PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy didaktiky - PPPD186
Anglický název: Basics of Didactics
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: prof. PaedDr. Ludmila Fialová, Ph.D.
PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. David Vondrášek (18.01.2018)
Předmět navazuje na psychologii a pedagogiku. Vymezuje a systematizuje roli školní tělesné výchovy jako otevřeného systému vzdělávání a tělesné kultury. Proces utváření vědomostí a kompetencí u studentů tělesné výchovy je zaměřen na porozumění a tvorbu pojmů, cílů, obsahů učebních programů a vedení žáků k učení a aktivní účasti v pohybových a sportovních aktivitách. Předkládá přehled o nárocích na práci učitele tělesné výchovy, aktivit žáka v projektech, organizačních formách, diferenciaci ve školní tělesné výchově, mimotřídních a mimoškolních pohybových aktivitách, sportu školní mládeže v národním a mezinárodním kontextu.Vytvářené kompetence: Porozumění vývoji individuálních pohybových a sportovních potřeb žáků a jejich utváření. Aplikace druhů senzomotorického učení a rozvoje pohybových schopností v konkrétních pohybových aktivitách. Hodnocení a monitoring formativních výsledků učení a výchovy.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. David Vondrášek (18.01.2018)

Časopis Česká kinantropologie

FIALOVÁ L., FLEMR L., MARÁDOVÁ E., MUŽÍK V. (2014) Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2885-1.

HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., RYCHTECKÝ A., CARRIERO DA COSTA, F. G. (2008) Implementation of Bologna Process and Model Curriculum Development in Physical Education Teacher Education. In: Petry, K., Froberg, K., Madela, A. & Tokarski, W. Higher Education in Sport in Europe: From Labour Market Demand to Trainiong Supply. Maidenhead: Mayer & Mayer, p. 56-79.

RYCHTECKÝ, A., HARDMAN, K., PATRIKSSON, G., CARRIERO DA COSTA, F. G. (2008) Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 12, 1, s. 11-28.

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2004, 172 s

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. David Vondrášek (18.01.2018)

Seminární výstup, zkouška

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. David Vondrášek (18.01.2018)

Přednášky:

1. Historický přehled vývoje obsahu a forem školní tělesné výchovy v evropském a národním kontextu.

2. Školní tělesná výchova jako forma tělesné kultury a pohybové aktivity, její místo v systému vzdělávání a výchovy.

3. Systém didaktiky školní tělesné výchovy. Environcentrismus, pedocentrismus, paidocentricmus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy.

4. Projekty výchovy a vzdělávání v tělesné výchově, historická reflexe, osnovy, rámcové vzdělávací programy. Mimotřídní a mimoškolní pohybové a volno-časové aktivity.

5. Plánování v tělesné výchově roční, tématické plány, příprava na vyučování. Modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů

6. Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání. Divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací. Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci.

7. Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace.

8. Učitel tělesné výchovy. Vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj. Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák". Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu.

Rozvoj interpersonální percepce.

9. Vyučovací metody, klasifikace, analýza, modifikace, vyučovací styly, syntéza informativního a formativního

působení.

10. Reflexe a evaluace práce učitele. Dialog s rodiči, vedením školy, municipalitou. Kázeň v tělesné výchově, spolupráce, zájem a tvořivost. Řešení rušivého a nespolupracujícího chování.

11. Organizační formy tělesné výchovy: školní povinné, nepovinné, doplňkové, zájmové. Specifické didaktické formy,

dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. školní tělesná výchova v Evropská chartě sportu. Školní sportovní

organizace a kluby. Sport mládeže, Mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže.

12. Výzkum ve školní tělesné výchově, zlepšení a inovace pedagogické praxe.

13. Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy.

Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická.

14. Metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK