PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní trénink - PPPD167
Anglický název: Sport Training
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Mgr. Zuzana Dragounová, Ph.D.
Záměnnost : PPPD134
Je korekvizitou pro: PPPD067, PPPD152
Anotace -
Poslední úprava: Jiří Krasilov (26.03.2009)
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se v základní podobě teoretické interpretaci tréninku, jeho systémovému pojetí , zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Předmět má přispět k pochopení výkonové motoriky člověka, tj. proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku (adaptace, motorické učení, interakce) v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Poznatky o struktuře sportovního výkonu včetně metodologie zkoumání, zatěžování, složkách tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.

 

Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (20.03.2015)

DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2012.

DOVALIL, J. a kol. Sportovní trénink Lexikon základních pojmů. Praha : Karolinum 2008.

JANSA, P., DOVALIL, J. a kol. Sportovní příprava. Vybrané teoretické obory. Praha: Q-art, 2007.

PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada 2009.

DOVALIL, J. a kol. Sportovní trénink Lexikon základních pojmů. Praha : Karolinum 2008.

BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 2009.

ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 2002.

Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 2012.

RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 2011.

SCHNABEL, G., HARRE, D., KRUG, J. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Jiří Krasilov (26.03.2009)

Požadavky na zápočet a zkoušku :

  • Písemný test z probrané látky.
  • Ústní zkouška.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (20.03.2015)

Přednášky:

1. Obsah předmětu, trenérství, trenér, činnost trenéra, požadavky. Sport - jeho společenská a individuální

funkce. Sportovní trénink: pojetí, cíl, úkoly. Základní pojmy, systémový přístup ke ST. Trénink jako

proces specializované adaptace, motorického učení, interakce.

2. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra

specifičnosti.

3. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku a její zdůvodnění: etapa základního specializovaného a

vrcholového tréninku. Cykly ST: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba

tréninku: roční tréninkový cyklus.

4. Řízení sportovního tréninku, systémové pojetí: identifikace a formulace systému.: plánování, evidence,

kontrola trénovanosti, vyhodnocování.

5. Vymezení složek sportovního tréninku a jejich obsah. Pohybové schopnosti jako objekt stimulace v

kondiční přípravě. Základní principy stimulace silových, vytrvalostních, rychlostních a koordinačních

schopností.

6. Technická příprava, obecná východiska, technika, kriteria techniky. Sportovní dovednosti. Praktické

aspekty osvojování a zdokonalování dovedností. Metody.

7. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém

procesu. Obrysy psychologické přípravy: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická

příprava.

8. Základní rysy koncepce tréninku dětí a výběru talentovaných jedinců.

Semináře:

9. Podmínky a znaky adaptace

10. Praktická manipulace se zatížením

11. Vývojové zákonitosti a jejich projekce do etap tréninku.

12. Kondiční příprava: Metodotvorné komponenty posilování a manipulace s nimi. Přehled metod

posilování.

13. Vytrvalostní schopnosti: stimulace v aerobní oblasti, v anaerobní oblasti. Praktické aspekty

rychlostního zatěžování.

14. Metody a věkové aspekty technické přípravy. Diferencovaný přístup k osvojování taktických

vědomostí a dovedností.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK