PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didactics of PE - PPPD008C
Anglický název: Didactics of PE
Zajišťuje: Pedagogika, psychologie a didaktika (51-400200)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2021
Semestr: letní
Body: 0
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 28 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: angličtina
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Sport > Předměty společenského základu
Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace - angličtina
Poslední úprava: prof. PhDr. Antonín Rychtecký, DrSc. (05.05.2008)
It continues and develops knowledge of psychology and pedagogy. It brings information about the role of physical education at school in physical culture and education as an open system of physical and sport education which is determined by the projects of education, teacher, students and complex of learning conditions. The projects, organizational forms, and principles of differentiation in P.E. teaching and learning methods, strategies including their national and international contexts will be presented.
Literatura - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

RYCHTECKÝ, A. & FIALOVÁ. L.(2002)Didaktika školní tělesné výchovy. 2. vydání, 3. dotisk. Praha: Karolinum, 2004. 171 stran. ISBN 80-7184-659-7.

Green Ken & Hardman Ken. Physical Education: Essential Issues.London" SAGE Poblication Company 248 p. ISBN: 0 7619 4497 4.

Framework Educational Programmes. WWW. vuppraha.cz
Jornals in P.E. at school

Požadavky ke zkoušce - angličtina
Poslední úprava: PhDr. Libor Flemr, Ph.D. (20.12.2010)

Written test

Sylabus - angličtina
Poslední úprava: prof. PhDr. Antonín Rychtecký, DrSc. (05.05.2008)

1. P.E. at school as a form of physical culture and its role in the system of education

2. System of didactics of P.E. The external and internal differentiation in the teaching of P.E. at school. Gifted and retarded pupils.

3. Projects of education in P.E., historical development, curricula, framework and school educational programs. Out of class and out of school leisure activities. Organizational forms of P.E.: compulsory, selective, additional and special interests. Didactical forms in teaching ? learning of adventure, emotional and untraditional physical and sport activities. School sport clubs. Youth sport, European Charter of Sport. International organisations of school sport.

4. Pupil, the subject in physical education classes. Modification of compulsory and selective curricula related to the interests of students. Learning typology of pupils, according to their kind of perception and processing of information.

5. P.E. teacher: knowledge, competences, personality and their development. Social perception of teachers and its development. Evaluation of pedagogical activities in P.E. teachers. Communication with parents, pupils and municipalities. Discipline in P.E. classes, cooperation, interests, creativity.

6. Teaching methods, classification, and analysis of teaching styles, synthesis of informative and formative education.

7. Research in school physical education, improvement and inovation of pedagogical praxis. Synergic and contradictional stimuli, challenge for changes, wordlwilde and global tendencies. Modernism and postmodernism, pradigmas, behaviral, socializational, reflective and critical. Methods of empirical and theoretical research in didactics.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK