|
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (06.10.2023)
|
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (13.11.2023)
Cíl předmětu: Studenti by po absolvování předmětu měli rozumět významu a postavení didkatiky ve školní tělesné výchově, resp. tělesné výchově v současné společnosti. Dále by měli znát základní didaktické zásady a umět je aplikovat ve výuce. Studenti by měli být schopni vybrat ze svého osobního kompetenčního portfolia adekvátní metody a postupy pro různé edukační situace. Studenti by dále měli dokázat volit adekvátní didaktické postupy s ohledem na ontogenetické stadium dané skupiny žáků. V neposlední řadě je cílem předmětu ozřejmit studentům důležitost celoživotního a neustávajícího procesu edukace nejen prostřednictví sportu a pohybových aktivit. Důležítým cílem je studentům přiblížit fakt, že se jedná především o výchovu nikoliv o výkonnstní činnost, dále diskuze na nová témata, která rezonují společností a velmi silně ovlivňují společnost a výrazně zasahuje do edukačních procesů. Konkrétní očekávané výstupy: - student chápe význam didaktiky jako i podoboru didaktiky školní tělesné výchovy pro současnou i budoucí společnost - student rozumí procesu socializace a jeho vlivu na mladého člověka, umí odlišit jednotlivá stadia procesu socializace - student se orientuje v didaktické terminologii a aktivně ji užívá - student identifikuje problémy, které mohou nastat ve výukovém procesu - student se kriticky vyjadřuje k aktuálním společenským otázkám z hlediska didaktiky školní tělesné výchovy - student je schopen uplatňovat hlavní didaktické zásady - student v rámci edukačního procesu vhodně komunikuje s žáky, rodiči a všemi, kteří se zúčastní vzdělávacího procesu - student dovede kriticky zhodnotit význam zvolené pohybové aktivity - student dovede kriticky zhodnotit význam prožitku v edukačním procesu - student dovede připravit výukový proces realizovaný v dlouhodobém procesu s použitím didaktických zásad |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (09.11.2023)
zápočet: výstupo vlastní činnosti (prezentace interaktivní formou) zkouška: test obsahující 30 otázek |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Vladimír Hojka, Ph.D. (11.10.2022)
Základní: FIALOVÁ, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1854-8. FIALOVÁ, L. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2885-1. RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 2008. 12, 1, s. 11-28. Doporučená: KYRIACOU, Ch. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-022-7. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Vyd. 1. Přeložil Štěpán KOVAŘÍK. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. Učební dokumenty MŠMT ČR v současnosti platné. Časopis: Česká kinantropologie: časopis Vědecké společnosti kinantropologie. Praha: Vědecká společnost kinantropologie, 1997. ISSN 1211-9261. Studijní opory: Odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams - Didaktika školní TV: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ad0567206e0aa47cfab6e4cbac1db1173%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=7ba243f7-1d91-41a2-845c-3300366ff7ca&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 Kód předmětu na přihlášení: t6v4g2i |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (06.10.2023)
Přednášky: 1. Podmínky pro školní TV (materiální, personální, právní), základní školské dokumenty a předpisy 2. Plánování v tělesné výchově (rámcové a školní vzdělávací programy, tematický plán, příprava na vyučování). 3. Diagnostická práce učitele (hodnocení, klasifikace, testování). 4. Standardy pro tělesnou výchovu, curriculum, srovnání našich a zahraničních učebních osnov. 5. Efektivita vyučovací jednotky (struktura hodiny, fyzické, psychické zatížení, metody zjišťování efektivity). 6. Metodické portály pro učitele TV, řízení vyučovacího procesu TV (problémové vyučování, dobrodružná TV). 7. Výchova ke zdraví, interkulturní výchova v hodinách TV Semináře: 1. Digitální výchova 2. Výchova ke zdraví - výživa 3. Vliv sociálních médií na sebevnímání 4. Wellbeing 5. Inkluze v TV (problémový žák a začlenění) 6. Autorita učitele 7. Vychova ke zdraví - sebepojetí 8. Administrativní zátěž učitele 9. Digitální kompetence 10. Bezpečnost |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Jasanská (06.10.2023)
Studijní opory: Didaktika školní TV
Kurz je určen pro studenty předmětu. |