PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika TV - PPPD102
Anglický název: Didactics of PE
Zajišťuje: Katedra společenskovědního základu v kinantropologii (51-300000)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 1
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Neslučitelnost : PPPD136
Záměnnost : PPPD136
Anotace -
Poslední úprava: prof. PhDr. Antonín Rychtecký, DrSc. (30.04.2008)
Charakteristika: Předmět navazuje na poznatky z psychologie a pedagogiky. Přináší informace o roli školní tělesné výchovy v systému tělesné kultury a vzdělávání. Školní tělesná výchova je představena jako otevřený systém pohybového a sportovního vzdělávání, determinovaný projekty výchovy a vzdělávání, učitele, žákem a podmínkami. Projekty, organizační formy, diferenciaci ve školní tělesné výchově, mimotřídní a mimoškolní pohybové aktivity, školní sport mládeže v národním a mezinárodním kontextu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

Studenti získají informace o roli školní tělesné výchovy v systému tělesné kultury a vzdělávání.

Získají kompetence orientovat se v problematice pohybového vzdělávání v prostředí školy, používat vhodné organizační formy a postupy při výuce, využívat diferenciaci ve školní tělesné výchově, organizovat mimotřídní a mimoškolní pohybové aktivity.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Rychtecký, A. & Fialová. L. (2002). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: karolinum, 171 s. ISBN: 80-7184-659-7.

Green, K. & Hardman K. (2005). Physical Education: Essential Issues. London" SAGE Publication Company 248 p. ISBN: 0 7619 4497 4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

Požadavky na zápočet:

písemný test, seminární práce

Požadavky na zkoušku:

písemná, ústní

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (19.09.2020)

1. Historický přehled vývoje obsahu a forem školní tělesné výchovy v evropském a národním kontextu.

2. Školní tělesná výchova jako forma tělesné kultury a pohybové aktivity, její místo v systému vzdělávání a výchovy.

3. Systém didaktiky školní tělesné výchovy. Environcentrismus, pedocentrismus, paidocentricmus a curriculocentrismus v systému školní tělesné výchovy.

4. Projekty výchovy a vzdělávání v tělesné výchově, historická reflexe, osnovy, rámcové vzdělávací programy. Mimotřídní a mimoškolní pohybové a volno-časové aktivity.

5. Plánování v tělesné výchově roční, tematické plány, příprava na vyučování. Modifikace obligatorního a selektivního curricula ve vztahu k zájmům žáků a studentů

6. Žák jako subjekt a objekt ve výchově a vzdělávání. Divergující, asimilující, konvergující a akomodující žáci, rozdíly ve vnímání reality, zpracování informací. Principy diferenciace ve vytváření učebních projektů a situací, skalace, furkace; nadaní a zdravotně oslabení žáci.

7. Pohybový režim školní mládeže, vývoj, mezinárodní komparace.

8. Učitel tělesné výchovy. Vědomosti, dovednosti, kompetence, osobnost učitele a jejich rozvoj. Sociální percepce v efektivní interakci: učitel - žák". Interpretace chování a jednání žáků v psychosociálním a didaktickém kontextu.

Rozvoj interpersonální percepce.

9. Vyučovací metody, klasifikace, analýza, modifikace, vyučovací styly, syntéza informativního a formativního

působení.

10. Reflexe a evaluace práce učitele. Dialog s rodiči, vedením školy, municipalitou. Kázeň v tělesné výchově, spolupráce, zájem a tvořivost. Řešení rušivého a nespolupracujícího chování.

11. Organizační formy tělesné výchovy: školní povinné, nepovinné, doplňkové, zájmové. Specifické didaktické formy,

dobrodružné, prožitkové a netradiční činnosti. školní tělesná výchova v Evropská chartě sportu. Školní sportovní

organizace a kluby. Sport mládeže, Mezinárodní organizace školního sportu a sportu mládeže.

12. Výzkum ve školní tělesné výchově, zlepšení a inovace pedagogické praxe.

13. Synergické i kontradikční podněty ve školní tělesné výchově, výzvy ke změně: celosvětové, globalizační trendy.

Modernismus, postmodernismus, paradigma: behaviorální, socializační, reflektivní, kritická.

14. Metody empirického a teoretického výzkumu v didaktice.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D. (07.11.2020)

K předmětu je k dispozici scriptum v tištěné verzi i přístupné online: https://ftvs.cuni.cz/FTVS-499.html

(do konce roku 2020 bude přístupné nové aktualizované multimediální scriptum v elektronické podobě)

Je zřízen LMS - moodle název: Základy didaktiky (studenti obdrží heslo pro přihlášení na počátku semestru od vyučující)

V případě distanční výuky budou přednášky probíhat přes Microsoft Teams - název Didaktika Tv (kód: 4gw9zaw)

přímý odkaz: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a4877bd51635d4613b12127b2ecbd1025%40thread.tacv2/Obecn%25C3%25A9?groupId=dd381f41-1e6d-404d-9dc6-3ab3e40e5f58&tenantId=e09276da-f934-4086-bf08-8816a20414a2

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK