|
|
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
|
|
||
Poslední úprava: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (30.11.2023)
Course Goals: - the aim of the course is to provide students with a general overview of the basics of psychology and sports psychology with an emphasis on pedagogical approaches with use in pedagogical practice Learning outcomes: - clarify the meaning of pedagogical psychology and sports psychology, their function and mission - orientate and think systematically in the vast field of pedagogic psychology and sports psychology knowledge and use terminology adequately - characterize pedagogical psychology and conflict psychology as a scientific discipline, include them in the system of psychological disciplines - define the main factors of the teaching process, characterize the essence of the learning process in pedagogical situations - characterize motivation in pedagogical situations, motivation in relation to the learning process - explain how educational psychology and sports psychology can contribute to personality change - explain the function of mental processes, clarify the importance of cognitive and executive functions in learning and in sports - apply acquired pedagogical and psychological knowledge and skills from lectures and seminars to the educational process - effectively use acquired pedagogical psychological knowledge and principles of psychological skills training in pedagogical, coaching or lecturing activities |
|
||
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (15.01.2020)
STERBERG, R. WILLIAMS, W. Educational psychology. New York: Pearson. 2009. ISBN 0205626076. WEINBERG, R., GOULD, D. Foundations of sport and exercise psychology. 2018. Champaign: Human Kinetics. ISBN 1492570591. |
|
||
Poslední úprava: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
Přednášky:
1. Pedagogická psychologie, pojetí, zaměření
2. Osobnost žáka a její vývoj, mechanismy vývoje
3. Poznávání žáků učitelem
4. Současné pojetí výchovy a psychologie výchovy
5. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres
6. Učení, senzomotorické učení
7. Klima školní třídy, psychologické přístupy.
8. Psychologie sportu, pohyb a psychika
9. Psychologická analýza sportovní činnosti
10. Kognitivní funkce ve sportu
11. Osobnost a její vývoj ve sportu
12. Emoce, motivace a vůle ve sportu
13. Sociální interakce, facilitace a sociální skupiny ve sportu
14. Agrese ve sportu, sportovní diváctví, doping
Semináře:
1. Metodologie psychologického výzkumu
2. Kognitivní strategie ve sportu (rozhovor, kvalitativní výzkum)
3. Závodní úzkost (pozorování, dotazníkové metody)
4. Školní třída jako sociální skupina a sportovní družstvo (sociometrie)
5. Imaginace - příprava tréninkového programu (experiment)
6. Pozornost, měření pozornosti (psychofyziologické měření)
7. Aktuální téma z oblasti sport a zdraví, cvičení a well-being, adherence ke cvičení (dotazníkový průzkum) |