PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy sportovního tréninku - PPPD058
Anglický název: Sport Training Principles
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.09.2020)
Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má sportovní trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Předmět umožní pochopit v souvislostech, proč dochází ke zvyšování výkonnosti, co má sportovní trénink obsahovat a jak postupovat, tj. teoreticky ovládnout hlavní problémy tréninku v podobě zákonitostí, principů, metod, doporučení apod. Věnuje se struktuře výkonu, zatěžování, složkám tréninku (kondiční, technická, taktická a psychologická příprava), dlouhodobé koncepci, stavbě a řízení tréninku.

Výstupy z učení

Student zná a je schopen užívat odbornou terminologii.

Student rozumí obsahu sportovního tréninku z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student vysvětlí adaptační modely a principy zatěžování. Tyto principy je schopen aplikovat na jednotlivé adaptační podněty.

Student chápe strukturu sportovního tréninku a dokáže provést základní analýzu faktorů sportovního výkonu v jednotlivých sportech či disciplínách

Student dokáže aplikovat didaktické postupy a přístupy pro jednotlivé věkové skupiny. Zná specifika komunikace s konkrétními skupinami sportovců i jednotlivcem.

Student rozumí jednotlivým činnostem při řízení tréninku a souvislostem mezi nimi Dokáže připravit tréninkový plán, dokáže evidovat jednotlivé tréninkové ukazatele a kontrolovat trénovanost a výkonnost. Chápe souvislosti mezi tréninkem trénovaností a výkonností.

Zná parametry zatížení pro jednotlivé specifické složky kondice (rychlost síla vytrvalost) a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických tréninků.

Student dokáže aplikovat základní diagnostické metody (monitoring srdeční frekvence, laktátová křivka) a vyhodnotit individuálně výsledky.

Student rozumí problematice koordinačních schopností, dokáže tuto problematiku aplikovat do tréninku techniky a propojit ji s oblastí motorického učení.

Student je schopen aplikovat oblasti spojené s motorickým učením do oblasti nácviku specifických pohybových dovedností v technické přípravě.

Student chápe obsah taktické přípravy a rozumí postupům pro osvojování taktických znalostí a dovedností.

Student rozumí pojmům koncepce a plánování a dokáže tyto pojmy prakticky propojit s jednotlivými etapami sportovní přípravy v různých sportech. Dokáže analyzovat rizika spojená s ranou specializací v jednotlivých sportech.

Student je seznámen s gendrovými a specifickými (OSP) tréninkovými potřebami a rozumí jejich významu v kontextu sportovního tréninku.

 

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.09.2020)

Základní doporučená literatura

1. DICK, W., F. Sports Training Principles, London: A&C Black, 2002.

2. DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia 2012.

3. DOVALIL, J. a kol. Lexikon sportovního tréninku. Praha: Karolinum 2008.

4. DUFOUR, M. Pohybové schopnosti v tréninku Rychlost, Praha: Mladá fronta, 2015.

5. LINZ, L. Úspěšné koučování týmů, Praha: Mladá fronta, 2009.

6. NEUMANN, G., PFUETZNER, A, HOTTENROTT, K. Alles unter kontrolle, Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2000.

7. MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 175 s. ISBN 80-244-0981-X.

8. MARTENS, R. Úspěšný trenér. Praha: Grada 2006.

9. NAVIN, A. Sports coaching, Ramsbury: The Crowood Press, 2011

10. PERIČ, T., DOVALIL, J. Sportovní trénink. Praha: Grada 2008.

11. PYKE, F. S. Better Coaching, Champaing: Human Kinetics, 2001.

12. SCHNABEL, G., HARRE, D., BORDE, A. Trainingsleher - Trainingswissenschaft, Aachen: Meyer&Meyer Verlag, 2008.

13. STEINHOEFER, D. Grundlagen des Athletiktraining, Muenster: Philipka Verlag, 2003.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (01.10.2020)

přednášky předmětu Základy sportovního tréninku budou probíhat v zimním semestru 2020 - 2021 dle rozvrhu každou středu od 9:15. Zatím bohužel virtuálně, prostřednictvím Adobe connect: https://el.lf1.cuni.cz/trenink (hlaste se prosím svým příjmením a křestním jménem). Věřím, že se stávající opatření rozvolní a bude možná přímá výuka i u přednášek. Pokud máte otázky technického charakteru k (instalaci) Adobe connect, tak se obraťte oddělení podpory e-learningu 1. LF UK: e-mail, tel: +420 224 96 4162, nebo +420 777 10 11 66 (https://dl.cuni.cz/podpora/).

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (01.10.2020)

zkouška: písemný test, ústní zkouška

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (20.09.2020)

Přednášky:

1. Úvod, obsah předmětu, požadavky ke zkoušce.

Sport - jeho struktura a funkce, systematika soutěží.

Pojetí, cíle a úkoly sportovního tréninku.

Sportovní výkon a jeho struktura.

2. Teoretická interpretace sportovního tréninku, systémový přístup.

Realizační tým, trenérství, činnost trenéra, činnosti a úkoly manažera ve sportovním tréninku.

3. Zatížení: zátěžové podněty, klasifikace tréninkových cvičení jako adaptačních podnětů, intenzita, míra specifičnosti.

Manipulace se zatížením.

Frekvence tréninkových podnětů, zotavné procesy.

4. Trénink jako proces specializované adaptace, motorické učení, interakce.

5. Složky sportovního tréninku: kondiční, technická, taktická, psychologická. Vytrvalostní schopnosti: koncept, význam, strategie, stimulace, operativní nástroje rozvoje.

Aerobní oblast: metody stimulace, prostředky, anaerobní oblast: metody stimulace.

6. Silové schopnosti, strukturace pro potřeby tréninku. Přehled a specifikace druhů silových schopností.

Rychlostní schopnosti a jejich stimulace.

Metody, komponenty a prostředky rozvoje síly a rychlosti.

7. Koordinační schopnosti, pohyblivost.

Technická příprava, obecná východiska, technika, kritéria techniky. Sportovní dovednosti. Praktické aspekty osvojování a zdokonalování dovedností.

Metody rozvoje koordinace, techniky a pohyblivosti.

8. Taktická příprava a její obsah: taktika, taktické jednání, vědomosti, dovednosti, myšlení v tréninkovém procesu.

9. Psychologická příprava: pojetí, obsah, dlouhodobá a krátkodobá psychologická příprava.

10. Dlouhodobá koncepce a managament sportovního tréninku: etapy základního, specializovaného a vrcholového tréninku, ukončení kariéry.

11. Periodizace sportovního tréninku: makrocyklus, mezocyklus, mikrocyklus, tréninková jednotka. Stavba tréninku: roční tréninkový cyklus, období přípravné, hlavní, závodní, přechodné.

12. Sportovní manažer a řízení sportovního tréninku (systémové pojetí): plánování, evidence, kontrola trénovanosti, vyhodnocování. Prognostika a její uplatnění při participaci manažera na řízení sportovního tréninku.

13. Výběr talentů. Základní rysy koncepce tréninku dětí a mládeže. Trénink zdravotně postižených.

14. Současné trendy a tendence v managamentu sportovního tréninku.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Jiří Suchý, Ph.D. (10.11.2020)

Adobe connect. Klikněte na: https://el.lf1.cuni.cz/trenink a přihlaste se svým příjmením a křestním jménem.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK