PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Marketing - PMNG208
Anglický název: Marketing
Zajišťuje: Katedra managementu sportu (51-300100)
Fakulta: Fakulta tělesné výchovy a sportu
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
Body: 0
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (0)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Kompetence:  
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: PhDr. Josef Voráček, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)
Předmět se orientuje na získání základních znalostí z teorie marketingu. Studenti se seznamují v prvé části se základními pojmy, nástroji, metodami marketingu, druhá část je věnována marketingovým strategiím firem a zvlášť, s ohledem na sport, marketingovým strategiím v oblasti služeb a v neziskovém sektoru.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (29.09.2023)

Cílem výuky je vytvoření základního přehledu o fázích marketingu a jeho nástrojích tak, aby studující mohli řešit projekty se zaměřením na marketing.

Dále je cílem předmětu, aby absolventi/ky tohoto předmětu byli/y schopni/y:

  • uvést, popsat a vysvětlit marketingový algoritmus a jeho jednotlivé fáze
  • popsat význam marketingové filozofie, vysvětlit jednotlivé její části a uvést konkrétní příklady firem v kontextu jednotlivých bodů marketingové filozofie
  • uvést, popsat a vysvětlit současné druhy marketingu včetně uvedení praktických příkladů
  • vysvětlit, vypočítat a graficky znázornit základní charakteristické znaky trhu
  • uvést a popsat jednotlivé kroky marketingového výzkumu včetně používaných výzkumných metod a připravit plán pro výzkum vybraného výzkumného problému v oblasti marketingu
  • definovat, popsat a vysvětlit komplexní problematiku chování spotřebitele v návaznosti na marketing
  • definovat a popsat strukturu marketingového plánu
  • definovat produkt, uvést jednotlivé klasifikace produktů, vysvětlit model totálního produktu a problematiky sortimentu
  • znázornit, definovat, vysvětlit a zdůvodnit životní cyklus produktu, jeho různé typy, jeho jednotlivé fáze a marketingové strategie užívané v jednotlivých fázích životního cyklu produktu
  • vysvětlit význam ceny pro firmu, popsat a uvést na praktických příkladech cenové strategie, podrobně vysvětlit komplexní postup při stanovení ceny včetně praktického výpočtu konečné ceny produktu
  • definovat, uvést, popsat a vysvětlit propagaci, resp. marketingovou komunikaci, její nástroje, komunikační média a postup při tvorbě propagační strategie
  • definovat reklamu a její funkce, uvést a popsat komunikační média, vysvětlit a popsat efektivní formy reklamy, definovat, popsat, vysvětlit a vypočítat ukazatele účinnosti reklamy
  • definovat značku, její funkce, vysvětlit a popsat komplexní problematiku v oblasti strategického řízení značky
  • uvést, vysvětlit, definovat a popsat marketingové strategie firem dle podílu na trhu
  • uvést, definovat a vysvětlit významné části zákona na ochranu spotřebitele (č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele)
  • definovat, popsat a vysvětlit regulaci reklamy v ČR dle zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpis

Student/ka je schopen/na výše uvedené aplikovat na praktických příkladech a pro různé situace firem na trhu. 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování praktických projektů na zadané téma, zpracování a rozbor seminární práce

Požadavky na zkoušku:

  • úspěšné zodpovězení 2 vylosovaných otázek z 40 při ústní zkoušce
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Povinná:

KOTLER, P., KELLER, K. L. Marketing management – 14. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. 816 s. ISBN 978-80-247-4150-5
VYSEKALOVÁ, J. Chování zákazníka - Jak odkrýt tajemství "černé skříňky". Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3528-3.
ČÁSLAVOVÁ, E. Management a marketing sportu 21. století. Vydání 2020 s podporou výzkumného záměru UK FTVS Q19. Praha: Ekopress, 2020. 219 s. ISBN 978-80-87865-62-0.

Doporučená:

VYSEKALOVÁ, J. a kol. Emoce v marketingu: Jak oslovit srdce zákazníka. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4843-6.
VYSEKALOVÁ, J. a kol. Psychologie reklamy. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2007. ISBN 978-80-247-2196-5.
VYSEKALOVÁ, J., MIKEŠ, J. Reklama: Jak dělat reklamu. 3. vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3492-7.
OGILVY, D. Ogilvy o reklamě. Praha: Management Press, 2011. ISBN 978-80-7261-154-6.
TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Marketing od myšlenky k realizaci. 3. vydání. Praha: Professional Publishing, 2011. 344 s. ISBN 978-80-7431-042-3

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Požadavky na zápočet:

  • zpracování praktických projektů na zadané téma, zpracování a rozbor seminární práce

Požadavky na zkoušku:

  • úspěšné zodpovězení 2 vylosovaných otázek z 40 při ústní zkoušce
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Josef Voráček, Ph.D. (03.05.2022)

Přednášky:

  1. Úloha marketingu v tržně orientované ekonomice, propedeutika marketingu.
  2. Základní marketingové pojmy a koncepty. Marketingové plánování a marketingová strategie.
  3. Marketingové prostředí - analýza trhu, základní orientace ve zkoumání charakteristických znaků trhu. Konkurence.
  4. Nákupní chování spotřebitele na trhu. Hlavní faktory ovlivňující chování spotřebitele. Nákupní rozhodovací proces.
  5. Proces marketingového výzkumu. Kvantitativní a kvalitativní metody a techniky. Stanovení vzorku. Přínosy a možnosti marketingového výzkumu.
  6. Produkt, sortiment a značka.
  7. Životní cyklus produktu. Řízení výrobků prostřednictvím životního cyklu. Marketingové strategie podle životního cyklu produktu.
  8. Cena a její význam. Určování ceny. Metody cenové tvorby.
  9. Marketingová komunikace. Reklama a její regulace v ČR. Public relations. Osobní prodej. Opatření na podporu prodeje.
  10. Koncepce propagační strategie. Posuzování účinnosti reklamy vzhledem k jednotlivým médiím.
  11. Navrhování marketingových strategií pro tržní vůdce, vyzyvatele, následovatele a troškaře trhu.
  12. Marketingová strategie v období rozvoje internetu.
  13. Řízení obchodu se službami.
  14. Marketing pro neziskový sektor.

Semináře:

  1. Pojem marketing, předměty marketingu
  2. Druhy marketingu. Marketingová část podnikatelského projektu.
  3. Marketingový mix
  4. Marketingový plán
  5. Koncepce tvorby dotazníku
  6. Životní cyklus produktu a využití nástrojů marketingu.
  7. Prezentace projektů 1
  8. Prezentace projektů 1
  9. Zápočtový test
  10. Příprava propagační strategie
  11. Efektivní formy reklamy
  12. Druhy médií, měření účinnosti reklamy
  13. Prezentace projektů 2
  14. Rozbor seminárních prací
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK