PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní vědy v reflexi hodnoceni herního výkonu ve sportovních hrách - PSPH416N
Anglický název: Sports sciences in reflection of game performance evaluation in sports games
Zajišťuje: Laboratoř sportovní motoriky (51-300900)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 20 / 20 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Malý, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Tomáš Malý, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)
Předmět by měl poskytnout studentům nejnovější teoretické poznatky z oblasti identifikace a determinace herního výkonu ve sportovních hrách v reflexi využití aplikovaných sportovních věd. Student by se měl seznámit s aplikovanými postupy a získat nové kompetence s cílem evaluace „výkonu“ ve sportovních hrách a to v několika samostatných oblastech.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Malý, Ph.D. (01.12.2023)

Cílem předmětu je získat poznatky a odborné kompetence se současným vědeckým přístupem (evidence based) ke struktuře a dekódování determinantů sportovního výkonu ve sportovních hrách.

Výstupy z učení:

Studenti budou schopni na základě  vědecké rešerše vypracovat strukturu sportovního výkonu vybrané sportovní hry (holistický přístup).

Student dokáže systematicky identifikovat a zpracovat indikace individuálního herního výkonu ve sportovních hrách.

Student dokáže systematicky identifikovat a zpracovat indikace týmového herního výkonu ve sportovních hrách.

Student je schopen definovat vnější a vnitřní zatížení v pohybové aktivitě a je schopen aplikovat dané determinanty pro správné zatížení v rámci tréninkových cyklů (periodizace).

Student dokáže využít znalosti z determinantů individuálního výkonu pro optimalizaci a individualizaci sportove s cílem zvášení sportovní výkonnosti. 

Student umí připravit a používat koncept monitorování zatížení sportovce v kontextu akutního a chronického zatížení ve sportovních hrách.

Student umí připravit a implementovat systémový nástroj pro zjišťování připravenosti hráčů a subjektivního vnímání zátěže v tréninkové jednotce.

Student bude schopen určit správný diagnostický nástroj/postup pro zjištění zdatnosti sportovce.

Student dokáže zrealizovat hodnocení herního výkonu pomocí vybraných a systemticky daných indikátorů.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)

Albert, J., Glickman, M.E., Swartz T.B. (2017). Koning, R.H. Handbook of statistical methods and analyses in sports. Boca Raton, FL: Taylor and Francis, 496 s.

Bampouras, M.T., Cronin, C., Miller, P. (2017). Performance analytic processes in elite sport practice: An explanatory investigation of the perspective of a sport scientist, coach and athlete. International Jouranl of Performance Analyisi in Sport. 12 (2), 468-483.

Driskell, T., Salas, E. (2014). Training teams to high performance: Efficacy and implications for practice. Positive Human Functioning from a multidimensional perspective, 3, 33-57.

Durst, B., Reilly, T. (2010). Williams, A.M. International Research in Science and Soccer. New York, Routledge.

Favero, T., Drust, B. (2016). Dawson, B. International Research in Science and Soccer II. New York, Routledge.

Gambel, P. (2013). Strength and conditioning for team sports: Sport-specific physical preparation for high performance. New York, Routledge, 304 s.

Hank, M., Maly, T., Zahalka, F., Dragijsky, M., & Bujnovsky, D. (2016). Evaluation of the horizontal movement distance of elite female beach volleyball players during an official match. International Journal of Performance Analysis in Sport, 16(3), 1087-1101.

Jeffreys, I., Moody, J. (2016). Strength and conditioning for sports performance. New York, Routledge, 724 s.

Nevill, A., Atkinson, G., & Hughes, M. (2008). Twenty-five years of sport performance research in the Journal of Sports Sciences. [Review]. Journal of Sports Sciences, 26(4), 413-426.

Lehnert, M., Psotta, R., Janura, M., Zemková, E., Malý, T., Hamar, D., . . . Šebek, L. (2012).

Anaerobic performance: Assessment and training. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Mack, A. (2019) Statistical sports model in excel. Amazon digital services LLC., 176 s.

Maly, T., Sugimoto, D., Izovska, J., Zahalka, F., & Mala, L. (2018). Effect of Muscular Strength,

Asymmetries and Fatigue on Kicking Performance in Soccer Players. International Journal of Sports Medicine, 39(4), 297-303.

Martin, L. (2016) Sports performance measurement and analytics. The science of assessing performance, predicting future outcomes, interpreting statistical models, and evaluation the market value of athletes. New Jersey, Pearson FT Pres. 320 s.

Miller, T. (2016). Sports analystics and data science. Winning the game with methods and models. Old Tappan, New Jersey, Pearson Education, Inc., 365 s

Wright, C., Atkins, S., Jones, B., & Todd, J. (2013). The role of performance analysts within the coaching process: Performance Analysts Survey 'The role of performance analysts in elite football club settings.'. [Article]. International Journal of Performance Analysis in Sport, 13(1), 240-261.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)

Písemná, praktická

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)

1. Operativní hodnocení herního výkonu (individuálního (IHV), týmového (THV)). Identifikace a operacionalizace indikátorů IHV a THV (klíčové indikátory v kolektivních sportovních hrách).

2. Dlouhodobé hodnocení herního výkonu ve sportovních hrách (analýza mikrocyklu mezocyklů, makrocyklů, sezóny). Analýza časových trendů. Variabilita herního výkonu (THV, IHV).

3. Analýza zápasu (externí a interní zatížení hráče, notačního analýza činnosti hráče, charakteristika defenzivních a ofenzivních indikátorů, technicko - taktické indikátory herního výkonu, "tok hry - game-flow".

4. Možnosti regulace tréninkového zatížení s cílem optimalizace herního výkon ve sportovních hrách.

5. Deskripce a definice externích a interních indikátorů zatížení hráče ve sportovních hrách s cílem optimalizace herního výkonu

6. Metody identifikace a hodnocení IHV a THV (přímé vs. nepřímé, validita vs. reliabilita, ekonomická náročnost, časová náročnost, lidský kapitál).

7. Analytická činnost s indikátory herního výkonu. Aplikované postupy sportovních věd s cílem extrakce silných stránek, slabých stránek, příležitostí a nástrah při hodnocení herního výkonu (IHV, THV).

8. Rozbor světových trendů a postupů při hodnocení herního výkonu (využití dlouhodobých statistik, databází, ekonomicky náročných systémů (Pro zone®), LPM, Chyron ,Omega, softwarové systémy)

9. Hodnocení herního výkonu u dětí a mládeže (osobitosti, zákonitosti, dospívání, specifikace herních pozic, hodnocení

připravenosti a stresové odolnosti hráče na tréninkové a zápasové zatížení).

Vstupní požadavky
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (01.11.2019)

Student by před nástupem měl ovládat základní terminologické znalosti z oblasti sportovního tréninku a sportovního výkonu. Student má zvládnuté pojmy herního výkonu (individuální herní výkon, týmový herní výkon). Má zvládnuté základní kompetence z oblasti digitálních kompetencí, analytických schopností, vyhledávání vědeckých studií (databázi) a základy aplikovaných sportovních věd ve sportovním tréninku.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK