PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní specializace 4 - basketbal - PSPH700
Anglický název: Sport specialization 4 - basketball
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: nutno dodat lékařské potvrzení
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jan Hrabík
PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D.
Neslučitelnost : PSPH700K
Záměnnost : PSPH700K
Je záměnnost pro: PSPH700K
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (07.01.2019)
Rekapitulace stěžejních pojmů v teorii a didaktice basketbalu. Diagnostikování, analýza herního výkonu, hodnocení výkonu v tréninkovém procesu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Kateřina Jurková, Ph.D. (29.09.2023)

Student dokáže vysvětlit problematiku plánování, evidence a kontroly trénovanosti hráčů a hráček basketbalu v dlouhodobém tréninkovém procesu.

Student je schopen vymezit specifika tréninkového procesu mládeže a dospělých v odlišných věkových kategoriích týkající se pravidel hry, obsahové náplně tréninku a vývojových zákonitostí.

Student umí diagnostikovat (hodnotit) výkon v tréninkovém procesu i v utkání.

Student zná toerii a základy didaktiky obranných herních systémů. Student umí schématické znázornění herních situací a umí obranné herní systémy na základě těchto schémat vysvětlit. Student zná pojetí obranných herních systémů v současném elitním basketbalu.

Student umí prakticky interpretovat určité obranné herní systémy. Tyto herní systémy umí také aplikovat při utkání. Student zároveň umí vysvětlit nácvik těchto herních systémů, a to s přihlédnutím ke všem hráčským postům. Student umí vytvářet učební podmínky pro jejich nácvik a následný trénink. Student také umí kontrolovat jejich správnost a případně vhodně opravit chyby.

Student je schopný navrhnout, případně vymyslet takový obranný herní systém, který odpovídá nejlepším možným způsobům řešení proti konkrétnímu soupeři nebo proti konkrétnímu útočnému hernímu systému.

Student umí vést skupinu a připravit trénink pro nácvik obraných herních systémů.

Student je schopný zorganizovat a vést tréninkovou jednotku na basketbalové téma pro odlišné věkové kategorie.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (07.01.2019)

DOBRÝ, L., VELENSKÝ, E. Košíková. Teorie a didaktika. Praha : SPN, 1987.

DOBRÝ, L., SEMIGINOVSKÝ, B. Sportovní hry. Výkon a trénink. Praha : Olympia, 1988.

DOBRÝ, L. Didaktika sportovních her. Praha : SPN 1988.

DOBRÝ, L. a kol. Integrovaná praxe ve sportovních hrách. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 77, 2/2011. s. 7-17. ISSN 1210-7689.

JANSA, P. a kol. Pedagogika sportu. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2012.

PSOTTA, R., VELENSKÝ, M. a kol. Základy didaktiky sportovních her. Praha : Nakladatelství Karolinum, 2009.

VELENSKÝ, M., KARGER, J. Basketbal. Praha : Grada publishing, 2000.

VELENSKÝ, M. a kol. Průpravné hry. Praha : Karolinum, 2005.

VELENSKÝ, M. Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha : Karolinum, 2008.

VELENSKÝ, M., KAPRÁLEK, T. Děti a basketbal? Nechme je hrát! Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 78, č. 3/2012, s. 29-35.

VELENSKÝ, M. Jak na základy obrany v basketbale dětí. Tělesná výchova a sport mládeže, ročník 79, č. 3/2013, s. 26-30 (I. část), ročník 79, č. 4/2013, s. 28-33 (II. část),

VELENSKÝ, M. Náměty pro vyučování a učení sportovním hrám ve školní tělesné výchově. Česká kinantropologie, ročník 19/2015, 4/15, s. 77-84.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (07.01.2019)

1. - 2. Rekapitulace základních pojmů v teorii a didaktice basketbalu.

3. - 4. Rekapitulace obsahu teorie a didaktiky herních činností jednotlivce.

5. - 6. Rekapitulace obsahu teorie a didaktiky herních kombinací.

7. - 8. Rekapitulace obsahu teorie a didaktiky herních systémů.

9. Diagnostikování (hodnocení) výkonu v tréninkovém procesu a v utkání.

10. - 11. K možnostem analýz herního výkonu.

12. K problematice testování.

13. - 27. Didaktické výstupy studentů v námětech teorie a didaktiky herních činností jednotlivce, herních kombinací a herních systémů. Hodnocení didaktických výstupů.

28. Závěrečná lekce, shrnutí a diskuse k probrané tématice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK