PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Strategický management - PMNG226N
Anglický název: Strategic Management
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / 44 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šíma, Ph.D.
Ing. Mgr. Daniel Opelík
Vyučující: Ing. Mgr. Daniel Opelík
Neslučitelnost : PMNG226
Záměnnost : PMNG226
Je neslučitelnost pro: PMNG226
Je záměnnost pro: PMNG226
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Předmět strategický management se zaměřuje na komplexnější a složitější úlohy v rámci managementu, respektive v rámci řízení ziskových organizací. Předmět předpokládá znalost základů managementu, marketingu, strategie či ekonomie. Předmět pracuje s výsledky vybraných strategických analýz, čímž navazuje na znalosti získané v bakalářském studiu. Předmět si klade za cíl vysvětlit a objasnit složitější manažerské procesy a koncepty, které jsou podstatné ve vysoce konkurenčním tržním prostředí, a to nejen v oblasti sportu. V rámci předmětu jsou studenti seznámeni s podstatou strategického uvažování a s principy tvorby strategie na jednotlivých úrovních řízení. Podstatou část předmětu tvoří strategické organizační procesy a principy implementace strategie či strategických rozhodnutí, která jsou tvořena na základě strategických analýz a hodnocení. Důraz je kladen na pochopení základních principů strategického uvažování, na využití těchto principů v rámci organizací působících na trhu práce, na schopnost aplikovat získané poznatky do prostředí sportovního trhu či na základy řízení organizací v mezinárodním prostředí. Součástí předmětu je v neposlední řadě také práce s principy v oblasti podnikání a seznámení studentů s možnostmi založení ziskové sportovní organizace, a to včetně všech administrativních, ale i finančních požadavků.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Po úspěšném absolvování předmětu bude student schopen:

  • vysvětlit základní východiska, podstatu a smysl strategie v rámci společností,
  • tvorby, ale i kritického zhodnocení (včetně navržení doporučení pro změnu) mise, vize, hodnot či poslání organizace,
  • pracovat se změnami jako s prvky, které pomohou dosahovat inovačního potenciálu organizace,
  • identifikovat stakeholders vybrané organizace, doporučit způsob komunikace se skupinami stakeholders a vysvětlit specifika stakeholders ve sportovních organizacích,
  • sestavit hodnotový řetězec pro vybranou organizaci a přizpůsobit ho vzhledem k dané organizaci,
  • analyzovat, připravit a navrhnout vhodnou strategii na všech úrovních řízení v rámci sportovní organizace,
  • reflektovat a charakterizovat propojení jednotlivých úrovní strategie,
  • umět provést základní analýzu mezinárodního tržního prostředí a zvolit vhodnou strategii v mezinárodním kontextu,
  • navrhnout implementační kroky a procesy, a to včetně redefinování podnikových cílů,
  • připravit základní podnikatelský plán, stanovit finanční výhled a orientovat se v problematice založení ziskové sportovní organizace.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Požadavky na zápočet:

  • aktivní účast na seminářích (dle pracovních skupin)
  • zpracování pracovních listů k tématům zadaným během seminářů
  • zpracování a úspěšná prezentace projektu

Požadavky na zkoušku:

  • písemná část zkoušky - úspěšné absolvování zkouškového testu (minimálně 60%)
  • ústní část zkoušky - úspěšné zodpovězení vylosované otázky
Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Základní studijní literatura:

Fotr, Jiří, et al. (2020). Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání.
Zdražilová, Dana. (2020).Mezinárodní management. Vysoká škola ekonomická v Praze.
Hanzelková, A. (2013). Business strategie: Krok za krokem (Vyd. 1.). V Praze: C.H. Beck.
Tyll, L. (2014). Podniková strategie. CH Beck.
Ivana, S., & Michal, A. (2017). Od nápadu k podnikatelskému plánu: jak hledat a rozvíjet podnikatelské příležitosti. Grada.
Hoye, R., Smith, A. C., Nicholson, M., & Stewart, B. (2018). Sport management: principles and applications. Routledge.

Doporučená studijní literatura:

Varmus, M., Kubina, M., & Adámik, R. (2021). Strategic Sport Management: Sustainability of Sports Clubs. Springer Nature.
Souček, Z. (2015). Strategie úspěšného podniku: symbióza kreativity a disciplíny. CH Beck.
Kovář, František; Štrach, Pavel. (2008). Strategický management. Vysoká škola ekonomie a managementu.
Zuzák, Roman. (2008). Strategický management. VSEM.
O’Brien, D., Parent, M. M., Ferkins, L., & Gowthorp, L. (2019). Strategic management in sport. Routledge.
Jakubíková, J. (2008). Strategický marketing. Grada.
Krbová, Jana. (2016). Strategické plánování ve veřejné správě. Wolters Kluwer.

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Přednášky:

  1. Strategické myšlení a principy strategického managementu. Podstata a smysl strategie. Strategie ve sportu.
  2. Proces tvorby mise, vize a poslání organizace. Kritické zhodnocení mise a vize.
  3. Management změn v podniku. Změny ve sportovních organizacích.
  4. Stakehodlers, úvod do stakeholder managementu, vybrané možnosti identifikace stakeholders.
  5. Zájmové skupiny sportovní organizace, jejich provázanost a možnosti jejich analýzy pro strategický management sportovní organizace. Etika ve strategickém managementu.
  6. Hodnotový řetězec, analýza procesů a tvorba hodnot v organizaci. Trendy a aspekty globálního prostředí nejen ve sportu.
  7. Podnikové strategie: Korporátní, business a funkční úroveň strategie. Blue Ocean Strategy.
  8. Korporátní úroveň strategie.
  9. Obchodní úroveň strategie. Nejčastější výskyt obchodní strategie ve sportu.
  10. Funkční úroveň strategie, generování konkurenční výhody.
  11. Implementace strategie, strategický controlling. Controlling ve sportovní sféře.
  12. Inovační strategie, principy design thinking (DT) aplikované v segmentu strategie ve sportu.
  13. Mezinárodní podnikatelské strategie. Organizace a řízení mezinárodních podniků.
  14. Mezinárodní konkurenční výhoda. Lokalizace a globalizace.

Semináře:

  1. Podnikatelské koncepce, princip založení sportovní organizace ziskového charakteru.
  2. Principy zápočtového projektu, cíle a smysl podniku. Podnikatelská strategie.
  3. Management podniku – strategické cíle, mise, vize. Finanční výhled.
  4. Zhodnocení strategické koncepce vybrané organizace, analýza hodnotového řetězce.
  5. EFQM, CAF modely.
  6. Implementace managementu změny.
  7. Analýza stakeholders vybrané sportovní organizace.
  8. Práce se stakeholders vybrané sportovní organizace.
  9. Korporátní úroveň strategie vybrané organizace.
  10. Business a funkční úroveň strategie vybrané sportovní organizace.
  11. Implementace strategií a možnost jejich internacionalizace.
  12. Vstup na mezinárodní trhy a výběr vhodné strategie.
  13. Prezentace projektu.
  14. Prezentace projektu.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK