PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická psychologie - PPPD158N
Anglický název: Pedagogic psychology
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)
Prohloubení pedagogicko-psychologických vědomostí, dovedností a kompetencí o procesu řízení a osvojování si způsobů a návyků duševní, intelektové a pohybové činnosti v práci učitele. Vymezuje obecné a specifické kompetence a učitelů jejich rozvoj v pregraduální a postgraduální přípravě. Seznamuje s limity výchovy a vzdělávání ve vztahu k dědičnosti a stimulačnímu kontextu prostředí. Systematizuje pedagogické přístupy v identifikaci talentovaných jedinců a neprospívajících žáků. Upozorňuje na paradoxy ve výchově a vzdělávání a možnosti ve využívání pedagogicko ? psychologického poradenství.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Studijní literatura

RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy: učební text. Praha: Karolinum,. 171 s. ISBN:80-7184-659-7.

ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, (ISBN:80-7178-463-X).

VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál 1999. 383 s., ISBN: 80-7178-269-6.

MICHEL, F., MOOREOVÁ, C.L. Psychobiologie. Praha: Portál 1999. 478 s., ISBN 80-7178-116-9.

Další doporučená literatura

Rychtecký A., Hardman, K., Klein, Patriksson, G & Carriero da Costa, F G., (2008). Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu. Česká kinantropologie, 12, 11-28.

Rychtecký, A. (2008). Physical Education and Education through Sport in the Czech Republic. In: G. Klein & K. Hardman: Physical Education and Sport Education in European Union. Paris: Edition Revue EP.S. ISBN 978-2-86713-359-6. ISSN: 0756-2136.

Hardman, K., Klein, Patriksson, G., Rychtecký A. & Carriero da Costa, F , (2008). Implementation of Bologna Process and Model Curriculum Development in Physical Education Teacher Education. Chapter in monograph: K. Petry, K. Froberg, A. Madela & W. Tokarski (2008). Higher Education in Sport in Europe: From labour Market Demand to Training Supply. Maidenhead: Mayer & Mayer, 56-79.

Rychtecký, A. (2007). Active Lifestyleof Young people - Benefits and Outcomes. In: W-D. Brettschneider & R. Naul (Eds.): ?Obesity in Europe? - Young people? physical activity and sedentary lifestyles. Chapter in the Monograph. Sport Science International 4, Frankfurt am Main: Peter Lang, 199-218 pp.

Rychtecký, A. (ed) & all. (2006). Monitorování účasti mládeže ve sportu a pohybové aktivitě v České republice. Monografie. Praha: Universita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu. 108p. (ISBN: 80-86317-44-7).

Rychtecký, A. (2006). Profesionalizace a vzdělávání ve sportovním sektoru. In: Sborník příspěvků z konference: ?Postavení, organizace a financování sportu v České republice?. 17-24. (ISBN: 978-80-7033-999-2).

Rychtecký, A. (2004). Vocational Education and Training Related to Sport in the Czech Republic: Situation, Trends and Perspectives. National report into EU Project: Vocasport: ?Improving Employment in Sorts in Europe through Vocational Training?. Praha, UK - FTVS, University of Lyon 72s.

Rychtecký, A. (2001). Účast ve sportu jako prostředek integrace mládeže do společnosti. In: J. Labudová & O. Majerský. ?Perspektívy školskej telesnej výchovy a športu pre všetkých v SR?. Bratislava: Slovenská vedecká spoločnost pre telesnú výchovu a šport, 135-140.

Rychtecký, A. (2000). Výzkumné trendy v pedagogice a didaktice tělesné výchovy a sportu. In: Sborník příspěvků: ?Mezinárodní vědecká konference Tělesná výchova a sport 2000?, Liberec - Euroregion Nisa, Liberec: Technická univerzita v Liberci, s. 13-18.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Zápočet: Písemný test

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Přednášky:

Vývoj, metody a systém pedagogické psychologie

Dědičnost a výchova, typologické, topologické a individuální přístupy učitele;

Talentovaní a neprospívající žáci

Vyučovací a učební strategie, kauzalita dle bio-psych-sociálních aspektů,

Učební styly žáků, možnosti jejich efektivního utváření

Vývoj a výchova, paradoxy výchovy

Psychické a výchovné působení; zásady a metody

Psychologická charakteristika spolupůsobících činitelů ve vyučování a výchově; konformita, psychické a výchovné působení

Učitelská profese, kompetence, učební výsledky

Pedagogicko - psychologické poradenství

Efektivita činností učitele, formy efektní práce učitele; principy a metody hodnocení

Trendy v přípravě učitelů tělesné výchovy v evropském kontextu.

Zdroje a analýza nových pedagogicko-psychologických informací; kompetence učitele v informačních a komunikačních technologiích

Zápočtový test

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK