PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Teorie zkušenostního učení /AP/ - PSPP248N
Anglický název: Theory of Learning by Experience
Zajišťuje: Sporty v přírodě (51-600400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2018
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (20)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Neuman, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)
Předmět seznamuje studenty se stále moderní teorií zkušenostního učení a s novou teorií výchovy výzvou. Teorie zkušenostního učení tvoří základní kámen umožňující učení a výchovné působení aktivit v přírodě. V České republice můžeme v tomto směru čerpat z učení J.A. Komenského.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Povinná:

JIRÁSEK, I. Prožitek a možné světy. Olomouc: UP FTK, 2001.

NEUMAN, J. Výchova v přírodě. Učební materiál. Praha: FTVS, 2001.

MAREŠ, J. Styly a učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998.

CSIKSZENTMIHALYI, M. O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny, 1996.

Doporučená:

HECKMAIER, B., MICHL, W. Erleben und Lernen. Bwerlin: Luchterhand. 3. vyd. 1998.

BEARD, C., WILSON, J.P. The power of experiential learning. London: Kogan Page, 2002.

WARREN,K. ET ALL. (EDITORS) The theory of experiential education. Dubuque: Kendall/HUnt .1995

SMITH,T.E. ET AL. (EDITORS). The theory and practice of Challenge Education. Dubuque: Kendall/Hunt, 1992. s. 278. ISBN 0-8403-8042-9.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Aktivní podíl na přednáškách a seminářích. Zpracování odborné tématiky formou eseje. Prověření znalostí testem.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Přednášky:

1. Filosofické a historické kořeny výchovy prožitkem a zkušeností.

1. Učení J. A. Komenského ve vztahu k moderní teorii zkušenostního učení a výchovy.

2. Dílo J. Deweye a teorie zahrnutá do Kolbova cyklu. Návaznost dalších teorií.

3. Vznik a poslání Association of Experiential Education (AEE) .

4. Terminologické vztahy zkušenostní výchovy a učení s oblastí výchovy v přírodě.

5. Charakteristika amerického pojetí zkušenostní výchovy.

6. Zkušenostní učení, rozdíly v pojetí.

7. Vazby tzv. prožitkové pedagogiky k teorii zkušenostního učení a zkušenostní výchovy. Vztah prožitku a zkušenosti. Anglický pojem Experiential Education a německý pojem Erlebnispädagogik.

8. Teorie tzv. prožitkové terapie K. Hahna.

9. Nový pojem výchovy výzvou (Challenge Education). Základy a zacílení.

10. Rozbor programů tzv. expedičního učení (Expeditionary Learning) opírajícího se o zkušenostní učení a výchovu.

11. Český přínos k teorii a praxi tzv. prožitkové pedagogiky.

12. Metody prožitkové pedagogiky a jejich praktické aplikace.

Semináře:

1. Rozbor odborné statě či díla vztahujících se ke zkušenostní výchově.

2. Zhodnocení informačních zdrojů o prožitkové pedagogice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK