PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika sportu - PPPD212K
Anglický název: Didactics of Sport
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Vyučující: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Záměnnost : PPPD212, PPPD234K
Je neslučitelnost pro: PPPD212
Je záměnnost pro: PPPD212
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. Vymezuje a systematizuje roli aplikované didaktiky v oblasti sportovní přípravy. Proces utváření vědomostí a kompetencí u studentů trenérství je zaměřen na porozumění a tvorbu vhodných metodicko-organizačních forem při vedení sportovního tréninku a doplňkových sportovních aktivitách. Předkládá studentům přehled o nárocích na práci trenéra, aktivitách sportovce v projektech, organizačních formách, diferenciaci při sportovním přípravě, pohybové aktivitě dětí a mládeže.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

Studenti trenérství získávají kompetence k porozumění a diagnostice konkrétní pedagogické situace, k tvorbě vhodných metodicko-organizačních forem při vedení sportovního tréninku a doplňkových sportovních aktivit a diferenciaci při sportovní přípravě dětí a mládeže.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (05.02.2019)

DOBRÝ, Lubomír. Didaktika sportovních her. Praha: SPN, 1988.

DOVALIL, Josef a kolektiv. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005. ISBN 80-7033-928-4.

DOWELL, Linus. Didactic strategies in physical education. Boston: American Press, 1980. ISBN 978-0-89641-047-3.

GRIFFIN, Linda a BUTLER, Joy. Teaching games for understanding: theory, research, and practice. Champaign, IL: Human Kinetics, 2005. ISBN 0-7360-4594-5.

JANSA, Petr a kolektiv. Pedagogika sportu. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2026-8.

MARTENS, Reiner. Úspěšný trenér. 3rd ed. Praha: Grada, 2004. ISBN 8024710110.

MARTENS, Reiner. Successful Coaching. 4th ed. Champaign, IL: Human Kinetics, 2012. ISBN 9781450400510.

MORAVEC, Roman. Teória a didaktika výkonnostného a vrcholového športu. 1. vyd. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského v Bratislave, 2007. ISBN 978-80-890-7531-7.

PERIČ, Tomáš. Sportovní příprava dětí. Praha: Grada, 2004. ISBN 978-80-247-4218-2.

PERIČ, Tomáš a DOVALIL, Josef. Sportovní trénink. Praha: Grada. 2010. ISBN 978-80-247-2118-7.

RYCHTECKÝ, Antonín a FIALOVÁ, Ludmila. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-659-7.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (14.09.2020)

Podmínky zakončení předmětu:

požadavky na zápočet - seminární práce/ test

požadavky na zkoušku - (zápočet je prerekvizitou) písemné /ústní zkoušení

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (14.09.2020)

1. Didaktika a didaktika sportu. Ukotvení v systému věd. (teoretická východiska, zákl. pojmy).

2. Pojetí didaktiky sportovní přípravy, metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.

Informační zdroje v oblasti didaktiky sportovního tréninku a práce s nimi.

3. Sportovní výchova; motorické učení a osvojování pohybových dovedností.

4. - 5. Sportovec jako subjekt a objekt ve sportovní přípravě (styly učení, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací, principy diferenciace ve vytváření didaktických projektů a situací)

6. Trenér: vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost trenéra a jejich rozvoj. Rozvoj interpersonální percepce. Sociální percepce v efektivní interakci: trenér - sportovec. Interpretace chování a jednání sportovců v psychosociálním a didaktickém kontextu.

7. Didaktické zásady, metody, formy metodicko-organizační (průpravná cvičení, herní cvičení, průpravné hry)

8. Didaktické formy sociálně-interakční a formy organizační, postupy.

9. Specifika tréninku dětí a mládeže z didaktického hlediska. Spektrum didaktických stylů.

10. Diagnostické techniky a prostředky. Postupy při tvorbě didaktického systému učiva a metodicko- organizačních forem ve sportovním tréninku. Reflexe a evaluace práce trenéra

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (11.10.2021)

K předmětu je k dispozici scriptum v tištěné verzi i přístupné online: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-499.html

Je zřízen LMS - moodle název Didaktika sportu (studenti obdrží heslo pro přihlášení na počátku semestru od vyučující)

https://dl3.cuni.cz/course/view.php?id=119 - slouží i jako studijní opora.

Přímý odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab3f05ea6e23945aa934c679d293bc9e9%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=ddb71a8a-d76f-4aa8-a942-8abe83cf1a5b&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

V případě distanční výuky budou přednášky probíhat přes Microsoft Teams- název týmu: Didaktika sportu KS (kód bg2pzfi)

  • přímý odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a04a4ef9d13214c99ae4e321fbf88d81c%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=af7c0a1e-dc59-46c6-b843-483b98d468b7&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK