PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogic psychology and Sports Psychology - PPPD191NC
Anglický název: Pedagogic psychology and Sports Psychology
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D.
PaedDr. PhDr. et PhDr. Pavel Harsa, MBA, Ph.D., Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)
Předmět Pedagogická psychologie se zabývá aplikací psychologických poznatků do pedagogické praxe. Poskytuje základní přípravu pedagogům v oblasti pedagogicko – psychologického působení. Psychologie sportu přináší poznatky o vztahu mezi psychikou a pohybem, rozebírá úlohu psychiky v průpravné motorice. Soustřeďuje se na prožívání pohybové aktivity jako základu zájmu o pohyb.
Cíl předmětu - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Ivana Harbichová, Ph.D. (30.11.2023)

Course Goals:

- the aim of the course is to provide students with a general overview of the basics of psychology and sports psychology with an emphasis on pedagogical approaches with use in pedagogical practice

Learning outcomes:

- clarify the meaning of pedagogical psychology and sports psychology, their function and mission

- orientate and think systematically in the vast field of pedagogic psychology and sports psychology knowledge and use terminology adequately

- characterize pedagogical psychology and conflict psychology as a scientific discipline, include them in the system of psychological disciplines

- define the main factors of the teaching process, characterize the essence of the learning process in pedagogical situations

- characterize motivation in pedagogical situations, motivation in relation to the learning process

- explain how educational psychology and sports psychology can contribute to personality change

- explain the function of mental processes, clarify the importance of cognitive and executive functions in learning and in sports

- apply acquired pedagogical and psychological knowledge and skills from lectures and seminars to the educational process

- effectively use acquired pedagogical psychological knowledge and principles of psychological skills training in pedagogical, coaching or lecturing activities

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Dominika Krupková (15.01.2020)

STERBERG, R. WILLIAMS, W. Educational psychology. New York: Pearson. 2009. ISBN 0205626076.

WEINBERG, R., GOULD, D. Foundations of sport and exercise psychology. 2018. Champaign: Human Kinetics. ISBN 1492570591.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. Mgr. Jiří Mudrák, Ph.D. (24.09.2020)

Přednášky:

1. Pedagogická psychologie, pojetí, zaměření

2. Osobnost žáka a její vývoj, mechanismy vývoje

3. Poznávání žáků učitelem

4. Současné pojetí výchovy a psychologie výchovy

5. Zvládání školní zátěže, psychosociální stres

6. Učení, senzomotorické učení

7. Klima školní třídy, psychologické přístupy.

8. Psychologie sportu, pohyb a psychika

9. Psychologická analýza sportovní činnosti

10. Kognitivní funkce ve sportu

11. Osobnost a její vývoj ve sportu

12. Emoce, motivace a vůle ve sportu

13. Sociální interakce, facilitace a sociální skupiny ve sportu

14. Agrese ve sportu, sportovní diváctví, doping

Semináře:

1. Metodologie psychologického výzkumu

2. Kognitivní strategie ve sportu (rozhovor, kvalitativní výzkum)

3. Závodní úzkost (pozorování, dotazníkové metody)

4. Školní třída jako sociální skupina a sportovní družstvo (sociometrie)

5. Imaginace - příprava tréninkového programu (experiment)

6. Pozornost, měření pozornosti (psychofyziologické měření)

7. Aktuální téma z oblasti sport a zdraví, cvičení a well-being, adherence ke cvičení (dotazníkový průzkum)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK