Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má trénink obsahovat a jak
postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod.
Věnuje se v základní podobě teoretické interpretaci tréninku, jeho systémovému pojetí , zatěžování, složkám tréninku
(kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
Subject will enable to understand in the context why there is a performance improvement, what training should
include and how to proceed, ie theoretically master the main problems of training in the frame of patterns,
principles, methods, recommendations, etc. It is in the form of theoretical interpretation of training, in a systemic
approach, loading, training components (fitness, technical, tactical and psychological preparation), long-term
conception, periodisation and management of training.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)
Výstupy z učení
Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.
Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.
Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.
Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách
Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.
Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.
Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.
Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.
Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.
Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.
Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.
Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.
Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (12.09.2017)
DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha : Olympia 2012.
DOVALIL, J. a kol. Sportovní trénink. Lexikon základních pojmů. Praha : Karolinum 2008.
PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada 2009.
HOHMANN, A., LAMES, M., LETZELTER, M. Úvod do sportovního tréninku. Prostějov: Sport a věda, 2010.
MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada 2006.
BOMPA, T. O.,CARRERA, M. Periodization training for sports. Champaign (II.): Human Kinetics, 2005.
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
BOMPA, T., O. Periodization : theory and methodology of training. Champaign : Human Kinetics, 2009.
ELLIOT, B. Training in sport. Applying sport sciences. Chichester : John Wiley and Sons, 2002.
Martens, R. Successful coaching. Champaign : Human Kinetics, 2012.
RILEY, P. Cesta k vítězství. Frýdek-Místek : Alpress, 2011.
SCHNABEL, G., HARRE, D., KRUG, J. Trainingswissenschaft : Leistung - Training - Wettkampf. Berlin : Sportverlag, 1997.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Marcela Kloučková (31.01.2023)
Forma zakončení:
Zkouška - písemný test
Sylabus -
Poslední úprava: Marcela Kloučková (31.01.2023)
Sportovní trénink: cíl a úkoly. Didaktická charakteristika sportovního tréninku: proces specializované adaptace, motorické učení, sociální interakce.
Sportovní výkon a jeho struktura. Zkoumání struktury sportovního výkonu. Aplikace
Zatížení a zatěžování. Klasifikace cvičení jako adaptačních podnětů. Míra specializace. Intenzita, objem zatížení. Velikost zatížení. Frekvence zátěžových podnětů
Systémový přístup k obsahu a organizaci tréninku: složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Silové schopnosti a jejich rozvoj
Kondiční příprava: vytrvalostní schopnosti a jejich rozvoj: předpoklady cíleného zatěžování. Aerobní schopnosti a metody jejich stimulace
Vytrvalostní schopnosti: trénink anaerobních schopností – krátkodobá a rychlostní vytrvalost
Kondiční příprava: rychlostní schopnosti a jejich rozvoj. Obratnost, pohyblivost a jejich rozvoj
Technická příprava: obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti, teoretické i praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností
Roční tréninkový cyklus a jeho období. Sportovní forma a její ladění. Mikrocykly. Tréninková jednotka.
Řízení tréninku, systémové pojetí. Plánování, evidence, kontrola, vyhodnocování tréninku
Zvláštnosti tréninku žen, zdravotně postižených.
Aklimatizace a vysokohorský trénink.
Poslední úprava: PhDr. Rostislav Čichoň, Ph.D. (13.11.2019)
1. Sports training: goal and tasks. Sports training as a process of specialized adaptation, motor learning, psycho-social interaction.
2. Load and loading. Load volume. Load size. Classification of physical exercises as adaptation stimuli. Degree of specialization, intensity. Frequency of loads stimuli.
3. System approach to training content and organization: components of sports training. Condition preparation. Strength abilities and their development.
4. Fitness training: endurance skills and their development.
5. Fitness training: speed abilities,
6. Coordination abilities, flexibility and mobility and their development.
7. Technical preparation: general background, technique, technical criteria. Sport skills, theoretical and practical aspects of acquiring and improving skills.
8. Tactical preparation and its content: tactics, tactical behavior, knowledge, skills, thinking in the training process.
9. Psychological preparation and its content. Long-term, medium-term and short-term psychological preparation. Regulation of actual mental states. Modeled training of mental preparation
10. Long-term concept of sports training: the stage of basic, specialized and top training. Rationale, content.
11. Regularities of training construction: annual training cycle, preparatory, main, transition period. Training unit.
12. Training management: system conception, system identification, training planning, records, training control, training evaluation.
13. Basic features of the concept of training children and selecting talented individuals.