PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Trénink dětí a mládeže - PPPD213K
Anglický název: Children and Youth Sports Training
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: 24 / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Mgr. Zuzana Dragounová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Zuzana Dragounová, Ph.D.
Záměnnost : PPPD213
Je neslučitelnost pro: PPPD213
Je záměnnost pro: PPPD213
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.

Výstupy z učení

 Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.

Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.

Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.

Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.

Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.

Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.

Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.

Student  zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

DOVALIL, J. AND B. CHOUTKOVÁ Abeceda tréninku chlapců a děvčat. Edtion ed.: Olympia, 1988.

DOVALIL, J. Věkové zvláštnosti dětí a mládeže a sportovní trénink. Edtion ed.: Karolinum, 1992. ISBN 8070665688.

JUŘINOVÁ I., STEJSKAL, F. Pohybové schopnosti a jejich rozvoj ve školní TV. Edtion ed. Praha: SPN, 1987.

PERIČ, T. Hry ve sportovní přípravě dětí. Edtion ed. Praha: Grada, 2004. 98 p. ISBN 80-247-0908-2.

PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. Edtion ed. Praha: Grada 2012. ISBN 978-80-247-4218-2.

ŠTILEC, M. Sportovní příprava dětí a mládeže: pro posl. fak. tělesné výchovy a sportu. Edtion ed.: SPN, 1989.

ISBN 8070660260.

VALIK, B.: Trenérům mladých atletů. Praha: Olympia, 1975

BAR-OR, O. The child and adolescent athlete. Edtion ed.: Blackwell Science Carlton Viktoria, 1996. ISBN 0865429049.

BOMPA, T. O. Total training for young champions. Edtion ed.: Human Kinetics, 2000. ISBN 073600212X.

DRABIK, J. Children and sports training. Island Point, VT: Stadion Publishing Company, 1996.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

Obsah výuky:

1. Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.

2. Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk,

3. Senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí.

4. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji, všestrannost, etapa sportovní předpřípravy, základního tréninku a specializovaného tréninku.

5. Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink

6. Složky sportovního tréninku. Význam jednotlivých složek, Kondiční příprava - metody, formy a prostředky rozvoje pohybových schopností a dovedností. Vliv dlouhodobé přípravy na jednotlivé pohybové schopnosti.

7. Stimulace rychlostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

8. Stimulace vytrvalostních schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

9. Stimulace silových schopností - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

10. Stimulace koordinačních schopností a pohyblivosti - cíle, specifika, metody, prostředky, formy, diagnostika

11. Specifika technické, taktické a psychologické přípravy ve sportovní přípravě dětí

12. Legislativní, organizační a odborné zajištění sportovní výchovy talentované mládeže. Tréninkové programy ve sportovní přípravě talentované mládeže - filozofické a pedagogické teorie trén. programu, východiska, charakteristiky, formy existence, dokumenty, obsahová struktura.

13. Trenér ve sportovní přípravě dětí - komunikace, řídící styly. Doplňkové aspekty sportovní přípravy dětí - práce s rodiči, škola, klub.

14. Výběr sportovních talentů - základní východiska, výběr jako systém, výběr jako proces, fáze výběru

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (04.10.2021)

Dovoluji si Vám zaslat odkaz na nově vytvořený tým v MS Teams – Sportovní trénink dětí a mládeže

Odkaz na tento tým na stránkách MS Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a10eda070201e4731aee88643ac2963b3%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc693b63-217d-4a5c-a8c3-108ce09f1c74&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

V případě, že by se Vám tento tým neobjevoval, na úvodní stránce programu MS Teams zadejte připojit se k týmu pomocí kódu

Kód týmu Sportovní trénink dětí a mládeže

wgwmp8t

V záložce Soubory naleznete další materiály, podklady pro přednášky a videa s komentovanými přednáškami

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK