PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Basics of Special Pedagogy - PPPD177C
Anglický název: Basics of Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: 16 / neurčen (16)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Záměnnost : PFYZ157C
Ve slož. neslučitelnosti pro: PFYZ219C
Anotace - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.08.2019)
The subject gives a comprehensive knowledge overview from the field of upbringing and education of individuals with different forms of disadvantage. Furthet, the subject presents to students the history of special pedagogy and also with current conception of this subject. The subject also introduces students with particular target groups of different branches of special pedagogy, while the main focus lies in the field of somathopedy and in the concrete special pedagogical methods and approaches. The content of lectures creates also current problems of an education of pupils with health henadicap, health and social disadvantage and special educational needs, where there will be also introduced new methods and trends of upbringing and education of above mentioned groups as well as attitudes of a major society.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)

1. Colker, R. (2013). Disabled Education. New York: New York University Press, 293 pp. ISBN 9780814708101

2. Lieberman, L., Houston-Wilson, C. (2017). Strategies for Inclusion. Champaign: Human Kinetics, 232 pp. ISBN 1492517232

3. Mitchell, D. (2013). What Really Works in Special and Inclusive Education. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 368 pp. ISBN 9780415623230

4. Westwood, P. (2015). Commonsense Methods for Children with Special Educational Needs. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 214 pp. ISBN 9781138022522

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (20.02.2024)

Credit requirements:
- active participation and attendance in lectures (75 %)
- written test

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.08.2019)

1. Special pedagogy as a branch, forming of its current paradigm

2. Principles and methods of specail pedagogy, diagnostics in special pedagogy

3. A reflection of the relation of a society towards disadvanaged people in historical context

4. Traditional and contemporary target groups, inclusion, legislation

5. A formation, a development and a current shape of special institutions supporting disadvantaged people

6. New trends and important legal standards in the field of human righs and an education of disadvantaged people

7. Ways of dealing with consequences of a disability

8. Motor impairments (somatopedy)

9. Special pedagogy of people with the visual impairment

10. Special pedagogy of people with the hearing impairment

11. Special pedagogy of people with the communication impairment

12. Special pedagogy of people with mental disabilities and pervasive disorders

13. Special pedagogy of people with behaviour disorders (ethopedy)

14. Social disadvantage

15. Special need in education and related disadvantages

Studijní opory - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (09.02.2021)

Lectures of a subject Basics of Special Pedagogy (PPPD177C) are realized by MS Teams.

Name of the team: Basics of Special Pedagogy (PPPD177C)

Code of the team: sjw8iya

Link to the team: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a890199f141af41678e44779f01c78b48%40thread.tacv2/conversations?groupId=06cc824d-e0f2-48ad-b8b0-ca7e03ebe202&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Study materials (presentations, sources, control tests from particular topics, list of questions etc.) are also available in Moodle course.

Name of the course: Basics of Special Pedagogy (common course for more branches of study)

Link to the course: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9490

 
Rozpis rozvrhový
Rozvrhový lístek Datum Od - Do Typ výuky Téma Učitel Soubory Poznámka
23bPPPD177Cp1

Okruhy studentů
B.FYZB.3.AJ.PS
Út 20.02.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 27.02.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 05.03.2024 13:00 - 14:30 přednáška Mgr. Lenka Vojtíková, Ph.D.
Út 12.03.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 19.03.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 26.03.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 02.04.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 09.04.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Út 16.04.2024 13:00 - 14:30 přednáška PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK