PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výzkum v oblasti aktivit v přírodě /AP/ - PSPP243N
Anglický název: Research of Outdoor Sports Activities /OA/
Zajišťuje: Sporty v přírodě (51-600400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. Mgr. Jiří Baláš, Ph.D.
Záměnnost : PSPP242N
Je korekvizitou pro: PSPP298N, PSPP302N, PSPP303N, PSPP301N
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)
Studijní předmět je zacílen na osvětlení řady teorií vysvětlujících působení aktivit v přírodě na rozvoj osobnosti člověka. Zároveň podává souhrnný pohled na dosavadní výzkumy a použité metody sledující výchovný vliv aktivit v přírodě na člověka.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Povinná

NEUMAN, J. Edukace v přírodním prostředí (v tisku). Praha: Karolinum, 2005.

TURČOVÁ, I. Terminologické aspekty oblasti ? výchova v přírodě?. (v tisku). Praha, 2006.

Doporučená

AMESBERGER, G. Persönlichkeitsentwicklung durch Outdoor-Aktivitäten? Frankfurt: Alfa, 1992.

PAFFRATH, F.H., SALZMANN, A., SCHOLZ, M. Wissenschaftliche Forschung in der Erlebnispädagogik. Augsburg:Ziel, 1999, s. 172. ISBN 3-934214-O3-7.

NEUMAN, P. Das Wagnis im Sport. Grundlagen und pädagogische Forderungen. Schomdorf: Verlag K. Hofmann.1999. S. 184. ISBN 3-7780-8301-5.

WARREN, K. et all (editors). The theory of experiential education. Dubuque: Kendall/Hunt. 1995. s. 487. ISBN 0-7872-0262-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Aktivní absolvování seminářů. Zpracování seminární práce. Prověření teoretických znalostí formou testu.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Přednášky

1. Terminologické problémy spojené s učením a výchovou prostřednictvím aktivit v přírodě.

2. Úvaha o potřebě teorie. Vztah teorie a praxe v oblasti aktivit v přírodě. Neřešené otázky a vznikající potřeba výzkumných šetření.

3. Teorie vysvětlující působení aktivit v přírodě, členění těchto teorií a jejich stručná charakteristika.

4. Teorie zaměřené na roli prožitků a zkušeností v učení a výchově (Komenský, Deset, Kolb, Gibbons, Hopkins).

5. Teorie sledující vliv přírodního prostředí a divočiny na lidské učení, myšlení i chování (James, Van Gennep, Martin, Wilson, Neill )

6. Teorie sledující psychologickou a sociální podmíněnost výzvových změn (Lewin, Hahn, Bandura, Priest, Neill).

7. Teorie spojované s působením facilitačních technik a reflexe (Bacon, Priest, Gass, Schoel at al.).

8. Vícefaktorové teorie ( Walsh, Gollins, Beard, Wilson).

9. Příklady dalších teoretických přístupů aplikovaných ve školách a organizacích (Neubert, Hahn, Ziegenspeck, Schleske, Niermann, Engel, Becker).

10. Přístupy, které sledují ovlivňování rozvoje osobnosti prostřednictvím aktivit v přírodě (Amesberger).

11. Přehled dosavadních výzkumů sledujících vliv aktivit v přírodě, výchovy v přírodě a dobrodružných programů na osobnost člověka.

12. Charakteristika a kritické posouzení používaných výzkumných metod v oblasti aktivit a výchovy v přírodě.

Semináře

1. Přehled informačních zdrojů a práce s nimi. Hodnocení kvality informací na Internetu.

2. Studium a samostatné posouzení vybrané teoretické statě nebo výzkumného sledování - práce v malých týmech.

3. Aplikace vybrané výzkumné metody - cvičení pro malý výzkumný tým studentů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK