PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie a didaktika sportovního tréninku - PSZZ116
Anglický název: Theory and didactics of sports training
Zajišťuje: Studijní oddělení (51-100100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, SZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
Teorie a didaktika sportovního tréninku – pedagogika, psychologie, didaktika, sportovní trénink, diagnostika, management
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.04.2024)
II. část: Společensko-vědní základ sportovního tréninku
ARMOUR, K. Sport pedagogy: An introduction for teaching and coaching. Routledge, 2013. ISBN 978-0-273-7358-7.

ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. Praha: Ekopress, 2020. 222 s. ISBN 978-80-87865-62_0.

JANSA, P. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3986-4.

JANSA, P., KOTLÍK, K., NĚMEC, J. Komparace názorů a postojů české veřejnosti k životosprávě, pohybovým aktivitám. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2444-0.

KRAFT, J. Ekonomie I: pro neekonomické studijní obory. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2018. 193 s. ISBN 978-80-7494-402-4.

NOVÁ, J. a kolektiv. Management, marketing a ekonomika sportu. 1.vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016.284 s. ISBN 978-80-210-8346-2.

PÁVKOVÁ, J. A KOL. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.

SLEPIČKA, P., HOŠEK V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2020. 242 s. ISBN 978-80-246-4744-9.

SLEPIČKOVÁ, I. (2005). Sport a volný čas: vybrané kapitoly. Praha: Karolinum.

SVOBODA, B. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0156-7.

TOD, D., THATCHER, J., RAHMAN, R. Psychologie sportu. Praha: Grada, 2012. ISBN978-80-247-3923-651.

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.

Zákon č. 115/2001 Sb., Zákon o podpoře sportu

Zákon č. 89/2012 Sb.

Recommended study literature for part - sports training

· Bompa, T. O. - Buzzichelli, C.: Periodization. Theory and Methodology of Training (6th Ed.). Human Kinetics, Champaign (Il) 2019. A pozdější vydání

· Dick, F. W.: Sport Training Principles. A&C Black; 5th edition, London 2007.

· Elliot, B.: Training in sport. Applying Sport Science. John Wiley and Sons, Baffin Lane, Chichester 1998.

· Gilbert W.: Coaching Better Every Season A year-round system for athlete development and program success. Human Kinetics, Champaign (Il). 2017

· Gould, D. - Mallett, C. (eds.): Sport Coaches’ Handbook. International Council for Coaching Excellence (ICCE). Human Kinetics, Champaign (Il) 2021

· Joyce D. - Lewindon D.: High-Performance Training for Sports (2th ed.).. Human Kinetics, Champaign (Il) 2021.

· Martens, R.: Successful Coaching (4th ed.). Human Kinetics, Champaign (Il) 2012.

· Prentice, W. E.: Principles of Athletic Training: A Competency-Based Approach (15th ed.). McGraw-Hill Education, NY. 2013

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (15.02.2022)
I.část: Sportovní trénink
1. Sportovní trénink: cíl úkoly, obsah, systém, proces.

2. Sportovní výkon a jeho struktura.

3. Morfologická, funkční, energetická a biochemická hlediska sportovní výkonnosti.

4. Zatížení, zatěžování.

5. Únava, zotavení.

6. Kondiční příprava.

7. Taktická příprava.

8. Technická příprava.

9. Psychologická příprava.

10. Pohybové schopnosti a dovednosti, možnosti diagnostiky.

11. Testování a měření ve sportovní praxi, základní vlastnosti motorických testů

12. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku.

13. Trénovanost a sportovní forma.

14. Stavba sportovního tréninku.

15. Řízení sportovního tréninku.

16. Vývoj sportovce v ontogenezi, věkové zákonitosti (stadia vývoje).

17. Zvláštnosti sportovní přípravy dětí.

18. Výběr talentů.

19. Zvláštnosti tréninku žen.

20. Specifické otázky sportovního tréninku: vysokohorský trénink, aklimatizace, hypoxický trénink, trénink zdravotně postižených, doping.

II.část: Společensko-vědní základ sportovního tréninku
1. Osobnost ve sportu

Různé přístupy ke studiu osobnosti, vývoj osobnosti, emoce ve sportu, výkonová motivace, sebedůvěra.

2. Psychologické aspekty zvládání zátěže

Stres, úzkost, aktivace, obecný adaptační syndrom, kognitivní teorie stresu, strategie zvládání stresu, psychologická příprava.

3. Sociální interakce ve sportu

Socializace, sociální skupiny, skupinová koheze, sociální facilitace, vedení, komunikace, agrese ve sportu.

4. Sponzoring a reklama ve sportu

Pojem sponzoring, typy a formy sponzoringu, naming rights, reklama ve sportu a její specifika.

5. Daně ve sportu

Schéma daní, daně neziskových organizací ve sportu, daně profesionálních sportovců.

6. Poptávka a nabídka ve sportu

Faktory ovlivňující poptávku a nabídku, tržní nerovnováhy, užitek na příkladech sportovní produkce.

7. Organizační zajištění sportu v ČR

EU a zajištění sportu, státní správa v ČR v kontextu sportu, národní sportovní agentura, subvence ze státního rozpočtu.

8. Neziskové organizace ve sportu

Typy neziskových organizací ve sportu, sportovní spolky a jejich založení, financování spolků.

9. Pedagogika sportu

Znaky současného sportu, komercionalizace ve sportu, globalizace ve sportu, sportovní dráha, kariéra, ukončování kariéry, osobnost sportovce, fair-play, sport jako prostředek výchovy, olympismus, doping.

10. Trenérství

Profese trenéra, role trenéra, úkoly trenérské práce, osobnost trenéra, typologie trenérů, vzdělávání trenérů, trenérské licence, práce s jednotlivcem a se skupinou, diagnostika.

11. Komunikace v pedagogickém procesu

Pojem komunikace, rozdělení komunikace, složky komunikace, motivace ke komunikaci, komunikační kontext, komunikační modality, funkce komunikace, komunikační kompetence trenéra, komunikační fauly, zásady správné komunikace ze strany trenéra.

12. Pedagogika volného času

Pojem volný čas, vývoj volného času, úkoly pedagogiky volného času, optimální prožitek, flow, dobrodružství, druhy volnočasových aktivit, aktéři volného času v oblasti sportu, nabídka volnočasových aktivit.

13. Olympijské hry a olympijské hnutí v proměnách času

Všeřecké hry, hry v řecké Olympii (počátek a konec, kult, rituály, pravidla a disciplíny). Vznik novodobých olympijských her a jejich vývoj (poslání, MOV, místo a čas konání, zrození ZOH, problémy, amaterismus a profesionalismus, OH a politika, doping, ženy na OH).

14. Velké tělocvičné systémy 19. a 20. století

Turnerské a sokolské hnutí, švédská léčebná gymnastika a francouzská přirozená metoda (okolnosti vzniku, zakladatelé a protagonisté/protagonistky, společenské souvislosti jejich působení, obsah a cíl cvičení, vývoj organizačních struktur).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK