Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Studenti se seznámí s problémy spojené s učením v přírodním prostředí a s učením pomocí prožitků a zkušeností. Je to oblast, která je v zahraničí spojována s termíny: outdoor learning, outdoor education, adventure education, experiential education, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, apod. V Česku je zahrnována pod střešní termíny: výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, někdy i tzv. outdoorová pedagogika. Dále se studenti seznámí s mezinárodními souvislostmi teorie i praxe aktivit v přírodě. Charakteristika zahraničních škol, organizací a hnutí bude konfrontována se situací v ČR.
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Students are introduced to topics connected with outdoor and experiential learning. It is a field named abroad by terms: outdoor learning, outdoor education, adventure education, experiential education, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, etc. In the Czech Republic we use the terms: výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, někdy i tzv. outdoorová pedagogika. Students will learn about international dimensions of outdoor and experiential learning, international organizations and schools will be compared with the situation in the Czech Republic.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (13.10.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s různými teoretickými koncepcemi spojovanými s oblastí výchovy a aktivit v přírodě v ČR a v zahraničí.
Student se seznámís problémy spojené s učením v přírodním prostředí a s učením pomocí prožitků a zkušeností.
Student rozlišuje termíny, jako jeoutdoor learning, outdooreducation, adventureeducation, experientialeducation, experiential learning, Erlebnispädagogik, friluftsliv, výchova a učení v přírodě, zkušenostní učení, zážitková pedagogika, outdoorová pedagogika atd.
Student chápe mezinárodní souvislosti teorie i praxe aktivit v přírodě.
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Aktivní absolvování seminářů. Aktiviní diskuse v hodinách na základě zadané četby.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Beard, C., & Wilson, J. P. (2002). The power of experiential learning. London: Kogan Page.
Becker, P. et al. (2000). Outdoors, Adventure and Experiential Learning. A wreath of European concepts. Marburg: bsj Marburg.
Henderson, B., Vikander, N. (Eds.) (2007). Nature First: Outdoor Life the Friluftsliv Way. Toronto: Natural Heritage Books.
Humberstone, B., Prince, H., Henderson, K. (Eds.). (2016). Routledge International Handbook of Outdoor Studies. Routledge, London and New York: Routledge.
Kolb, D. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Englewood Cliffs, New Persey: Prentice Hall.
Martin, A.J., Turčová, I., Brtník, T., & Neuman, J. (2022). The development of the Czech concept of education in nature: a tribute to Jan Neuman. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, DOI: 10.1080/14729679.2022.2160990
Martin, A., Watson, G., Neuman, J., Turčová, I., Kalkusová, L. (2020). Czech education in nature traditions. History of Education Review, roč. 49, č. 1, s. 31-43. Dostupné z: https://doi.org/10.1108/HER-04-2019-0008
Neuman, J., Turčová, I. & Brtník, T. (2021). Vývoj koncepce výchovy v přírodě v kontextu vývoje mezinárodního a její vymezení v České republice. Pedagogická orientace, 31(2), 29-49.
Nasser, D. (2003). Erlebnispädagogik aus internationaler Perspektive. Lüneburg: Verlag edition Erlebnispädagogik.
Neuman, J., Turčová, I. a kol. (2022). Turistika a sporty v přírodě. 1.vyd. Praha: Falon.
Priest, S., Gass, M. A. (2018). Effective Leadership in Adventure Programming. 3. vyd. Champaign, Il.: Human Kinetics.
Turčová, I., Martin, A. J., Neuman, J. (2005). Diversity in language: Outdoor terminology in the Czech Republic and Britain. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 5(1), 99-116.
Turčová, I. (2007). „Terminologická džungle“ - česká a anglická terminologie oblasti výchovy a aktivit v přírodě. Gymnasion, 8, 23-35.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Kritická esej hodnotící vybraný odborný text vztahující se k výchově a učení v přírodě.
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ivana Turčová, Ph.D. (11.10.2023)
Přednášky: 1. Charakteristika a návaznost (či příbuznost) následujících termínů: Experiential Education, Experiential Learning, Adventure Education, Adventure Learning, Expeditionary Learning, Outdoor Education, Outdoor Learning a jejich českých ekvivalentů. 2. Mezinárodní a evropské organizace a instituce rozvíjející spolupráci v oblasti učení a výchovy v přírodě. 3. Charakteristika rozvoje aplikací aktivit v přírodě a výchovy v přírodě ve Velké Británii, v zemi s nejstarší tradicí. 4. Přístupy, organizace, školy a trendy v severní Americe, výchova v přírodě v Austrálii a na Novém Zélandě. Koncepce učení a výchovy v Project Adventure (USA). 5. Pojetí norského friluftslivu a jeho rozvoj ve skandinávských zemích. 6. Erlebnispädagogik - rozvoj výchovy a učení v přírodě v německy mluvících zemích. 7. Přístupy v ČR – výchova v přírodě, zážitková pedagogiky, outdoorová pedagogika. Programy aktivit v přírodě ve školách a v mimoškolním prostředí.
Semináře: 1. Rozvoj výchovy a učení v přírodě v dalších evropských zemích. Studijní programy aktivit v přírodě na evropských a světových univerzitách. 2. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy. 3. Charakteristika názorů Johna Deweyho ve vztahu k učení a výchově pomocí prožitků a zkušeností (Experiential Education). 4. Kurt Hahn a tzv. „prožitková terapie“ (Erlebnistherapie) - možnost její aplikace v našich podmínkách. Využití aktivit v přírodě v sociálních programech. 5. Další přístupy - challenge education, expeditionary learning. 6. Metody a postupy prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace. 7. Český přínos k teorii a praxi tzv. zážitkové pedagogiky.