80-247-4836-8.

PLACHETA, Z., SIEGLOVÁ, J., ŠTEJFA, M. Zátěžová diagnostika v ambulantní a klinické praxi. Praha: Grada, 1999.

PRENTICE, W. E. (2017) Therapeutic modalities in rehabilitation. McGraw Hill Professional. ISBN 9781259861185

TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. 2. vyd. Praha : TRITON 2000. 94 s. ISBN 80-7254-022-X.

WINTER E., M. (2006) Sport and Exercise Physiology Testing Guidelines. ): Taylor & Francis, 384 s, ISBN10: 0415361419

ZEMAN, M. (2013). Základy fyzikální terapie. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. ISBN 80-7394-4030.

II. část: Kondiční trénink didaktika

OYLE, M. Functional training for sports. Edtion ed.: Human Kinetics Publishers, 2004.

DELAVIER, F. Strength Training Anatomy. Edtion ed.: Human Kinetics, 2015. ISBN 9780736063685.

DUFFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku. Rychlost. Edice Českého olympijského výboru. Přel. J. Dovalil (kap. 7, 8), P. Basařová (kap. 9, 10), A. Kaplan (kap. 4, 6), A.

E-kniha v Moodlu:

HAFF, G. G., TRIPLETT. N. T. Essentials of strength training and conditioning 4th edition. Edtion ed.: Human Kinetics, 2015.

KRIŠTOFIČ, J. (2019). Posilovací a protahovací cvičení v anatomických souvislostech. Elektronická učebnice UK FTVS. 80 s. 186 fotografií. Dostupné na . ISBN 978-80-87647-51-6.

KRIŠTOFIČ, J. Gymnastické posilování - motoricko-funkční příprava. Praha: FTVS UK. 2014. 160 s. ISBN 978-80-87647-15-8.

MOTTLOVÁ (kap. 2, 3), M. Šilhavý (kap. 1, 5). Z francouzského originálu L´athlete et le guépard. Les qualités physiques: La vitesse. Ed. Volodalen 2009. Praha: Mladá fronta a.s., 1. vyd. 2015. 192 s.

MILLEROVÁ, V. aj. Základy atletického tréninku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1994.

JEBAVÝ R.. Rozvoj silových schopností na nestabilních plochách. Praha: Karolinum, 2017, 194 s. ISBN 978-80-246-3665-8.

JEBAVÝ, R., HOJKA, V., KAPLAN, A. Rozcvičení ve sportu. Praha: Grada, 2014.

JEBAVÝ R., HOJKA V., KAPLAN A.. Kondiční trénink ve sportovních hrách . Praha: Grada, 2017, 192 s. ISBN 978-80-247-4072-0.

REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978802104318

TLAPÁK, P. Posilování kloubní kondice: centračně-stabilizační cvičení. Edtion ed.: ARSCI, 2014. ISBN 807420037X.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.02.2022)
I. část: Základy kondičního tréninku

1.Vyšetření hybného systému

Cíl a význam vyšetření hybného systému, význam anamnézy, základní antropometrické měření, hodnocení a měření kloubní pohyblivosti (goniometrie), hodnocení posturálního stereotypu, posouzení polohy pánve, vyšetření nohy, posouzení hypermobility.

2. Statické a dynamické hodnocení páteře a držení těla

Dynamická vyšetření páteře, testování svalů s převážně posturální funkcí, testování svalů s převážně fázickou funkcí, vyšetření hlubokého stabilizačního systému, vyšetření chůze.

3. Fyzikální terapie v rekondici

Obecné principy fyzikální terapie; fyziologické a terapeutické účinky fyzikální terapie; indikace a kontraindikace; pozitivní a negativní termoterapie, hydroterapie, mechanoterapie, fototerapie; dávkování fyzikální terapie; bezpečnostní doporučení při aplikaci fyzikální terapie.

4. Využití prostředků fyzikální terapie (pozitivní a negativní termoterapie, hydroterapie, mechanoterapie a fototerapie)

Klinické příznaky; stádium onemocnění nebo funkční poruchy pohybového aparátu; tréninkové fáze, požadovaný účinek fyzikální terapie; principy aplikace lokální a celkové fyzikální terapie.

5. Obecné principy důsledků sníženého nebo zvýšeného rozsahu kloubní pohyblivosti a svalové síly; svalové skupiny s tendencí ke zkrácení; svalové skupiny s tendencí k oslabení; způsoby ovlivnění.

6. Specifické důsledky změny svalové délky na držení těla a průběh pohybu. Projevy únavy v pohybové a sportovní aktivitě a jejich prevence. Cvičení v otevřeném a uzavřeném kinematickém řetězci. Koncentrická, excentrická a isometrická kontrakce v tréninku.

7. Specifika určeného regeneračního programu pro sportovce v určité etapě sportovní kariéry a pro běžnou populaci (podle věku, pohlaví a specifických potřeb).

8. Pohybový obsah a organizace programů zaměřených na rekondici sportovce (fyzikální vlastnosti vodního prostředí, jak na ně reagujeme a jak je využíváme v pohybových programech založených na plavecké lokomoci a aqua-fitness.

9. Regenerace ve vodním prostředí, podmínky, organizace, režim, obsah, kontrola zatížení, rekondice ve vodním prostředí, fyzikální vlastnosti vodního prostředí, adaptace na vlastnosti vodního prostředí, lokomoce ve vodě, aqua-fitness.

10. Odezva jednotlivých systému lidského těla na zatížení

Hodnocení vnitřního a vnějšího zatížení, Laboratorní a terénní testování a diagnostika

11. Objektivizace parametrů odezvy na tělesnou zátěž

Spirometrie, Oxymetrie, EMG, Izokinetika, Biochemie, Kinematika

12. Teoretická východiska pro tvorbu intervenčních pohybových programů

Obecná charakteristika s přihlédnutím k morfologickým a funkčním aspektům jedince (anamnestická, diagnostická data)

13. Intervenční pohybové programy aplikované v návaznosti na proběhlé diagnostice. Aplikace respektující zdravotní a kondiční předpoklady jedince (zásady pro individuální a skupinovou aplikaci IPP)

14. Kasuistický pohled na efekt intervenčních pohybových programů reflektující aktuální stav jedince z pohledu kondičního a zdravotního. Kritérium hodnocení IPP.

15. Definice pojmu rekondice. Problematika zranění ve sportu. Teoretické základy rekondice ve sportu.

16. Management při rekondici ve sportu a individuální přístup v průběhu rekondice vzhledem k oblasti a typu zranění.

II. část: Kondiční trénink didaktika

1. Zásady progresu v silovém tréninku

Výběr cviku vzhledem k obtížnosti a trénovanosti jednotlivce, redukce svalových dysbalancí, cílení výběru cviku na konkrétní svalové řetězce, progres v zátěžových parametrech.

2. Tvorba individuálních tréninkových plánů ve fitness

Diagnostika pro výběr cviku, četnost a obsah tréninkových jednotek, tvorba tréninkových plánů.

3. Význam zařazování úpolů do kondiční přípravy a jejich charakteristika

Benefity úpolů - fyzické, sociální a psychické, periodizace, vliv na motorické schopnosti, aplikace do tréninku v konkrétních sportech.

4. Sociální a psychologické determinanty didaktiky úpolových cvičení

Adaptace na fyzický kontakt, aplikace do tréninku dětí a mládeže, věková doporučení a omezení.

5. Zpevňovací a podporová příprava v motoricko-funkční přípravě sportovce, principy „core training“

Rozdíl proti klasickému posilování, vliv na posturální stabilitu a držení těla, role hlubokého stabilizačního systému, zásady pro dávkování zátěže, aplikace v tréninku různých věkových a výkonnostních skupin.

6. Rozvoj flexibility

Komponenty/faktory ovlivňující úroveň flexibility, základní taxonomie strečinkových metod - statický strečink, dynamický strečink, balistický strečink; princip metody PNF převzaté z fyzioterapie, rozdíl mezi PNF a PIR, zásady rozvoje flexibility, aplikace v tréninku různých věkových a výkonnostních skupin.

7. Rozcvičení před výkonem

Definice rozcvičení, cíl a úkoly rozcvičení - komplexně i v jednotlivých částech (blocích), doba trvání rozcvičení, rozdíl mezi mobilizačními a protahovacími cviky, problematika zařazení či nezařazení statického strečinku do rozcvičení.

8. Obecná silová příprava

Obecná síla, maximální síla, parametry zatížení, periodizace tréninku, aplikace do tréninku dětí a mládeže, rozdíly v silové přípravě mužů a žen, diagnostika silových schopností.

9. Speciální silová příprava

Silová vytrvalost, explozivní síla, reaktivní síla, parametry zatížení, periodizace tréninku, aplikace do tréninku v jednotlivých sportech.

10. Definice pojmu kondiční atletika. Základní členění kondiční atletiky. Využitelnost kondiční atletiky v jiných sportovních odvětvích

11. Metody rozvoje běžecké rychlosti a vytrvalosti a přehled jejich tréninkových prostředků s případnou využitelností do jiných sportovních odvětví

12. Přehled specifických tréninkových prostředků kondiční atletiky se zaměřením na odrazy a odhody s případnou využitelností do jiných sportovních odvětví

13. Možnosti stimulace a rozvoje kondičních schopností pro optimalizaci sporotvního výkonu ve sportovních hrách

14. Specifika kondiční přípravy ve sportovních hrách (obecná vs. specifická kondice) v reflexi metododvorných činitelů

15. Význam, plánování a aplikace kondičního tréninku u sportovních her

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK