PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní specializace IV – Trenérství, basketbal - PSPH722K
Anglický název: Sport Specialization IV - Coaching, Basketball
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:8/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Záměnnost : PSPH698K, PSPH722
Je neslučitelnost pro: PSPH722
Je záměnnost pro: PSPH722
Ve slož. záměnnosti pro: PSPH698K
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (19.06.2019)
Didaktika basketbalu v podmínkách sportovního tréninku (s přihlédnutím k realizaci u dětí a mládeže). Požadavky na rozvoj herní výkonnosti v aspektech současného pojetí herního výkonu světové elitní úrovně. Didaktické tendence a současné přístupy k tvorbě učebních podmínek.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (19.06.2019)

DOBRÝ, L., VELENSKÝ, E. Košíková. Teorie a didaktika. Praha : SPN, 1987.

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988.

DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. Praha : SPN 1988.

DOBRÝ, L. a kol. Integrovaná praxe ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, 2/2011. s. 7-17. ISSN 1210-7689.

JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2012.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005.

VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Karolinum, 2008.

VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Děti a basketbal? Nechme je hrát! Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 78, č. 3/2012, s. 29-35.

VELENSKÝ, M. Jak na základy obrany v basketbale dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 79, č. 3/2013, s. 26-30 (I. část), ročník 79, č. 4/2013, s. 28-33 (II. část)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (19.06.2019)

1. Rekapitulace základních pojmů v didaktice sportovních her. Objekty a subjekty řízení v didaktickém procesu ve sportovních hrách. Záměry a cíle didaktiky sportovních her s přihlédnutím k oblastem realizace (školní TV x sportovní trénink). Herní dovednosti.

2. Rekapitulace determinant individuálního a týmového herního výkonu.

3. Tvorba didaktického systému učiva zejména u dětí a mládeže. Charakteristika současného elitního basketbalu a důsledky pro pojetí tréninkového procesu dětí a mládeže. Interpretace pojmu „učivo“ s přihlédnutím k použití v tréninkovém procesu ve sportovních hrách.

4. Součásti tréninkového procesu a jejich aplikace v integrované praxi. Kondiční trénink. Teoretické přístupy k řešení otázek rozvoje herní výkonnosti ve sportovním tréninku.

5. K pojetí integrované praxe, aplikace metodicko-organizačních forem. Přístupy k problematice basketbalu dětí a mládeže. Možnosti a význam modifikací pravidel basketbalu. Interpretace pojmu „hra“ ve prospěch rozvoje herní výkonnosti u dětí a mládeže.

6. K možnostem uplatnění didaktických metod. Metoda věcné a časové strukturace herních činností v didaktice basketbalu.

7. K možnostem uplatnění didaktických metod. Metoda koncentrace a distribuce herních činností v didaktice basketbalu.

8. K možnostem uplatnění didaktických metod. Metoda manipulace se zatížením v bio-energetickém smyslu v didaktice basketbalu.

9. Didaktické styly. Význam a možnosti aplikace. Motivace hráčů a hráček k učení.

10. Diagnostika, diagnostikování ve sportovních hrách. Klasifikace, techniky, význam. K problematice testování ve sportovních hrách.

11. Přístupy k hodnocení herního výkonu. Kvantitativní analýzy herního výkonu.

12. Přístupy k hodnocení herního výkonu. Kvalitativní a kombinované analýzy herního výkonu.

13. Seminář k námětům bakalářských prací. Osnova a zpracování bakalářských prací.

14. Závěrečná lekce, shrnutí, udílení zápočtů.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK