PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Sportovní příprava dětí a mládeže - PPPD023TSA
Anglický název: Coaching youth athletes
Zajišťuje: Katedra sportovních her (51-300700)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 0
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:6/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň:  
Vysvětlení: Pouze pro Trenérskou školu!!!
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
Garant: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D.
Marcela Kloučková
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (05.03.2018)
Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Samostatnou problematikou je výběr talentů, jeho procesuální stránka, zabezpečení a etapy. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Tomáš Perič, Ph.D. (11.11.2023)

Cílem předmětu je seznámení s problematikou sportovní přípravy dětí, stanovení obecných východisek této problematiky, jako základu pro trénink v pozdějších letech. Jedná se především o stanovení rozdílných přístupů, forem a metod oproti tréninku dospělých, o zvládnutí problematiky věkových a vývojových zákonitostí a jejich význam. V dalších oblastech se předmět zabývá dlouhodobou koncepcí přípravy, obecnými zásadami pro trénink dětí, složkami sportovního tréninku a jejich podobě v tomto období. Předmět se zabývá i doplňujícími otázkami, jako je vztah ke škole, k rodičům apod.

Výstupy z učení

Studen zná specifika ontogenetického vývoje v cílových věkových kategoriích a rozumí jejich významu pro sportovní trénink dětí a mládeže.

Zná lokalizaci senzitivních období a umí vysvětlit jejich podstatu. Dokáže vymezit termín biologický věk a vysvětlit jeho význam pro trénink dětí a identifikaci sportovních talentů.

Student dokáže vysvětlit termín dlouhodobé koncepce sportovního tréninku a chápe všechny hlavní oblasti, které se promítají do výběru jednotlivých strategií této koncepce. Umí definovat rizika spojená s ranou specializací a je schopen vymezit jejich vliv na jednotlivé etapy sportovního tréninku.

Zná ontogenetická specifika tréninku jednotlivých pohybových schopností a dokáže tyto parametry aplikovat při přípravě specifických cvičení.

Chápe specifické vývojové požadavky na oblast osvojování technika a taktiky z hlediska cílů, metod a forem. Zná základní cíle a přístupy k psychologické přípravě u dětí.

Student zná základní styly trenérského vedení a chápe, kdy a jak tyto styly v tréninku dětí užívat.

Student chápe etiku práce trenéra dětí a s ní spojená témata. Zná základní problémové oblasti práce s rodiči dětí a ví, jak organizovat schůzky s rodiči.

Student  zná organizaci náboru dětí a chápe pozitivní i negativní oblasti jednotlivých přístupů k náboru dětí.

Student chápe jednotlivé oblasti identifikace talentu a umí definovat základní okruhy z hlediska systémové a procesuální stránky.

Student zná hlavní zásady diagnostiky sportovních talentů a její interpretaci, jak ve smyslu synchronním, tak i diachronním.

Zná základní organizační strukturu a selekční modely užívané pro identifikaci talent. Je schopen uvést jejich klady i zápory.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Marcela Kloučková (16.01.2023)
Zkouška – písemný test
Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Jiří Kolář (05.03.2018)

BAR-OR. O. (eds.): The Child and Adolescent Athlete. Blackwell Science : Oxford, 1996

BOMPA, T. O.: Total training for Young Champions. Human Kinetic Publisher : Champaign, Ill., 2000.

DRABIK, J: Children & Sports training. Stadion : Island Pond, Ver., 1996

KUČERA, M. - KOLÁŘ, P. - DYLEVSKÝ, I.: Dítě sport a zdraví. Galén ": Praha 2011

LEE, M.: Coaching Children in Sport. Principles and Practice. Routlage : New York, 2002

PERIČ, T.: Hry ve sportovní přípravě dětí. Praha : Grada 2004.

PERIČ, T.: Sportovní příprava dětí. Praha : Grada 2012.

PERIČ, T.: Výběr sportovních talentů. Praha : Grada 2006.

Sylabus -
Poslední úprava: Marcela Kloučková (16.01.2023)

1.      Obecná východiska sportovní přípravy dětí, Evropská charta sportu o sportu dětí, rozdíly mezi tréninkem dětí a dospělých.

2.      Věkové a vývojové zákonitosti, kalendářní a biologický věk, senzitivní období a jejich význam pro trénink dětí. Dlouhodobá koncepce sportovního tréninku, rozdíly mezi koncepcí rané specializace a tréninku odpovídajícího vývoji.

3.      Obecné zásady tréninku dětí. Sociálně interakční formy, počet asistentů, vztah k dětem, význam pomůcek pro trénink

4.      Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rozvoj rychlostních a silových schopností - metody, formy a prostředky rozvoje. Vliv dlouhodobé přípravy na rozvoj těchto schopností.

5.      Složky sportovního tréninku. Kondiční příprava. Rozvoj vytrvalostních a koordinačních schopností a pohyblivosti - metody, formy a prostředky rozvoje. Vliv dlouhodobé přípravy na rozvoj těchto schopností

6.      Specifika rozvoje dalších složek sportovního tréninku ve sportovní přípravě dětí. Specifika technické přípravy – nácvik a zdokonalování pohybových dovedností. Taktická příprava a specifika nácviku taktických dovedností. Psychologická příprava a její specifika ve sportovní přípravě dětí.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK