PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Olympijská výchova - PPPD194K
Anglický název: Olympic education
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:4/0, KZ [HS]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Záměnnost : PPPD194
Je neslučitelnost pro: PPPD194
Je záměnnost pro: PPPD194
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (28.01.2019)
Předmět Olympijská výchova podporuje identifikaci a šíření olympijských poznatků, myšlenek a hodnot olympismu do vědomí, chování a jednání lidí. Studenti získají hlubší orientaci v oblasti historie a organizace olympijského hnutí a budou moci aktivně a fundovaně diskutovat o minulých i současných problémech v oblasti olympijského sportu i sportu obecně. Budou vedeni k tomu, aby v souladu s humanistickými idejemi a hodnotami olympismu motivovali své budoucí svěřence k aktivní účasti ve sportu a seberealizaci v pohybové aktivitě. Budou seznámeni s projekty a koncepty olympijské výchovy, ale i vedeni k vytváření vlastních konceptů a metodických materiálů využitelných ve školní i sportovní praxi. Olympijská výchova u dětí a mládeže je vnímána a koncipována mezipředmětově, napříč kompetencemi k dosažení osobního rozvoje, pro který je sport a pohybová aktivita prostředkem.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (25.03.2024)

Cílem předmětu je především rozvoj afektivní složky studenovy osobnosti proto, aby souladu s humanistickými idejemi a hodnotami olympismu motivoval své budoucí svěřence k aktivní účasti ve sportu a seberealizaci v pohybové aktivitě. Seznámení s projekty a koncepty olympijské výchovy, má studenty vést k vytváření vlastních konceptů a metodických materiálů využitelných ve školní i sportovní praxi.

Studenti mají možnost prokázat získané kompetence (výstupy učení) dvojím způsobem:

1) Vědomostním testem z olympijské výchovy

Otázky jsou formulovány tak, aby student prokázal jak porozuměl, pochopil v souvislostech (popiš, vysvětli), dokáže analyzovat a aplikovat (analyzuj příčiny a následky, diskutuj využití v prostředí ...) je schopen zaujmout stanovisko, hodnotit (zhodnoť, obhaj).

OKRUHY K TESTU z OLYMPIJSKÉ VÝCHOVY 2024

  • vznik novodobých olympijských her (starořecké ideály ekecheria, kalokagathia apod.; podmínky a důvody vzniku novodobých OH; pozitivismus a romantismus v pohledu na současnost OH)
  • významné osobnosti olympijského hnutí a přelomové OH (Pierre de Coubertin, Jiří Guth Jarkovský, Juan Antonio Samaranch, Thomas Bach)
  • základní olympijské hodnoty a témata olympijské výchovy (Výjimečnost, respekt, přátelství; Radost z úsilí, fair play, respekt k druhým, snaha vyniknout, rovnováha těla, vůle a mysli; vztah k osobnostní a sociální výchově: kontroverzní témata)
  • struktura a organizace olympijského hnutí (MOV, členové MOV, národní olympijské výbory, ČOV, pořádání OH, paralympijské hry, olympijské hry mládeže)
  • vzdělávací aktivity českého olympijského výboru (ČOA, olympijské festivaly, OVEP, Sazka olympijský víceboj, Evropský týden sportu)
  • olympijské hry jako slavnost (ceremoniály, heslo, symboly, hymna, vlajka, oheň, slib ... výchovný prostředek?)


2) Didaktický materiál s olympijskou tematikou s metodikou

Student navrhne a vytvoří originální didaktický materiál s olympijskou tematikou (pro skupiny různého zaměření, věku, specifik, pro různá prostředí a příležitosti) včetně zpracované metodiky.

Student prezentuje vytvořený didaktický materiál spolužákům, odůvodní a obhájí jeho využití. U kreativního díla se hodnotí zpracování (technické, či grafické, propracování detailů apod.), originalita nápadu a provedení, soulad sledovaného výchovně-vzdělávacího cíle s idejemi olympismu, a především kvalitní metodika.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.08.2023)

Předpokládá se 80% účast na přednáškách. Ukončení předmětu je formou klasifikovaného zápočtu.

Studenti si volí způsob zakončení předmětu buď formou vědomostního testu (1) či formou kreativní práce (2).

1) Vědomostní test z olympijské výchovy

Průběh testu: písemnou formou, bez časového omezení (předpokládaná doba je 20 - 30min.); student obdrží otázky z nejméně dvou předem definovaných okruhů:

Otázky jsou formulovány tak, aby student prokázal jak porozuměl, pochopil v souvislostech (popiš, vysvětli), dokáže analyzovat a aplikovat (analyzuj příčiny a následky, diskutuj využití v prostředí ...) je schopen zaujmout stanovisko, hodnotit (zhodnoť, obhaj).

Klasifikace: Hodnotí se míra znalostí, orientace v problematice, hloubka osobního vhledu a nalézání vzájemných souvislostí.

2) Didaktický materiál s olympijskou tematikou s metodikou

Student navrhne a vytvoří originální didaktický materiál s olympijskou tematikou (pro skupiny různého zaměření, věku, specifik, pro různá prostředí a příležitosti) včetně zpracované metodiky.

Doporučuje se zpracovávat a konzultovat s vyučující v již průběhu semestru (kurzu).

Ukončení: v závěru kurzu prezentace vytvořeného materiálu spolužákům, odevzdání fyzické (elektronické) dle povahy materiálu; (včetně vložení materiálu do databáze).

Klasifikace: Hodnotí zpracování (technické, či grafické, propracování detailů apod.), originalita nápadu a provedení, soulad sledovaného výchovně-vzdělávacího cíle s idejemi olympismu, a především kvalita metodiky.

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

DOVALIL, J. a kol. Olympismus. Praha: Olympia, 2004. ISBN 80-7033-871-7

GREXA, J. a kol. Olympijská výchova: metodická príručka SOV. Bratislava: Slovenský olympijský výbor, 2006. ISBN 80-969522-0-X.

NAUL, R., BINDER, D., RYCHTECKY, A., CULPAN, I. Olympic education. London/New York: Routledge, 2017. ISBN 978-0-415-67854-4.

RYCHTECKÝ, A. Olympic education as an integral part of the educational programs at Czech schools. AUC-Kinanthropologica, 2007, 43(1), 69 - 83. ISSN 1212-1428.

RYCHTECKÝ, A. Výchova ve školní tělesné výchově, olympijská výchova. In: Sborník Pedagogické kinantropologie. Ostrava: Pedagogická fakulta. 2001. s 3-9. ISBN: 80-7042-179-7.

Sylabus -
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (21.10.2022)

Témata přednášek:

Olympismus - Olympijské hry - Olympijská pedagogika

Olympijské ideály: Kalokagathie, duch fair play, ideál Ekecherie

Historické reflexe olympismu

Osobnosti olympismu (Pierre de Coubertin, Jiří Stanislav Guth-Jarkovský)

Organizace olympijského hnutí. (MOV, ČOV, ANOK, MOA)

Olympijské symboly a ceremoniály

Olympijská výchova - Evropská charta sportu - Kodex sportovní etiky, Olympijská charta

Olympijská výchova - integrální součást vzdělávacích programů na českých ZŠ a SŠ?

Olympijské principy a hodnoty: terminální - instrumentální, žádoucí - reálné, interiorizace hodnot postojů a přesvědčení

Sport, olympismus, nacionalismus a vlastenectví

Projekty a koncepty odrážející vliv ekonomiky a politiky v olympijském sportu, směřující k potlačení dopingu ve sportu a ukazující sociální přesahy a dopady sportu

Olympijská výchova v mezinárodním kontextu (projekty a aplikace); pedagogické koncepty v olympijské výchově v přípravě učitelů a trenérů v České republice (pedagogické a didaktické aplikace)

Aktivity ČOV a ČOA v oblasti vzdělávání a výchovy a jejich využití v praxi na základní a střední škole či u sportovních týmů mládeže. Hodnocení olympijské výchovy; výzkum v olympijské výchově.

Olympijské parky, dobrovolnictví

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (25.03.2024)

Olympijská výchova

MS TEAMS odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a6LmR4p9rLQn383KVNdkycoqrGNLFIO9RsRjAKfQzR2A1%40thread.tacv2/conversations?groupId=8603a34d-b2f5-4886-88fd-eac8b9a23f30&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK