PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy speciální pedagogiky - PPPD177
Anglický název: Basics of Special Pedagogy
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neomezen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Kateřina Jasanská
PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Záměnnost : PFYZ177
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (24.07.2019)
Předmět podává ucelený přehled poznatků z oblasti výchovy a vzdělávání jedinců s různými formami znevýhodnění a seznamuje posluchače s dějinami a současným pojetím oboru speciální pedagogiky. Předmět posluchače dále seznamuje s jednotlivými cílovými skupinami daných podoborů se zaměřením především na somatopedii a také s konkrétními speciálně pedagogickými metodami a přístupy. Náplní přednášek budou rovněž aktuální problémy edukace žáků se zdravotním postižením, zdravotním a sociálním znevýhodněním a se speciálními vzdělávacími potřebami, přičemž budou rovněž představeny nové metody a trendy výchovy a vzdělávání výše uvedených skupin jako i postoje a trendy většinové společnosti.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (23.08.2019)

COLKER, R. Disabled Education. New York: New York University Press, 2013. 293 pp. ISBN 9780814708101.

FISHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.

KREJČÍŘOVÁ, O. a kol. Problematika zaměstnávání občanů se zdravotním postižením. Praha: Rytmus, 2005. 87 s. ISBN 80-903598-1-7.

LIEBERMAN, L., HOUSTON-WILSON, C. Strategies for Inclusion. Champaign: Human Kinetics, 2017. 232 pp. ISBN 1492517232.

MITCHELL, D. What Really Works in Special and Inclusive Education. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 2013. 368 p. ISBN 9780415623230.

SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2016. 162 s. ISBN 978-80-271-0095-8.

TITZL, B. Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK-PedF, 2000. ISBN 80-86039-90-0.

VÁGNEROVÁ, M. Součansá psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. 815 s. ISBN 978-80-262-0696-5.

WESTWOOD, P. Commonsense Methods for Children with Special Educational Needs. Abingdon: Taylor & Francis Ltd., 2015. 214 pp. ISBN 9781138022522

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (24.07.2019)

Požadavky na zápočet:

  • písemný test
Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (01.01.2020)

1. Speciální pedagogika jako vědní odvětví, vývoj současného paradigmatu

2. Principy a metody speciální pedagogiky, diagnostik ave speciální pedagogice

3. Reflexe vztahu společnosti k znevýhodněným jedincům v historickém kontextu

4. Tradiční a současné cílové skupiny speciální pedagogiky, inkluze, legislativa

5. Formování a vývoj současné podoby speciálních institucí podporujících znevýhodněné osoby

6. Nové trendy a významné zákonné standardy v oblasti lidských práv a vzdělávání znevýhodněných osob

7. Způsoby vyrovnávání s důsledky postižení

8. Somatické postižení (somatopedie)

9. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením

10. Speciální pedagogika osob se sluchovým postižením

11. Speciální pedagogika osob s komunikačním postižením

12. Speciální pedagogika osob s mentální postižením a pervazivními poruchami

13. Speciální pedagogika osob s poruchami chování (etopedie)

14. Sociální znevýhodnění

15. Speciální potřeby ve vzdělávání a příbuzná znevýhodnění

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Kamil Kotlík, Ph.D. (09.02.2021)

Přednášky předmětu Základy speciální pedagogiky (PPPD177) jsou uskutečňovány v prostředí MS Teams.

Název týmu: Základy speciální pedagogiky (PPPD177)

Kód týmu: 65dyzyp

Odkaz na tým: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a96b5bec6576e4df4b571b790b819a333%40thread.tacv2/conversations?groupId=b760d006-6747-4462-ba8d-9cacff39423c&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

Studijní materiály (prezentace přednášek, odkazy na literaturu, kontrolní testy z jednotlivých bloků, kompendia otázek atp.) jsou dostupné v prostředí Moodle.

Název kurzu: Zaklady specialni pedagogiky PPPD206, PPPD177, PPPD157

Odkaz na kurz: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9400

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK