PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchovné aspekty aktivit v přírodě - PSPP240N
Anglický název: Educational Aspects of Outdoor Activities /OA/
Zajišťuje: Sporty v přírodě (51-600400)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PhDr. Jan Neuman, CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)
Předmět seznamuje studenty s poznatky o kvalitách vychovatelů a vůdců v programech aplikujících aktivity v přírodě. Rozebírá způsoby a metody efektivního působení na účastníky programů využívajících aktivit v přírodě.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Povinná

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. 463 s.

ADAIR, J. Jak efektivně vést druhé. Praha: Management Press, 1993.

NEUMAN, J. Výchova v přírodě. Metodický materiál. Praha: FTVS, 2001.

Doporučená

MAREŠ, J. a kol. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova universita, 1996.

PRIEST, S., GASS, M.A. Effective leadership in adventure programming.Champaign : Human Kinetice, 1997. s. 306. ISBN 0-87322-637-2.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Zpracování seminární práce. Hodnocení kvality vedení reflexe.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Dana Finková, Ph.D. (30.05.2008)

Přednášky:

1. Typologie programů aplikujících aktivity v přírodě a požadavky na vedoucí a vychovatele.

2. Teorie různých oblastí dovedností pro vedoucí i vychovatele ( např. hard,soft, meta- skills).

3. Analýza pohybových dovedností a výkonnosti, znalosti z bezpečnosti a ochrany přírody.

4. Analýza didaktických dovedností a modelů vyučovacích stylů.

5. Dovednosti a znalosti metod a technik podporujících dosahování lepších výsledků v učení a výchově prostřednictvím aktivit v přírodě (motivace, facilitace, reflexe).

6. Způsoby efektivní komunikace.

7. Využití různých vůdcovských stylů při aplikacích aktivit v přírodě. Vztah k dynamice skupiny a různým etapám vývoje skupiny či týmu.

8. Etické problémy práce vedoucího a vychovatele v oblasti aktivit v přírodě.

Semináře:

1. Aplikace jednotlivých stylů vedení skupiny při hrách a cvičeních.

2. Experimentování s různými způsoby motivace a usnadňování učení (různé metody facilitace) při hrách.

3. Vedení reflexe při hodnocení problémově orientované hry.

4. Zpracování profilů vychovatelů či vůdců pro vybrané programy aktivit v přírodě v ČR (týmová spolupráce).

5. Případová studie.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK