PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Theory and Didactics of Hiking and Outdoor Sports - course - PSPP421C
Anglický název: Theory and Didactics of Hiking and Outdoor Sports - course
Zajišťuje: Sporty v přírodě (51-600400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2019
Semestr: oba
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 6/0, KZ [DS]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)
Povinný předmět zahrnující teorii, cvičení a didaktické postupy v turistice, sportech a aktivitách v přírodě. Vedle vzdělávacího zaměření, slouží předmět jako model kurzu výchovy v přírodě pro školy i volný čas využívající postupy učení se prožitkem, zkušeností a dobrodružstvím.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)

NEUMAN, J. Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál, 1998.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. Praha, Portál, 2000.

NEUMAN, J., L. VOMÁČKO AND S. VOMÁČKOVÁ Překážkové dráhy, lezecké stěny a výchova prožitkem. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-0.

NEUMAN, J. a kol. Turistika a sporty v přírodě: přehled základních znalostí a dovedností pro výchovu v přírodě. 1.vyd. Praha: Portál, 2000. 197 s.

ŠAFRÁNEK, J. Cyklistika pro děti i jejich rodiče. 1.vyd. Praha: Portál, 2000. 211 s.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (06.02.2019)

Přednášky:

1. Úvod do kurzu - komentář k programu, bezpečnostní předpisy,

organizace výuky, provoz střediska, práce v družstvech, služby, rozvoj dovedností, didaktické postupy, funkce prožitku.

2. Aktivity v přírodě - přehled o celé oblasti, bližší charakteristika turistiky, sportů v přírodě, stručný přehled o důležitých organizacích, které využívají a rozvíjejí aktivity v přírodě s výchovným zaměřením. Výchovné aplikace aktivit v přírodě. Nové směry využívání aktivit v přírodě - výchova v přírodě, dobrodružná výchova, výchova prožitkem a výzvou, příspěvek organizace Outward Bound, Prázdninová škola Lipnice, charakteristika přírodních vícebojů a soutěží všestrannosti.

3. Vedení družstva - rozdělení rolí, spolupráce při programu, společné úkoly družstva při službě - organizace ranních setkání, možný příspěvek k večerním programům, hodnocení programu.

4. Cyklistika a cykloturistika - charakteristika odvětví, vývojové etapy, formy cyklistiky, využití a aplikace,

názvosloví, technologie, technika jízdy jednotlivce a skupiny, vybavení a zásady pro cykloturistické putování.

5. Příprava turistické akce - jednodenní turistická túra s poznávacím cílem, kulturně poznávací činnost, bezpečnost.

6. Technologie kola - seřízení kola, jednoduché opravy, technika jízdy, předpisy, způsoby komunikace.

7. Orientace a orientační běh - význam, práce s mapou a buzolou, orientační hry, didaktické postupy. Dnešní stav OB, zásady stavby tratí, využití orientace ve škole.

8. Jednoduchý orientační závod - přípravné formy, např. O-Ring - praxe a vyhodnocení výsledků.

9. Teorie hry - význam her, dělení her, členění her v přírodě na kurzu, zásady přípravy a vedení her, bezpečnostní pravidla.

10. Hry a kulturní aktivity - příklady využití na akcích - programy do klubovny či k táborovému ohni.

11. Cvičení v přírodě - proměny tohoto názvu, různé podoby cvičení,

různé typy překážek a jejich využití, lanové překážky, parkour, bezpečnostní pravidla pro stavbu a provozování, kvalita materiálu.

12. Ekologická výchova a využití her k vnímání a poznávání přírody - význam a koncepce.

13. Vybavení do přírody.

14. Základní uzly, práce s lanem, informace o jištění, prusíkování.

15. Hodnocení programu kurzu - různé formy zpětné vazby, anketa, dotazníky atp. Příklad pro praxi, výchovná hodnota, návaznost na další učební programy.

Cvičení:

1. Cyklistika a cykloturistika - technika jízdy na kole, jízda zručnosti, jízda ve skupině.

2. Cyklistika a cykloturistika - cykloturistická túra, polodenní a celodenní putování a vedení družstva.

3. Orientace I - mapa-buzola, mapa-terén, orientační hry a cvičení - odhad vzdálenosti, azimut.

4. Orientace II - liniový postup s důsledným vyhodnocením, kontroly uspořádané do hvězdice - příklad cvičení s rozborem postupů, srovnávání časů.

5. Štafetový závod v OB - Ovčí Ring.

6. Orientace III - skorelauf - průpravné cvičení, rozbor výsledků.

7. Mini závod v OB - seznámení s elektronickým systémem.

8. Závod v orientačním běhu - příklad závodu, různá obtížnost kontrol, příklad organizace, zhodnocení výsledků.

9. Hry v přírodě - příklad „malých“ her v přírodě a stopovací hry.

10. Iniciativní hry - rozvoj důvěry, řešení problémů a rozvoj týmové spolupráce.

11. Strategické hry - zapojení celého kurzu.

12. Ekohry - příprava a provedení jednoduchých her.

13. Cvičení v přírodě - příklad výběhu do terénu, soutěže na stanovištích.

14. Nízké lanové překážky, parkour - cvičení na připravených stanovištích.

15. Základy lezení - zásady lezení, překonávání cvičných stěn a bouldering, slaňování.

16. Základy VHT - pohyb po zajištěné cestě, vybavení, bezpečnost.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK